News:

No significant change

Main Menu

Det blir inget Tjeckien!

Started by TrakDah, June 05, 2002, 22:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.


griffin

snappahead

ft

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            =)

Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.

Då är det iofs begagnade F16 ur block-något-för-länge-sedan som jänkarna säljer istället för att skrota eller lägga i malpåse i Arizona. D v s mycket långt från ett modernt system som Gripen.

ILS-problematiken är ett komplext kapitel och Gripen är totalt sett ett mycket trevligt flygplan ur underhållssynpunkt. Visst, reservdelarna till ett nytt flygplan kostar mer än reservdelarna till ett äldre, men tillgängligheten på Gripen är exceptionellt hög. I praktiken innebär det att en kund, för att kunna möta krav på att ha n st flygplan i luften eller i beredskap vid en given tidspunkt, skulle behöva köpa fler F16 än Gripen - något som man också måste ta med i kostnadsberäkningen.

Ni skulle se programmen som finns för att räkna på sånt där. Det är sanslöst. Spenderade en gång en halv vecka på att reda ut om det skulle löna sig att byta ut en O-ring eller vad sjutton det var i en hydraulpump i en helikopter...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Hehe... ganska maffig programvara va? :)

Jag tror "styckepriset" på flygplan är svårt att beräkna och att priset på flygplanen kommer på andra- tredjeplats efter saker som politik och motköpsaffärer.

Många länder väljer nog hellre att visa färg gentemot USA/Nato genom att välja amerikanskt. USA har en del att säga till om och har lite större industri att stötta upp en affär med. Så vilket plan som är bäst, billigast eller mest prisvärt är kanske viktigt men inte alltid viktigast. Tror jag.
snappahead