News:

No significant change

Main Menu

Tappa inte...

Started by ft, September 30, 2002, 20:38:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

lol@alla kul historier...

appråpå flygfadäser (detta kan säkert du BEQ eller nån annan bättre)....

var det inte nån som tappade en droptank eller övningsbomb i nåns vardagsrum här i Sverige för ett gäng år sedan (typ 5-15 år sen)? Minns vagt nån bild i aftonbladet (eller dylikt) på en familj med ett trasigt tak och en bomb i soffan, typ...

Och sedan har jag vagt för mig nån tidningsnotis om en Viggenförare som fick lite låg höjd över skogen och drog på EBKn och spaken i magen för att undvika marken och råkade mot alla odds antända en svamplockares parkerade och tomma bil?

En annan fadäs som jag tydligt minns var nån helikopterförare som fick kraschlanda på nåns tomt. Han var tvungen att panga en dora på markägarens hus för att ta sig in och ringa (ingen hemma). Tror tom tidningen hade en fin bild på den lilla lappen han satte upp, typ "ursäkta trasiga rutarn och helikoptervraket i trädgården". Kanske inte, men det är så jag *vill* minnas det :D

+tusen till... alltifrån pangade rutor i delar av kvarter pga illa valda ställen att impa på flickvännen/polarna till avklippta sjömärken och ilskna fiskare.....
snappahead

Horizon

Okej, när vi ändå är igång...

Min stridskamrat och jag skulle öva stadsskytte och befälen hade satt upp en liten bana att rusa omkring på. Små skydd (några pallar ställda på högkant) hade byggts upp som vi skulle ta betäckning bakom. Sen skulle man titta fram och skjuta två snabba i en helfigur, och sedan byta sida och skjuta "omvänt" från andra sidan.

Alltså, är du högerskytt skiftar du axel för kolven och hanterar avtryckaren med vänster pekfinger osv.

Jag själv lyckades väl sådär lagom bra. Sköt min gubbe i vänster ben, och blundade såklart med "fel" öga när jag siktade. :)

Kompisen däremot sköt sitt första skott, gav upp ett vrål och kastade sig på marken. Han hade satt kolven mot vänster axel som han skulle. Han satte vänster hand på pistolgreppet, men höger hand velade iväg och slöts inte runt handgreppet som den skulle, utan långt bak på vapnet och med tummen rakt upp bakom manöverhandtaget.

Resten kan ni säkert gissa er till.

Jag kan hälsa att det inte var någon vacker syn. Tummen fläktes rakt bakåt och blodet sprutade (försök själva att manövrera era tummar som han gjorde...:-/ ).

Befälet (en fänrik) blev helt blek och satt och stammade. En kapten rusade istället fram med första förband.

Försvarsmakten - Sveriges farligaste arbetsplats... eller var det skolan?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

lol, ja inget får väl folk här (och i synnerhet mig) så pratglada som sådant här! :) Alla anledningar att prata lumpen är bra anledningar bara om sällskapet är det rätta, eller hur var det? ;)

Skjuta med fel grepp höll på att kosta mig tummen med men jag klarade mig med blotta förskräckelsen och en diskret men svidande reva i skinnet...

J
snappahead

SledgeHammer

Lupson: Nepp, GB och belysaroperatör. Gissa om vi hade kul när vi fick höra nyheten vid omgruppering. 8-)
Mvh  - Stefan -

Obizzz

trevliga historier fortsätt ni bara! :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst