News:

No significant change

Main Menu

It's working, it's WORKING !!!!

Started by Nauwa, November 11, 2005, 18:39:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Accelererar rätt snabbt när du väl är i luften. Vid vilken fart måste ställen fällas in för att inte ta skada?

Nauwa

Ojj, va många frågor att svara på  :-)

Control87th - jo, å kanske FOI också :D

Hmm, Bax - ingen dum idé, ska se till att göra ett schema på hur det är tänkt med datorerna i nätverket som driver kabinen

Griffin - tackar, det flyter på som synes

Mupp - Det är den svarta skönheten med 0.9 grader/steg, å den går oväxlat

F16_Filur - Har inte hittat nått om det i SFI, det enda som står är att utfällning ej kan ske vid fart högre än 620-700km/h eller machtal över M0,65. Ställen tar man ju in så fort man lättat.
(å gärna då i samband med en roll)

Nauwa

Ett till instrument igång. Reservkurs
Nästa som hamnar i konservöppnaren är bränslemätaren.
Det är så förbaskat kul att flyga, man glömmer tiden och får soppatorsk nästan varje flygning. Dags att råda bot!

Phlerp

QuoteOriginally posted by Nauwa

F16_Filur - Har inte hittat nått om det i SFI, det enda som står är att utfällning ej kan ske vid fart högre än 620-700km/h eller machtal över M0,65. Ställen tar man ju in så fort man lättat.
(å gärna då i samband med en roll)

Utan att gissa allför vilt så misstänker jag att 620-700 km/h är en hysteres. Dvs det beror på vilket håll man kommer ifrån.

Nauwa

#12
Bränslemätaren fungerar också nu.

Totalt 4st instrument igång alltså + SI, så nu har man rätt bra koll när man flyger.
Höjdmätare finns ju i SI, men det blir kul att få fart på den mekaniska när jag får hem motorerna jag beställt från USA


F16_Filur

Hur menar du här Phlerp?

QuoteOriginally posted by Phlerp

Utan att gissa allför vilt så misstänker jag att 620-700 km/h är en hysteres. Dvs det beror på vilket håll man kommer ifrån.

Bax

#14
Vanligtvis har man olika farter som maxfart för att fälla ut, operera med nerfallda samt en maxfart för att fälla upp. Eftersom noshjulet fälls upp framåt så kan man förstå att för hög fart ger mycket belastning på stället. Trafikkärror brukar certas för 250 knop (lite under 500 km/t) vilket är standard maxfart under flygnivå 100.
Begränsningar för landing gear speeds är ju pga det uppkommna parasitmotståndet vilket innebär IAS eller CAS. Man kan alltså fälla stället vid helt olika TAS eller Mach farter så länge man håller begränsningen i CAS. med Embraern som jag flög innan så gjordes emergency descent med landningsställ ute i 250 CAS från FL 370 och då visade machmätaren 0.78
Sen fick man vara noga med att flyga CAS under sjunket. När man sedan hade planat ut så fick man inte ta in stället förrän farten sjunkit till 200 knop (fälldes in framåt).
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW