News:

No significant change

Main Menu

Då har man en Saitek X36...

Started by Fozz, December 03, 2002, 21:01:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fozz

Fick min X36'a idag, då min ekonomi inte tillåter en "riktig" joystick.
Installerade skiten och testade knapparna. Gasen var grymt slapp, men jag spände den. Dock är den fortfarande "dallrig" och motstånden vid EBK och idle lägena är inte helt bra.
Mus stickan funkar hyffsat...utom då man drar den neråt. De andra 3 hållen funkar iaf.
Pinkieknappen var lite skum i början, men efter lite våld så verkar den fixat sig, så den går att använda. För tillfället.

Ok, skulle programmera skiten. Tankade hem sådär 8st olika Falcon4 X36 USB profiler.
Ingen funkade förståss. Jag kör Saiteks SD whatever beta såkallade drivrutiner. När jag laddar in profilerna så kommer alla commands med, men dom blir inte assignade till knapparna. Saitek sade att det ibland kunde krångla så att det blev på det sättet.
Kul. Skulle tanka senaste drivrutinerna, dom som klarar av rotarie knapparna, men givetvis måste man BE OM LOV för att ladda hem skiten, då dom är Beta eller nåt.
Så jag får väl vänta tills dom skickar länken till mig. Vågar inte programmera jojjan själv innan jag fått dom nya drivsarna.

Japp, så var mina första timmar med Saiteks X36. Nån som kan hjälpa mig få igång så jag kan flyga Falcon4 med den?
Ska man kanske skita i Saiteks "drivrutiner"? Funkar de andra inofficiella bra? Funkar alla funktioner med dom nu förtiden?

Om någon har en fungerande profil så skulle jag gärna vilja ha den.
Alla generaliserar...


Horizon

Skit i Saitek's rutiner och använd Dhauzimmers istället. Åsså nåt Hazardscript... ;)

Fråga Jotte, Maverix eller Sandro om detta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Hmm, jag hade nästan inga problem alls med att då igång min X36 tack vare Baloo's och Fluffs benägna research.

Jag lade upp alla nödvändiga filer på:

http://w3.adb.gu.se/~isv02-25/X36

Jag minns tyvärr inte det exakta installationsförfarandet men det var något i stil med:
1. Tanka hem alla filer och kataloger i X36-mappen och lägg dem i valfri mapp. Behåll mappstrukturen under X36 för säkerhets skull.

2. Installera drivrutinen som ligger packad i x36usb20d4.zip, alternativt uppackad i 2.0d4 katalogen (samma som zip, men uppackad)

3. I X36-mappen (den "översta"), dra ett skript till ikonen "Genväg till Hazardskript" och släpp. Filer för Falcon4 -> mitt script - ErikFalcon.hsp, Baloo's skript - ChrisFalcon.hsp

KLART!

STORA reservationer för eventuella fel!

Jag kommer ihåg från när jag höll på med det att knapparna inte ser ut att fungera i kontrollpanelen när man programmerat stickan, men eftersom knapparna är mappade till tangenter så fungerar det fint i F4. Har aldrig använt stickan till något annat än F4 så jag vet inte vad som gäller i andra spel.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Fozz

Okay, tackar för hjälpen!
Har tankat allting och ska testa ikväll efter jobbet. Hoppas på lite Falcon4 då.
Alla generaliserar...


Gakulan Rider

Jag fick min X-36'a idag och tack vare posterna här ovan slapp jag en del bekymmer, verkar det som.
Jag tycker också gasen är lite slapp, hur gjorde du för att spänna till den, Fozz?

Fozz

Finns en liten skruv på undersidan av gasen, speciellt gjord för denna uppgift. Skruva länge o väl. :)

Hojta gärna till om du får din X36'a att funka bra i Falcon4. Jag ska testa Hazardscript grejerna ikväll o se hur det går. Får antagligen avinstallera Saiteks "drivisar", och det blir säkert en intressant uppgift. Tog väl en 20min och installera dom.
Alla generaliserar...