News:

No significant change

Main Menu

Kosovo - bra artikel

Started by Horizon, June 16, 2007, 08:41:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Läsvärd artikel om Kosovo, FN och den svenska missionen där nere. Man får sig några tankeställare. Värt att inte glömma.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=661740
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Utan att kolla la jag naturligtvis in en post om just detta (som jag nu tagit bort). Jag har följt artikelserien sedan första artikeln publicerades, och det är rätt skrämmande läsning. Naturligtvis är inget som skrivs helt objektivt eller utan personliga agendor, medvetna eller inte. Men de här fyra artiklarna har iaf gett mig ett nytt perspektiv på FN-missioner.

Eftersom Horizon bara länkade till den sista artikeln, så tar jag mig friheten att länka till alla fyra. De är rätt långa, men det är mycket intressant läsning. Och en riktig "eye opener". Själv levde jag i villfarelsen att FN var en fantastisk organisation som bara gjorde en massa gott. Nog finns det en hel del positivt med FNs missioner, men jag börjar nästan undra om det inte är dags att lägga ner FN och starta upp det från början igen. Så mycket korruption verkar vara inbyggd i hela systemet. FN behöver iaf någon form av kontrollorgan och de medverkande staterna måste acceptera att deras medborgare som deltar i missioner måste kunna ställas till svars av dessa.

Välkommen till Unmikistan!
FN-staten och de sju rövarna
I Kosovo står FN över lagen
Mandom, mod och landstingstossor

ctrl

De historier jag hört från piloter och från bekanta till piloter som flugit för NATO/FN i Irak och balcan gör en lika skrämd... "Skydda civilbefolkningen och se till att Saddams flygvapen ej flyger över....... När turkarna meddelar de skall anfalla så drar ni er tillbaka under någon timme...."
Control
87th Stray Dogs VFW

Salsam

Äntligen verkar det som NÅGON har fått upp ögonen för verksamheten!
Kan mer största säkerhet säga att det inte är första gången just svenskar har visat sig på styva linan i Kosovo (eller andra missioner med för den delen!). Svenskarna står på sig när andra drar sig ur och tar den lätta vägen, sen kan man ju lägga värderingar i det med :-OO
Bla. kravallerna i Mitrovicha strax före jag kom ner och även under min mission där nere.

Själv har jag massor med historier om just FN och FN personal. Men att det stämmer ang. outbildade folk i helt fel befattningar kan jag själv intyg om.
Enligt en uppgift skall "låg utvecklade länder" få betalt per person de skickar iväg åt FN, varpå de egentligen är mer intresserade av att skicka mycket folk än rätt utbildade.

Fast att få FN att agera eller rent av erkänna något sådant kommer jag nog inte få uppleva under min livstid.

FN bör skrotas och en organisation med lite pondus och chefer som tar ansvar och fattar beslut behövs! Framför allt en organisation som vågar stå för vad den är!

(Potentiell farlig diskussion  ;) tur att det är här på NOSIG annars hade jag nog aldrig skrivit detta)

Phlerp

QuoteOriginally posted by Salsam

FN bör skrotas och en organisation med lite pondus och chefer som tar ansvar och fattar beslut behövs! Framför allt en organisation som vågar stå för vad den är!

Problemet är att institutionalisera detta. Hur sätter man upp ett regelverk som främjar den typen av personer? Det är alltid bra med eldsjälar och folk som verkligen hittat sitt kall och är rätt person på rätt plats. Men det är tyvärr inte så världen ser ut, vare sig i FN eller någon annanstans. Och det uppfattar jag som en av artikelseriens underliggande poänger, att även våra öppna och till synes demokratiska samhällen är väldigt sårbara. Det som får det att fungera är de kontrollfunktioner vi byggt in i systemen. Ger man människor immunitet riskerar även de mest principfasta att begå hårresande handlingar.

Horizon

QuoteOriginally posted by Phlerp

QuoteOriginally posted by Salsam

Ger man människor immunitet riskerar även de mest principfasta att begå hårresande handlingar.

Word broder. Något för den intresserade att läsa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
och
http://www.prisonexp.org/

Sen finns det en mycket bra bok av Ludvig Igra också. "Den tunna hinnan mellan omsorg och grymhet". Läsvärd!

http://www.bokus.com/b/9127094308.html

Lupson

Jäkligt läsvärt. Och skrämmande,
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

En liten hint om vad folk kan göra när de lägger ansvaret på någon annan:

"From April 1995 until June 30 2004, there was a series of hoaxes, known as the Strip Search Prank Call Scam, upon fast food workers in popular fast food chains in America in which a phone caller, claiming to be a police officer, persuaded authority figures to strip and sexually abuse workers. The perpetrator achieved a high level of success in persuading workers to perform acts which they would not have done under normal circumstances. (The chief suspect, David R. Stewart, was found not guilty in the only case that has gone to trial so far.)" (Från Wikipedia och artikeln om Milgram och hans experiment)