News:

No significant change

Main Menu

Kosovo - bra artikel

Started by Horizon, June 16, 2007, 08:41:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Helt klart läsvärda artiklar...
Jag börjar bara undrar om Sverige verkligen är så bra som alla påstår, jag har inte läst eller hört nått om att någon svensk över huvudtaget har ägnat sig åt de aktiviteter som beskrivs i artiklarna, och det får mig att fundera lite...
På ett sätt så känns det ju själklart bra, och det värmer lite i hjärtat, men samtidigt så undrar man om det verkligen kan vara så bra, statistiskt sett så borde det inte vara så, pluss att nästan det enda man hör och läser kommer ifrån svensk media och svenskar som har varit där nere, t.ex. några genomgångar i lumpen (och självklart vill de att sverige ska framstå possitivt)...

Men det är väl bara att hoppas att svenskar är såpass rättfärdiga som det påstås, och att de avvikelser som kanske finns är såpass små att de inte har någon direkt betydelse i det stora hela...
...000... =)

Phlerp

Vad gäller korruption bland makthavare kan det vara så enkelt som att det beror på att det inte funnits några svenskar i de positioner (guvenör, flygplatschef eller liknande) i Kosovo där de kunnat bli korrumperade.

Vad gäller trupperna så tror jag att svenska trupper faktiskt är en aningen annorlunda än många andra. De är inte yrkesmilitärer och får därför in idéer utifrån som förändrar attityderna. Lite som att när man tar in kvinnor på en mansdominerad arbetsplats och därigenom får en förändrad stämning och en annan attityd bland personalen (eller för den delen tar in män på kvinnodominerade arbetsplatser). Sverige har dessutom inte varit i krig på snart 200 år och det gör att vi nog på gott och på ont har ett något annorlunda synsätt på saker, förutom att vi i övrigt är ett konsensusfolk som är duktiga på att stå i kö och sånt där.... Men det är klart, en hel del slå-sig-på-bröstet-och-tycka-att-man-är-bra-för-att-man-bara-ser-det-från-sitt-grodperspektiv är det nog också.

Ett annat intressant citat från Milgrams experiment är:
"one experiment was held in a respectable university institution and the other in an unregistered office in the backstreets of a bustling city. The obedience rates increased in the more respectable location"

Får en att tänka lite.