News:

No significant change

Main Menu

Vilken Athlon?

Started by Lupson, January 02, 2003, 13:02:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

BEQ: Jepp, läste. Men då jag aldrig pillat med KT7A-RAID så kan jag inte uttala mig om det. Jag kör A9 i mitt KT7-RAID.

Lupson: Det är rätt att KT7-RAID inte officiellt supportar Palomino eller Thoroughbread. Men de funkar fint. De har inte bytt tillbaka material men då man endast behöver kapa bryggor på en 1800+ för att komma upp i 16.5X så var det inget problem. Men vill jag sluta bryggor igen kommer limtuben fram. Och orsaken till handgripligheterna och inte SoftMenu är att XP har 5st bryggor/pinnar för multiplikatorn medan de äldre bara hade 4st. Då tyckte jag det var lika bra att kapa alla L1 (som man förut slöt för att kunna ändra via BIOS) och ställa in saker och ting hårt.

Horizon: 101MHz på bussen och 16.5X det = 1666.5MHz ~XP 2000+
Mvh  - Stefan -

Horizon

Tack för förklaringen, Sledge. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Okej! Tack för hjälpen grabbar! Jag tror jag förstår hur jag ska pilla på processorn för att få samma inställningar som SledgeHammer - 16.5x multipel*100 Mhz FSB...mums! Såg även på något diskussionsforum en snubbe som lyckas köra sitt KT7 i 112 Mhz FSB. Detta genom att ändra några inställningar i BIOS för viss prestandasänkning på andra punkter, kan vara intressant att pröva då som Sledge redan konstaterat - FSB-hastigheten är viktig. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var jag läste det....

Hursomhelst är nu en Athlon XP 1800+ Thoroughbred beställd från komplett.se för 785:- inkl. moms. Slängde också med en WD Caviar XL20+ 80GB 7200RPM för 1095:- då min gamle IBM 30Gb börjar bli seriöst överfylld.

Jag tar nog en sväng upp till dig Horizon och tjuvar lite pasta nån dag. SledgeHammer kan nog förvänta sig ett meddelande också när jag ska börja karva i processorn :)

Lycka till! (till mig själv!)

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Det är bara att hojta! =)

Och sjj[at]home.se funkar bra.

Jag kan köra upp till 107MHz på bussen och det fungerar hyffsat men jag kan inte påstå att jag lyckats få den att bli stabil och jag gjorde en redig test med ett papper med en massa (och då menar jag MÅNGA) kombinationer av BIOS inställningar och bockade av dom allt eftersom. 103MHz fungerar stabilt men då drar jag hellre ned 2MHz som bufferzon.

Jag ska pilla lite med bättre kylning av chipset och även kyla minnena på mitt 9700 kort. Jag ska ha upp farten lite till =)
Mvh  - Stefan -