News:

No significant change

Main Menu

NAS?

Started by Horizon, January 24, 2010, 20:14:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Jag tänkte först på en vanlig USB-disk, men tycker att det verkar väldigt smidigt med ovan länkade Netgearlåda (Stora). Det följer med en disk på köpet och kastar man i en till så speglas den ursprungliga automatiskt i RAID. Dessutom kan man komma åt innehållet utifrån via ett webinterface (som dock kostar pengar vilket framgår av en läsarkommentar på Prisjakt).

Den här är dock snyggare, fast med ett högre pris eftersom man får med två diskar direkt. Hmm...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407411
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Jag är lite skeptisk till backup på media som ligger online hela tiden, dels är jag skraj för att både originalet och backupen ska bli korrupta samtidigt om de speglas... Sen har jag alltid en liten rädsla för att bli hackad. Det är en sak om någon får tag i alla mina foton och filmer men än värre om jag förlorar dem.

När jag är diciplinerad så verifierar jag den senaste backupen offline innan jag skriver över den tidigare backupen.... Jag har inte börjat tillämpa det ännu men planen är att ha den viktiga infon först på NAS:en, en backup på en disk förvarad på jobbet och en backup på disk förvarad hemma.

Backup tas månadsvis eller efter att jag fotat/filmat eller sparat något annat viktigt dokument.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Som jag förstått det hela så gör den medföljande programvaran inkrementell backup med jämna mellanrum, så inget skrivs över. Det där med att bli hackad, jag trodde inte att du oroade dig för virus, trojaner, hackers och sånt? ;)

Funderar vidare... vill bara ha något enkelt sätt att ta backup på mina viktigaste filer och kan den sen fungera som nätverksdisk så är det ju en bonus. Kanske behöver man inte aktivera funktionen där man kommer åt disken från nätet? Eller kanske kryptera med sosjojörorvovarorsospoproråkoketot? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Det script jag har är gjort för att enkelt kunna ta backup på det viktigaste med en USB disk. Man pluggar helt sonika in den och scriptet läser in en fil på datorn som definierar vilka kataloger som skall backas och så är det klart. Så man kan enkelt backa upp flera olika datorer med samma disk bara man fixat den där filen på varje dator som skall backas.
Den använder robocopy som ingår i vista/w7 och annars går att ladda hem gratis från microsoft. Och så winrar är tillval får att komprimera logfiler.

Bifogar rarfil med instruktioner. Eller inte. "upload folder full". Admin! :)

Länkar istället: DoBackup.rar
snappahead

Horizon

Valde ut några NAS som verkade prisvärda och med bra omdömen. Googlade sedan märke och modell + "problems" och "trouble". Fick en massa träffar där folk ojade sig över diverse saker med de fina NAS-apparaterna. Nu är jag snart tillbaka till en vanlig USB-disk igen. :)

Iofs får man väl en massa träffar på vad man än googlar på det sättet, men det kändes inte bra i magen. Diskar som inte dök upp, diskar som försvann, diskar som dog, diskar som inte gick att komma åt, NAS'er som dödade andra USB-diskar osv. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

#13
Har inte haft några som helst problem med min NSA-220+ (peppar peppar...).

En sak att tänka på, kolla upp exakt vilket filsystem NAS'en använder sig av och verifiera så att du kan komma åt datan genom att lyfta över HDD'n till en annan burk (eller via USB<->SATA interface) om olyckan skulle vara framme, behöver inte vara NAS'en som dör, räcker med att externa PSU'n lämnar in och den modellen inte säljs mer.

De flesta NAS'ar baseras på någon Linux dist. så det brukar vara ett standard Linux format (min kör standard EXT3) men jag lärde mig att det finns bastarder, speciellt en Netgear som formaterade diskarna i ett ovanligt 8k block format vilket innebar att om det sket sig kunde du inte accessa datan från en vanlig PC...

Av samma anledning kör jag diskarna som separata JBOD diskar och inte sammanslagna till en volym eller i RAID som eventuellt skulle strula till ett recovery försök från annan burk om disken/diskarna av någon anledning rasar....

Visst, RAID ger i sig ett skydd men halverar utrymmet.

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Tack för infon KC (även om jag inte vet vad standard EXT3 eller 8k block eller JBOD är). :)

Jag tycker att detta köp känns som en ren chansning. Just nu är jag tillbaka och kollar på vanliga externa USB-diskar. Frugan får väl ta hela disken och koppla till sin dator om hon vill använda något. Backup får jag göra manuellt även om det skulle vara skönt att det skedde per automagik.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

#15
Glömde tillägga att de flesta sånnahär små NAS'ar inte är några fartmonster, en USB 2.0 HDD är snabbare men det är mycket behändigt att ha tillgång till flera TB från alla maskiner direkt på LAN'et.

NSA-220+ drar bara 8-10 W i idle så jag har den på 24/7. Pga dess låga strömförbrukning valde jag denna istället för att bygga ihop något eget med FreeNAS (som iofs är kanon) men att komma ner på ~10W med en gammal PC häck är bara att glömma.

/KC

>> It's all about teamwork! <<