News:

No significant change

Main Menu

Intressant artikel

Started by ft, October 15, 2002, 20:34:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Det magiska ordet "blue book" är det jag tänker på när nån nämner F-117, det intressanta var ju även att det störtade nära en nöjespark om jag ej minns fel? :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Andreas

Var det inte Have blue som F-117 hette under utvecklingsfasen?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Mr Jim

Det också :)
Jag tror blue book var kodordet för "area 51" aka Groom Lake basens stealth program under 60-talet och framåt. Vi hade en svensk nisse som var med skunkworks och gjorde några sköna plan.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Nu ska vi se. "Have Blue" var prototypen till F-117, "Project Blue Book" var väl utredningen om aliens, roswell, UFO och sådant..? Om inte minnet sviker mig så var projektet igång 1947 -> 1969 med hemmabas Wright-Patterson AFB. Typ 700 fortfarande oidentifierade efter ca 12000 rapporterade.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

"Have Blue"

"Experimental Survivable Test-beds", XST, kallades de två nedskalade prototyper som tillverkades som "proof-of-concept" flygplan efter att Lockheed "vunnit" "tävlingen" om att få bygga ett flygplan med så liten RCS (Radar Cross Section) som möjligt.Projektet gick under namnet "Have Blue" och det första planet kulle påvisa att det var flygbart medans det andra skulle visa på låg RCS. Problemet under mätningar på modeller var att tillverka en stolpe med mindre RCS än modellen. "Have Blue" hade nämligen en beräknad RCS motsvarande en liten kullagerkula (populärt för Lockheeds folk att rulla en kula över bordet och säga att "Så här litet ser vårt flygplan ut på en radar" när de lobbade för politiker och flygvapenofficerare). Flög första gången 1:a december 1977 från Groom Lake. Båda planen  har förlorats i olyckor. Sekretessen under byggandet ock flygandet var extrem, ingen fick ensam hantera blåkopiorna, väldigt få visste vad det var de arbetade på, under flygningarna låstes alla som inte hade direkt behörighet till projektet in i mässhallarna. Flygtestteamet hade muggar med en skämtteckning av planets nos som tittade fram ur ett moln, dessa fick endast användas i närvaro av behörig personal. All annan tid skulle de förvaras inlåsta i rediga säkerhetsskåp, inte vanliga låsbara skåp utan riktiga kassaskåp.


"Senior Trend"

1:a november 1978 skrev Lockheed på ett kontrakt om att ta fram en produktionsversion av XST under projektnamnet "Senior Trend". Kontraktet sade att flygplanet skulle ha samma RCS som den ursprungliga XST trämodellen och att det första måste vara i luften i juli 1980. Fem skulle byggas till att börja med följda av tjugo stycken till. Lockheed missade deadline för första flygning och förlorade $6m på de första fem. Tursamt nog ökade ordern till först 29 flygplan och sedan 59 så Lockheed "slängde in" $30m värt av gratis förbättringar för att undvika åtal för alldeles för stor vinst.  Efter förbättringspaketet stannade vinsten på $80m. Första "Senior Trend" förproduktions prototypen flög 18:e juni 1981.

När flygplanet stabiliserats i en produktionsversion var det ingen som riktigt visste vad det skulle heta. "Senior Trend" var ett slumpmässigt valt projektnamn så det dög ju inte. De första fem flygplanen flög med "Scorpion" callsigns och kallades ofta för "Scorpions" efter att en Baja skorpion utan problem letat sig igenom alla säkerhetsåtgärder och hamnat på program managerns skrivbord. "Cockroach" var ett annat namn som användes, det fick hänga med ett tag efter som flygplanet ju såg ut som en. Inofficiellt användes i början en mängd olika siffror och namn, bla Nighthawk, Ghost, Spectre och även "Black Jet" som de flesta piloter kallade planet. Utanför "Stealth communityn" har en del namn passerat. F-19 var ett logiskt sådant då det fanns ett hål mellan F/A-18 och F-20 (Northrops försäljningsploj att begära F-20 beteckningen till sin F-5G). Ett tag efter att flygplanet poppat ut ur mörkret så kallades det "Wobblin Gobblin" i delar av pressen.
Nummret 117 användes innan flygplanet blev F-117. Man antar att det användes för att passa in med de kodnamn och beteckningar som användes vid Tonopah och Groom Lake för Sovjetiska flygplan baserade där. MiG-17 (Have Drill) ska ha varit F-113, MiG-21 (Have Doughnut) ska ha varit F-114 och Mig-23, Su-7 m.f. ska ha tagit upp fler av nummrena därikring.



Lite mer om skapandet av divisionen som flög planen, basen de "bodde" på mm kanske kommer om nån dag om intresse finns. Nu har mitt stora glas med passionsfruktdricka och passoa tagit slut så det innebär att jag ska på 50års partaj. =)
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

Man har så mkt rolig fakta i huvudet! Have fun!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com