News:

No significant change

Main Menu

NAS?

Started by Horizon, January 24, 2010, 20:14:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Horizon: det går att automatisera med USB disk. Antingen autorun eller med schemaläggning. Och detär inte särskiljt krångligt.
snappahead

Horizon

Quote from: griffin on January 26, 2010, 21:19:13
Horizon: det går att automatisera med USB disk. Antingen autorun eller med schemaläggning. Och detär inte särskiljt krångligt.

Kan jag beställa hit dig? Jag bjuder på kladdkaka. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Personligen ser jag NAS som ett bra bekvämt sätt att lagra saker och ha det tillgängligt för flera burkar. Att jag sedan kan gömma undan NASen där den kan väsnas utan att störa mig är ett stort plus.

Jag ser det däremot inte som något som förhöjer säkerheten. Min åsikt om raid rent generellt är att det är ett skydd mot nertid för det fall en disk krashar men absolut inget som ersätter backup.
Control
87th Stray Dogs VFW


ft

RAID på en NAS är en backup på backupen.

Har man bara en backupdrive så är det ju, precis som med sannolikheten för regn i Borås, en överabsolut sanning att diskeländet kommer att ha kassa sektorer den dagen den drive man backupat har havererat. Då är det bra med en RAID-spegel på hela eländet!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Jag gör alltid backup till en annan dator i huset. Brinner huset ner är det ju kört. Kanske skulle ha en 6månaders backup på jobbet oxå...

Jag kör som sagt Allway sync som när båda datorerna är igång, vid inaktivitet gör backup på mina dokument och bilder. Det är ungefär 80gb som är backup på. Mestadels bilder och dokument.

Bokmärken är ju lätt att glömma bort att ta backup på. Jag kör Xmarks, ett tillägg till Mozilla Firefox som synkar mina bokmärken mot en server. Det gör att jag alltid har med mig mina bokmärken oavsett vilken dator jag loggar in på. (xmarks måste ju vara installerat, men annars fungerar webinlogg oxå)

griffin

Horizon: varför inte?  ;D Men vi kan ta det över MSN och/eller telefon också. Jag hjälper gärna till, om det handlar om att få igång backup med USB-disk.
Sen finns det så klart program för det, att jag valde script är dels för att jag är skadad, men också för att tanken på att köra med lagligt gratis programvara lockar.

Ett krav jag har på en USB-backup är att backupprogramvaran inte får lagra backupfilerna i nåt speciellt format. Tar man med USB-disken nånstans vill jag ha filerna åtkomliga direkt.
Där faller en del bra program bort, som lagrar backupfilerna på speciella sätt.

Om du är intresserad kan du göra 'hemläxa' genom att fundera på vilka kataloger som skall vara backup på, se så det räcker med diskutrymme på USB-disken samt ta hem filen jag länkade. Så kan vi bestämma dejt efter det. Annars är det inte så att jag prompt vill pådyvla dig min lösning - det finns många olika alternativ.
snappahead

Horizon

Jag slog till på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393494 till slut. Det får inte bli för mycket funderande. Tack ändå Jens för erbjudandet!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names