News:

No significant change

Main Menu

Mongoose manöver!

Started by Fozz, August 31, 2002, 02:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Bara så ni vet det, om ni missat det:
QuoteIn the long run Saab is interested in the installation of Thrust Vector Control. This is why talks were resumed with Germany and the USA about the revival of the X-31 program. However, the Gripen prototype might be used as a test carrier after the year 2000.

Tyvärr lades det hela ned av BAe eftersom kundunderlaget för Gripen uteblivit och då staten satt halva Gripen-styrkan i malpåse... Men det hade varit kul!

Mer att läsa på:
http://www.flug-revue.rotor.com/FRHeft/FRH9803/FR9803f.htm

Eller sök på +"x-31" +gripen i Google eler nåt, massor av artiklar kringe det hela

/TD

Fozz

Hmm.... Kan det vara skillnad på brittiska och amerikanska Harriers?
För jag såg på TV, tror det var Discovery, om brittiska Harriers, och dom sa att dom hade i princip 30 sek på sig när dom skulle hovra in i läge för att tex landa på deras fartyg, pga att dom hade vattentankar för kylning vid hovring, och dom räckte bara i 30 sek.
Alla generaliserar...


TrakDah

#10
Stämmer delvis

QuoteActually, the Harrier can hover for a lot longer than 90 seconds. The 90-second max applies to water flow. However, depending on all the variables, we don't necessarily need water. Water becomes more important as the ambient temperature increases through ~95 deg F

och detta inte pga av yttertemp och dess effekt på kylning, utan på densitet och därmed lyftkraft:

QuoteComment Summary: Not water cooled in hover
Comment Details: That is incorrect, the Harrier is NOT water cooled when hovering. Water injection is only used to provide some extra thrust when it is needed (heavy combat load, etc). It is true that the Harrier can't hover forever but it does not need water injection to simply hover.

och vidare:
QuoteUnder the able guidance of the Pegasus program manager, John Dale, the engine evolved with the level of performance required for the P.1127, and its successors - the Kestrel and Harrier. To solve the dual problems of achieving acceptable fuel efficiency and a high enough thrust to exceed the aircraft weight was a difficult task. To solve it, the designers settled on a water-injection system to generate short bursts of thrust beyond the normal rating of the engine. Thus, the Pegasus was an engine of normal thrust stressed to deliver the power needed for hovering flight for the very short period of time that a high performance tactical aircraft would need to land or take off vertically.

eller läs på:
http://www.nasm.si.edu/nasm/aero/aircraft/hawker_kestrel.htm

Vattnet fungerar också som kylning mot däck (metall) på skeppet (eller asfalt på land).


/TD

Fozz

Okay. Jag tackar ödmjukast för informationen. Rätt ska vara rätt.
Alla generaliserar...


Horizon

Det verkar som Discovery for med osanning igår kväll då. Jag kan inte citera dem korrekt, men de sa något i stil med: "Harriern kan bara hovra kortare stunder eftersom motorn går med max effekt och detta medför att munstyckena överhettas. För att råda bot på detta injiceras vatten genom munstyckena, men vattentanken rymmer bara 500 liter, så man kan inte hovra längre än 90 sekunder".

Typ...

Skall ta allt Discovery säger med en nypa salt i fortsättningen tror jag (om vår ärade Besserwisser TrakDah har rätt... =).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

Tja!

tror faktiskt att dessa uppgifter stämmer, för det finns ingen anledning för munstyckerna att bli hetare vid vinkling än ej. Som sagt: alla 4 används alltid, och de 2 främre är kalla. Att man böjer strömmen ger inte temp-skillnad i sig. Detta är i varje fall vad jag läst mig till under årens lopp (och lyckades bekräfta med internet-artiklar :))

/TD

Fozz

Kan ju göra lite skillnad med att man får mindre luftkylning när man står still jämfört med när man flyger i 400kmh.
Hände faktist mig i Falcon4 några gånger. Skulle landa och hade fått några smällar, men så fort jag sänkte hastigheten för att kunna landa så tändes "Overheat" varningslampan.
Alla generaliserar...


Horizon

Där har du en poäng Fozz. Jag tycker att vi frågar vår flygingenjör Mohawk också. Han kanske kan bringa lite reda i detta.

Fredrik, kom och svara! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names