News:

No significant change

Main Menu

Mongoose manöver!

Started by Fozz, August 31, 2002, 02:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Låter som du hade det riktigt trevligt i helgen Magnus... :)

Jag är liiite avundsjuk på dig. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

#17
Trakdah,
dina uppgifter stämmer. Det är inte kylning av munstyckena vattnet används till. Poängen är ju att få luften att expandera så mycket som möjligt i brännkammaren. Detta gör man genom att värma upp den. Tyvärr begränsas hur mycket man kan hetta upp luften av turbinbladen, det blir inte kul om man smälter dem. Därför är man tvungen att blanda luften från brännkammarna med "kall" (några hundra grader) kompressorluft innan man skickar den in i turbinen. All luft som skickas genom motorn utan att värmas upp är dock en effektförlust. Det är därför som man lägger ner så mycket av utvecklingspengarna på att utveckla nya material och kylningsmetoder för turbinblad.

Kort sagt, man kan få ut mer effekt ur en motor med vatteninsprutning. Se på de tyska flygplanen från WWII där man sprutade in vatten i cylindrarna... ibland blandat med en 50% metanol för att i samma veva peta in den extra energin för att förånga vattnet.

Man kan säga att vattnet kyler luften i motorn när det förångas så på så sätt är det lite kylning ändå... :)

Heh, i princip använder man en jetmotor som en tilltrasslad ångmaskin... och cirkeln är sluten!

Att ta Discovery med en nypa salt kan nog vara klokt. De köper in sina dokumentärer från många håll och en del är väl bättre än andra. Snygga bilder är det väl nästan jämt däremot! :D

Edit: Många civila flygplan/motorer har genom tiden använt vatteninsprutning för att öka effekten t ex vid kortbanestarter för att öka nyttolasten. Det kostade dock mer än det smakade i underhåll när motorerna blev bättre så de flesta flygplan med sådan kapabilitet har den deaktiverad. Bland annat frös gärna kvarvarande vatten på höjd och ställde till med alla möjliga problem. Sedan krävdes det oftast mycket rent vatten, i princip destvatten. Sådant finns ju inte överallt så de släpade med sig tonvis med destvatten i tunnor till världens hörn. Tydligen finns det fortfarande kåkstäder i tredje världen där det dominerande byggnadsmaterialet är gamla destvattentunnor...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Man tackar för redogörelsen, Fredrik!

Heder till TrakDah som hade rätt från början. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

ctrl,
helt riktigt, det är TIT (Turbine Inlet Temperature) som är begränsande för motorprestanda. Det var väl precis det jag skrev? Första stycket av mitt inlägg t o m... :)

Angående motortrycket skall jag be att få återkomma. Jag har räknat mig igenom de jäkla grejerna men inte kommer jag ihåg det särskilt exakt för det. Du kan göra två saker däremot:

- Kolla på areaförhållandet mellan motorinloppet och brännkammarinloppet. Inte alls särskilt rättvisande men ändå en approximation.

- Om man har 15*C in och 350*C ut ur kompressorn... och så lite skojig termodynamik på det. Du känner väl till Ottos cykel? ;)

Trycket i spridarna är HÖGT, inte för att motverka trycket i brännkammaren (som ändå minskat en del innan man är vid brännarna, principen är ju att högtrycket framåt skall spela den roll som kolven har i en vanlig förbränningsmotor) utan för att finfördela bränslet.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

#20
Därför att vi behöver ditt juridiska kunnande när vi blir stämda för att vi släpper en mjölsäck på fel ställe under ett LAN ... :)

Edit: Blandade futurum och imperfekt. Inte bra.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -