News:

No significant change

Main Menu

Tips på AGP kort?

Started by griffin, November 10, 2005, 14:44:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

griffin

Att CPU'n jobbar även under pausat spel beror antagligen på att spelet jobbar ungefär lika mycket som när du inte har pausat. I pausat läge avallokerar spelen inga resurser och fortsätter loopa även om tiden i spelet inte går framåt. Även rendreringen brukar fortsätta i en pausat skärm - även om samma info visas hela tiden måste den ritas på nytt...

Att saker går segt i en multitaskingmiljö beror antagligen på att multitasking inte låter operativsystemet göra saker snabbare utan "bara" fler saker samtidigt. Men processorn har inte mer kapacitet för det, utan den delas mellan alla processer som körs. Har vi då ett spel som, pausat eller inte, kräver mycket kraft så blir det mindre över till andra processer. Inget magiskt med multitasking (vi fick göra ett multitaskande OS på operativsystemkursen när jag pluggade data) - processorn kör lite av varje process i taget, byter till nästa, sen nästa och nästa, allt enligt ett förutbestämt schema där processernas prioritet vägs in.

Ett bra spel borde upptäcka att det inte bara är pausat utan att man även kör det i bakgrunden och då minska CPU-användandet. Problemet är att man vill inte att spelet skall börja avallokera minne mm för då kommer det ta massor med tid när man byter tillbaka till spelet eftersom allt måste laddas in igen. Så det är antagligen en medveten avvägning mellan hur segt andra program får gå när man pausat spelet och hur snabbt spelet skall gå att "få igång" igen när man hoppar tillbaka till det.

...Och jag gissar att de flesta spelmakare iskallt räknar med att ett spel används på ett sånt sätt att när man väl kör det så är det enbart det man kör. Vissa räknar så iskallt med det att de inte ens ser till att spelen är stabila om man alt-tabbar ur dem... Sen är det också väldigt svårt/komplext att bibehålla stabiliteten då eftersom spelen använder så många av datorns resurser så pass intensivt och om andra program får jobba fritt är det mycket som kan gå snett när man hoppar tillbaka till spelet...

Var det svar på din fråga? Hyperthreading är jag inte så insatt i men principen torde väl vara att redan på processornivå ge ett bra stöd för multitasking. Men om det i sin tur ökar prestandan vet jag faktiskt inte - finns säkert nån därute som testat det ordentligt. Tror mest det kommer till nytta i en typisk multitaskingmiljö där man kör ett antal ungefär likvärdigt tunga/lätta program samtidigt.

Blä, vad pladdrigt det blev. Jaja...
snappahead

SledgeHammer

Hyperthreading går ut på att via virtuella CPUer öka nyttjandegraden av exekveringsenheterna i CPUn. Dvs låta två trådar som vill använda olika delar av CPUn göra detta samtidigt isf som förut enbart när det var deras tur. Om det enbart körs trådar som vill använda samma del av CPUn så har man helt enkelt ingen nytta av hyperthreading...
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Jo, det var intressant, tack för svaren. Är ju lite olika mellan spel hur illa det funkar i alt tabbat läge.

Att tex plocka fram sound and multimedia från kontrollpanelen kan på 100% ta mellan 5-20 sekunder beroende på.

ctrl

#19
Jag har ett MX400 någonting som inte ens var bra för tre år sedan... om jag får vägen förbi mycom/webhallen imorgon eller på onsdag så blir det uppgradering inför lanet, är det någon som har koll på vilket som är det bästa grafikkortet för max 3000:- ?

X850XT verkar vara det som finns i lager, bra köp för 2500?
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

nvidia har ganska nyligen släppt ett AGP kort som slår de andra på fingrarna. Kostar därefter, men det är vad jag kan se ett av de bättre som släppts till AGP. Hade jag inte redan köpt ett annat (som nu är på retur för att det är trasigt!) så hade det blivit ett sådant.

GeForce 7800GS. Den nedan är nån lite hottare variant med viss klockning etc, finns billigare och mer modesta versioner med.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317656
snappahead