News:

No significant change

Main Menu

Billig dator till en vän...

Started by Horizon, December 09, 2002, 22:43:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hej

Jag har lovat en vän att sätta ihop ett billigt datorpaket till deras son. Datorn skall användas till enklare saker som ordbehandling och spel (eventuellt internet i framtiden).

Den stackars killen sitter just nu på en PII 200 MMX med 48MB RAM och ett S3 Virge grafikkort, och han klagar på att han inte kan spela de senaste spelen som hans kompisar har... :p

Jag tänkte sätta ihop ett så billigt datorpaket som möjligt, men ändå lite fart i grejorna så att de slipper byta på några år (läs 3-5 år).

Jag har handlat från både komplett.se och datorbutiken.com tidigare, så det blir helst från dem jag handlar komponenter även denna gång.

Befintlig utrustning hos min vän just nu är en monitor, tangentbord+mus, skrivare och högtalare.

Är det omöjligt att sätta ihop en bra burk för ca. 5000 pistoler, eller får man ta i mer?

Tacksam för all hjälp... Sledge? :D  ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Jag har inte bestämt mig för om det skall vara ett AMD- eller Pentium-baserat system än. Jag har dock bara byggt AMD-baserade system förut.

AMD kanske... Sledge? :D  ;)

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Horizon

Lupson

Kollade lite på DB efter komponenter för en riktigt billig burk som ändå inte suger alltför hårt. Valde det billigaste chassit, den (i mina ögon) mest prisvärda processorn och det billigaste grafikkort som jag anser kan hålla några år till. Men ändå hamnade jag på 6680 kr.... :( Några hundringar kan sparas på att välja bort brännaren, ett snäpp långsammare processor och ett långsammare grafikkort...men då tycker jag burken redan är föråldrad isf. Moderkortet vet jag inget om, SIS745 kanske suger?

Cold Ebony Miditower White/Blue 300W ATX (AMD&P4 OK) 595.00
ASUS A7S333 SIS745 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB1.1 Audio SocketA ATX 814.00
AMD Athlon XP 1800+ Palomino 1533MHz/1.533GHz 256Kb 266MHz 0.18 Boxed (with cpu-cooler!) SocketA 924.00
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK) 693.00
Maxtor DiamondMaxPlus8 30Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE 788.00
NEC NR9100 CD-RW 40x10x40x bulk IDE 627.00
GainWard Geforce4 Ti4200 PowerPack! Ultra/650 TV/DVI 64Mb 3.5ns DDR DVI TV-out Retail AGP 1773.00
Standard 10/100Mbit TP RJ45 Retail PCI 129.00
Totalt exkl moms  5344.00  5074.40
Totalt inkl moms  6680.00  6343.00

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Tack för hjälpen Lupson, det var en jättebra början! :)

Jag har kikat lite på liknande paket och kommit fram till samma sak som dig, att det inte går att komma så långt under 6k kronor utan att burken redan börjar kännas lite åldrad.

Ska se vad jag kan byta och trixa med. Får också höra med min vän vad han tror om ett slutgiltigt pris.

Tack återigen för hjälpen, det värmer att det finns NoSiG'are som tar sig tid att hjälpa till! :)

Horizon

Jag kanske ska tillägga att familjen där datorn skall användas, funderar på att skaffa ADSL genom Telia, så det var bra att du puttade dit ett nätverkskort.

Jag funderar på om det kanske kan vara idé att byta bort grafikkortet mot det snabbaste GF3-kortet man kan hitta, eller är det en dum idé?

Brännare har familjen redan i föräldrarnas dator, så den behövs inte. Byts ut mot den billigaste CD-ROM jag kan hitta.

Fortsätter kolla...

Horizon

Aha, jag har inte läst din tråd på jättelänge, ctrl. Ska ta mig en titt och se efter. Hade för mig att ni pratade en större summa pengar där. :)