News:

No significant change

Main Menu

Hotet

Started by TrakDah, February 03, 2004, 11:03:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Det är antagligen valbart. Den har ju en stridsdel på 200kg med förfragmenterat hölje och valbar fördröjning efter anslag / zonrör.
Mvh  - Stefan -

Magnus

Såg den precis. Även fast man fick se samma split inför anfall 3ggr så är det ju alltid kul att se bilder från norr och Sauk är ju alltid Sauk.

Mest för att det saknas riktig konkurrens inom denna genre just nu och har gjort bra länge så får den 4 Störsändare av 5 :) Eller kanske 4 svartmålade RB75 av 5. ;)

Edit: Kul att se nya Volvo V50 "in action".

Mr Jim

http://www.gripen.com/5.18e261dfa19f001ec7fff5077.html

Vet att det inte hör till filmen men om dom köper IRIS-T betyder det att dom kirrar ett HMS system också?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

Som jag snackade om lite hastigt vid studiebesöket:

2003-06-17

Presskonferens på Paris Air Show

[...]

Avtal om hjälmmonterat displaysystem
Efter Åke Svenssons presentation hölls en ceremoni där Johan Lehander, chef för affärsenhet Gripen, och Sue Wood, chef för BAE SYSTEMS Avionic Systems, undertecknade ett avtal om nytt hjälmmonterat displaysystem  till Gripen.

Systemet som Saab har valt till Gripen är redan delvis utvecklat till Eurofighter. Hjälmen kommer att kallas för Cobra och nu väntar utveckling och integration i Gripen. Det hjälmmonterade displaysystemet finns som en option i exportversionen och ännu är det bara Sydafrika som beställt systemet.

- Jag tror att alla våra kunder kommer att vilja ha systemet i framtiden eftersom det ge en otrolig fördel i luftstrider, säger Tommy Blomqvist på Gripens utvecklingsavdelning.
Serieleveranserna till Sydafrika startar under 2007.

Jag har sett film från när det kördes luftstrid med en hjälm med headtracking, inbyggd kamera och överlagrad SI-symbolik så det fungerar. Den filmen visades offentligt. :)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

ft>Skulle vara charmigt att få tag i den(filmen alltså), i framtidens konflikter är det ju mkt möjligt att BVR är svårt då hotbilden kan ändras under några sekunder, tänker på peace-making missioner etc som Sverige som det verkar på policymakarna blir mer och mer indraget i. Kan ju vara en ganska bra fördel för våra piloters säkerhet om man flyger sida vid sida med nån rucklig MiG-29 i nåt land någonstans så bryter helvetet löst.

Inte så mkt att göra med filmen hotet men värt en tanke.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com