Horizonten njuter framför sin hemmabio

Started by Horizon, November 29, 2002, 00:35:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Ahhh, jag sitter här och njuter av min fina, nya hemmabioanläggning. Måste bara dela med mig lite av min entusiasm! Jag är helt ny på hemmabio, så ni får översikt med mina dåliga kunskaper inom ämnet. ;)

Köpte mina prylar på Hi-fi klubben i Göteborg för några dagar sedan. Har tidigare bara lyssnat på musik i en medioker anläggning bestående av en JVC-förstärkare ( en R-S33 som en kompis hittade i en container för snart 10 år sedan) och ett par gamla Jamo-högtalare (3-vägs, 8" bas osv. Kan inte modellnamnet).

Som verktyg för att spela upp mina CD-skivor har jag använt min Pioneer DV-535. Kanske inte det bästa i CD-spelarväg, men tillräckligt just nu. Mellan DVD och förstärkare använde jag "lakritsremmar" men inte visste jag att ljudet kunde bli så mycket bättre med en bra koaxial signalkabel! Hurra för min Monster-kabel, vad ctrl och Sledge än må säga! :)

Prylarna jag inhandlade på Hi-fi klubben:

1 st. Denon AVR-1803 hemmabioförstärkare. Kika på www.hifiklubben.se

1 par Dali 6006 Blue Series högtalare. Linda bestämde att de skulle vara i björkträ.

1 st. Dali C1000 centerhögtalare (också björk).

2*3 meter finfin högtalarkabel (biwire) Tjock som attans och nästan omöjlig att hantera.

1 st. Monster digital koaxialkabel

Dagen då allt skulle monteras och testas kom äntligen. Jag och Linda åkte till IKEA i Kållered och inhandlade en ny TV-bänk som skulle inhysa min nya förstärkare, DVD, video, kassettdäck och naturligtvis min 28" Sony-TV som jag tycker så mycket om.

Valet föll på TV-bänken "Magiker" och nu efteråt kan jag verkligen rekommendera den. Mycket utrymme för apparater och en bastant konstruktion! Kika i katalogen om ni vill veta hur den ser ut. Vill man inte montera bakväggen så går det bra. Det blev mycket lättare att dra högtalarkabel m.m. på det viset. Dessutom får förstärkaren bättre kylning.

Efter att ha kånkat in TV-bänken som väger 50 kg (Linda la sig platt på ryggen på vägen mellan bilen och lägenheten... *LMAO*) så monterade vi efter IKEA's noggranna beskrivning och placerade ljudutrustningen på sina platser.

Först vart det lite programmering av förstärkaren och sånt som jag aldrig har gjort innan, men det gick fint tror jag. Sedan körde jag en testton i högtalarna för att ställa in individuell volym på varje högtalare.

Efter detta kom det jag såg fram mot. Testlyssning! :)

Spelade Enyas senaste skiva på moderat volym och satt med slutna ögon och bara njöt. Mina nya Dali 6006'or låter helt underbart, trots att de inte är inspelade än. Jag längtar verkligen efter att få höra dem spela skön musik efter "break in"!

Efter detta lilla test la jag i "Matrix" i DVD'n och körde några kapitel ur filmen. Ujujuj, snacka om att kulorna ven kring öronen! En helt underbar biokänsla infann sig i Eriks vardagsrum. Till och med Linda var lite imponerad! :D

Skall verkligen bli intressant att se hur det låter när jag lagt vantarna på den där B&W subbasen jag kände på härom dagen. Dessutom kan min förstärkare hantera en sjätte och extra "bakcenterkanal", så det blir till att skaffa en till "center" vid nästa inköp. :)  Tills dess skall vi montera en hylla ovanför/bakom soffan, som bakcentern kan ligga på.

Laborerade lite med surroundljud när man spelade musik också, och jag måste säga att det var mäktigt att lyssna på Nightwish's senaste platta (Century Child - rekommenderas för de som gillar stämningsfull hårdrock!) ur fem olika högtalare runt omkring mig! :D

Som sagt, ahhh. Jag är helnöjd än så länge. Hoppas att det är fler än jag som fått en sån här upplevelse någon gång i livet. Man blir ju nästan religiös! :D

Godnatt på er alla. Nu ska jag lyssna lite till innan jag somnar in och drömmer om mina nya prylar. Vill ni ha en provlyssning är ni välkomna till mig i Gbg! ;)

*Edit*: Glömde säga att jag använder mina gamla Jamo-högtalare som baksurround nu. Blir ett härligt och maffigt ljud, även bakifrån. *End edit*.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

"JVC R-S33 1981

Distorted sound on one channel on low to mid volume ok above that. Sounded like offtune radio station.

Infuriating fault to track down. By isolation and monoing signal and checking backwards from power amp. Eventually traced back to the balance and volume sliders. Balance central and commoning both vol pot o/ps to Left op was fine on both channels
commoning ops on right slider then distortion both channels low vol. Isolating this pot seemed fine with DVM resistance. Breaking open there was some gunge
between part of resistive and conductive tracks having a capacitive ? effect. Cleaning and replacing and distortion gone."

Ha! Precis det här problemet har jag med min gamla JVC-stärkare! Kul att se att det uppträtt på fler förstärkare av samma modell och att någon faktiskt har löst problemet.

Nu vet jag vad jag skall pilla på... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Passa dig så att jag inte kommer och petar i en optisk tåt i smyg och drar ut monsterkabeln =)

Inte för att du lär höra någon skillnad...
Mvh  - Stefan -


Horizon

Gläds med mig istället för att hitta saker att anmärka på.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

#4
Klart jag gläds med dig. Du valde ju ett förträffligt förstärkarmärke och ett alldeles utomordentligt högtalarmärke! =)

Jag tror att jag måste titta förbi när jag är till Gbg nästa gång... Du har inte en DAT? (nåja, kan ta med min bärbara) Så att jag kan lyssna på Jarre, har alla skivor (utom en, den HÄR, en länk till) kopierade från nyöppnade (läs: orepade) cdskivor från en proffsCD med 48kHz ut till en Fostex DAT av bättre modell. Jag kan även tänka mig att ta med NADs jubileumsskiva. 8-)
Mvh  - Stefan -


Horizon

Du är så välkommen så! Säg bara till innan du kommer så att jag hinner köpa Singoalla och muffins. :p

Jag har ingen DAT-spelare så du får ta med din egen. NAD-skivan är förstås välkommen den med. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Tack för tipsen, ctrl!

Tyvärr är min DVD inte DVD-audio kompatibel. Det får bli nästnästa projekt att köpa en riktigt bra CD-spelare. :)

"Saving private Ryan" är beställd från Ginza och dyker förhoppningsvis upp inom kort.

HEAT är en klassiker och finns även den snart i min lilla DVD-samlig, ENDAST för "krigsscenernas" skull! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

är ju ingen hemmabiofreak själv (skulle kosta mycket för mycket pengar om det skulle klara av mina krav för att även kunna återge musik bra :) kollare dessutom inte så mkt på film... men tvåkanals hifi är inte fel det heller köpte nya högtalare och förstärkare i somras ska köpa cd spelare snart just nu är det en gammal bärbar :/

jag rekommenderar Dream Theater's Live Scenes from New York DVD'n till dig Horizon riktigt trevligt inspelning och så får man med mästerlåten "A Change of Seasons"
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst