News:

No significant change

Main Menu

Tips på AGP kort?

Started by griffin, November 10, 2005, 14:44:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Spöar ett sånt ett 9800XT mycket?

Vad är annars det bästa man får för 2000:- i nuläget?

QuoteOriginally posted by KeyCat


            Lyfte min gamla häck med ett Nvidia 6600GT 256 MB AGP för ~1750:- för någon månad sedan. Prisvärt och funkar bra i alla de simmar jag är intresserad utav, kan rekommenderas...

/Christer (a.k.a KeyCat)


KeyCat

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Spöar ett sånt ett 9800XT mycket?

Vad är annars det bästa man får för 2000:- i nuläget?


Har inga direkta siffror men vet att det är snabbare än ett 9800XT. En sökning bör ge dig mer underlag.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

griffin

Det blev att ASUS ATI X800XL. Och nej, priserna sjunker inte, tvärtom. Efterfrågan finns fortfarande men inte tillgången, så priserna snarare ökar om jag fattat det rätt.

Det snurrar på bra kan jag lova. Sen är det fascinerande hur segt fs9 kan gå ändå, men men...

Nästa steg är att fundera hur fasen jag skall göra med nya hårddisken... har två 160GB SATA och köpte en till. Problemet är att jag tydligen har bara två SATA kontakter på moderkortet. Nej, sen har jag två till men de är kopplade till RAID enheten på moderkortet och jag har inte lyckats ställa om på nåt sätt så jag slipper RAID funktionen.

Tänkte ta och köra RAID med de två 160GB diskarna (mest på skoj) men för att kunna göra det behöver jag koppla in den tredje disken för att föra över saker jag vill spara. Men jag kan inte få det att funka. Lutar åt att låta en extern disk. Eller, kanske tom köper en. Men det stör mig att jag bara hade två SATA kontakter och att de andra två inte går att använda som "vanliga" SATA diskar.

För att återgå till ursprungsämnet. För 2000:- får man ngt helt ok. Jag hade nog valt ett nVidia 6600GT, kan man få för 1500-1700 med 128MB minne och runt 2000:- med 256, lite beroende på tillverkare.

6800GT hade varit förstahandsvalet men de tillverkas inte längre för AGP. Tror det hade nåt att göra med att de var för bra för det priset så de konkurrerade med nVidias egna kort.

Du kan också få ett Radeon X800GT för 2000:- och det är väl likvärdigt med 6600GT m gissar jag. Titta på Toms hardware, finns en bra bench på olika kort där. Val av kort beror lite på vilka spel du tänker lira med, vissa är optimerade för nVidia, andra för Radeon.

/Jens
snappahead

F16_Filur

Ja, det är bra man hela tiden kan få hyfsade kort för runt 2000:- eller under. Men, det nuvarande får räcka ett tag till.

Vad jag tänker på nu, lite off-topic, är hur en ny cpu med dubbla kärnor eller multithreading skulle kunna påverka multitasking i följande scenario:

Om jag tex kör IL2 så går processorn på 100% även om det är pausat/ingen flygning. Alt+tabbar jag ut för att göra tex ljudinställningar går det otroligt segt. Kommer man runt sånt med den nya tekniken?

Horizon

#12
Köpte novembernumret av PC för Alla idag och de har ett stort test av grafikkort. 6600GT verkar vara ett bra val för en billig peng om man ska ha AGP som jag.

EDIT: KeyCat, var köpte du ditt kort? Hur är ljudnivån? Jag är ju som bekant inte vän med oljud och surr.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Jag köpte mitt Gainward GeForce 6600GT 256MB på komplett.se, verkar dock som om priset gått upp några hundralappar...

Angående ljudnivån så är den helt OK, inte helt tyst men definitivt inte störande. Man reagerar dock olika på fläktoljud så se det som en 100% subjektiv bedömning :p

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Komplett, here I come. Tror jag. Ska bara fundera på om jag inte ska bygga om hela skiten när jag ändå håller på. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Skruvat in vattenkylning i min hem-pc (tokigt men sån e ja ;) )
Skönt att slippa oväsendet från 6800... låter som en Amigaprocessor :D:D:D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW