Tänker inte använda lätt-tolkade ord...

Started by TrakDah, December 08, 2002, 13:44:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Phlerp

QuoteOriginally posted by ft
Höll på och skruvade 39:or på dagarna (...) Allt krånglade. Rostiga balkar, avgassystemet trillade av, elsystemet hade ett eget liv, generatorremmen halkade, kuggstången som spänner remmen var inte med på noterna..

Ha ha... Om man läser ditt inlägg som jag gjorde (se citatet ovan) så blir man lite orolig för kvaliten på svenska flygplan :D :D :D
Insåg ganska snart att jag måste läst fel, läste om igen och förstod med ens vad det egentligen handlade om.

Obizzz

ja när avgassystemet på en 39:a trillar av då är det illa ;)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

QuoteOriginally posted by Obizzz

ja när avgassystemet på en 39:a trillar av då är det illa ;)

Undrar om det blir sånt där tufft Volvoraggartraktormuller (ââ,¬ÂNej, jag har inte tappat dämparen. Det skall vara så! Nej, jag har inte kvaddat fjädringen. Den skall vara så låg!ââ,¬Â) om A8 (utblåset) trillar dän? ;)

/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

hehe nej den rostar inte under färgen den skall vara så ;)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

efilur

Hej TrakDah, tack för svaret. Är fortfarande lite jag undrar över i jämförelsen mellan Su27 och F2. På vilket sätt "spelades F2 till"? Kan ju inte bara vara att de gjorde grafiken snyggare som irriterade dig. Känslan av Su27 måste väl känts mer kompromisslös på nåt sätt - men vad var det som lades till eller togs bort som väckte ilska:-(?

" Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. "

" Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först"
"Vi ska sälja stridsflygplan, om det så är till djävulen själv!"

Mr Jim

Jotte>Söt liten krabat, min äldre syster har 2 helt vilda småpojkar, typ som gremlins, fast värre. Synd bara att dom verkar finna mig mer och mer häftig ju mer jag försöker ignorera dom.

Griffin>Att kalla pippi för ett fritidsintresse var riktigt kul. Kul att läsa om era liv. Jag har hört att barn är lite som lumpen, man hatar det när man upplever det. Sen när man är fri så saknar man det nåt så djävulskt.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Njae... Det är inte nåt man hatar under tiden. Men det finns helt enkelt ett liv före och efter man fått barn.

Att jämföra med lumpen är inte så funkis. Det finns mycket som är jobbigt med att ha barn med det finns också få saker som är så belönande och meningsfulla som att ha barn. Tycker jag. Lumpen var... eh... ja, just det. Lumpen. Det var jobbigt och givande, men att jämföra känslan av ett avklarat baskerprov med känslan av att första gången hålla sin son i famnen är rent befängd. :)

Nej, det är nog lite mer som sex. Innan man haft det har man ideer om hur det är och många av dem är ganska felaktiga. När man väl haft det har man svårt att förstå hur man klarat sig utan det innan. Och det finns bra sex och dåligt sex. Bra sex är himmelskt, dåligt sex kan vara allt mellan plågsamt och skittrist.... men det är fortfarande... sex!

Det som haltar mest med den liknelsen är att alla kanske inte går och längtar efter barn på samma sätt som en 15-åring väntar på att få sig sitt första nyp. Så var vi där igen. Mr Offtopic har slagit till igen! Oh yes!

Lol förresten, Gremlins. Barn är som hundar, de går på de som vill hålla avstånd. :) Har du försökt med omvänd barnpsykologi? Häng på dem som fan så kanske de tycker du är ointressant... :)
snappahead

TrakDah

QuoteOriginally posted by efilur
[...] fortfarande lite jag undrar över i jämförelsen mellan Su27 och F2. På vilket sätt "spelades F2 till"? Kan ju inte bara vara att de gjorde grafiken snyggare som irriterade dig. Känslan av Su27 måste väl känts mer kompromisslös på nåt sätt - men vad var det som lades till eller togs bort som väckte ilska:-(?

Ska besvara detta så gått jag kan

Det var ett tydligt uttalat mål med F2 att den skulle spelas till Carl uttryckte det som att det ska vara en "Study-sim man kan växa med". På den tiden var den jämförelsen alla gjorde F4:s olika svårighetsgrader avseende flygmodell och avionik.

Ett par exempel på vad hur detta skulle åstadkommas:
- GUI:t som inte fick vara (!) Windows, utan skulle vara eget med grafik osv
- Träningsuppdragen med tal à la Longbow2
- Musik i GUI:t
- Olika svårighetsgrad (vilket jag anser missades totalt utom för AI:ts dumhet, som dock redan fanns i Sue (=Original-Flanker))
- Fokus på kampanjaktiga uppdrag med i lådan (till skillnad från Sue som hade flera lösa uppdrag)

Inget av ovanstående hade irriterat mig förutsatt att det gjorts rätt:
- GUI:t har stora problem med att det är segt; musen tenderar till att "släpa efter", samt så var det inte lika användbart för att ska auppdrag i editorn som Sues
- Träningsuppdragen var alls inte lika bra som Longbow2:s, och fyllde nätt och jämnt sina mål pga problem i F2, t ex att markmål inte syntes på radarn (se nedan utlägget om den radarn) föräns man var inpå målet och hade det inom synligt avstånd!
- Musiken.............
- Svårighetsgrad som vare sig påverkade flygmodell eler avionik (endast Engelsk HUD och HDD tillkom!)
- Uppdragen i "kampanjen" tycker i varje fall jag är värdelösa

F2 var i egentlig mening Sue+nytt.
Fast F2 var behäftade med problem där Sue inte hade några fel, utöver problem som fanns i de nya delarna av F2. Dessutom behölls också de flesta problem Sue hade!

Exempel på problem som inte fanns i Sue:
- Markradar som endast ser mål om dom redan är inom synligt avstånd
- Markradar som halverar skärmuppdatering
- "Stutter" vid all flygning (de flesta har inte sett det men det är tydligt om man vet hur man ska se det)
- Problem med Schlem som inte fungerade som det ska
- "Omarbetad" padlock som inte fungerar

Exempel på nya funktioner med fel:
- Klumpig chat-funktion
- AI som kör in i varandra på marken
- Långsamt trafikkontroll
- Skepp som inte håller formation och som krockar i svängar
- Avsaknad av "Bubble", och objekt som belastar AI efter att de landat (i Sue plockades de bort. Overkligt, men effektivt)
- AI:t sattes än mer ur bruk! Har du nånsin testat att flyga ensam mot 4 AI? 3 kommer att flyga längs sin rutt medans endast en attackerar dig. Så du kan enkelt plocka ned 3 utan strid och sen har du bara en kvar att slåss mot!
- Klumpigt AI med nära på ingen luft-till-mark-intelligens. Det var dåligt i Sue, men blev sämre i F2! Kolla hur lång tid det tar för en A-10 att med 6 AGM65 attackera 6 pansarvagnar (facit: 6 myyyycket låååånga attack-inflygningar. AI:t kan bara avfyra ett vapen per runda, sen måste det backa nästan hela vägen till föregående brytpunkt för att börja om!)
- Ny, mer verklighetstrogen luftradar - som vare sig funkar som den ska eller som den gör på riktigt...

Exempel på medflyttade problem:
- "Pop-up": byggnader och markmål som "inte finns" förräns man är omedelbart ovanför dem.
- Rote som lämnar dig och som flyger helt utan koordinering (t.o.m Ef2000 hade hyfsad rote-funktion!)
- Sjukt bra missiler - missvisande namn helt enkelt: dom träffar för ofta och borde heta "träffiler"
- AI som inte påverkas av mörker/dimma/moln, dvs att de har samma SA i alla meteorologiska förhållanden! Förvärrades av F2 då den införde mycket fler och mer extrema väderförhållanden
- Alltför skriptad post-stall-flygmodell
- Fel uppgifter avseende prestanda på AI:t FM, t ex F-16 med "instantaneous 8,5G" och "sustained 7G"

...jag kan fortsätta :)

Som det ser ut just nu i lomac så fixas en hel del av ovanstående till. Det som oroar mig mest är AI:t (inkl ATC o dyl) och Bubble/aktiva objekt.

Vi får se, i höst som det verkar...
/TD