News:

No significant change

Main Menu

Piloten som inte höll tyst

Started by Mr Jim, May 10, 2004, 17:45:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Jotte: kanske det... ;)

Filur: Attityder i en stor organisation är mycket svåra att ändra. Vi går ju fortfarande emot hela världen i det här fallet och det är ju rätt enormt att man lyckades få detta till stånd då ingen annan provat det. Under den stora flygvapenövningen 1963 (nåt år i början på 60-talet) var det stora rubriker om att 10 fpl havererat och att 12 förare och navigatörer omkommit. Då hette det att man hade högsta möjliga säkerhetstänkande och att det inte gick att gå längre utan göra avkall på effekten. Idag vet vi bättre, men jag kan tänka mig att det var rätt kontroversiellt att hävda annorlunda.

Då man började flyga 39 upptäcktes det att många förare drabbades av kraftiga armsmärtor i vänsterarmen beroende på att gasen är något för lågt placerad. Man började forska inom detta område och hörde sig för med andra länder med erfarenhet av 9G-flygplan. Det visade sig då att problemet dykt upp, men försvunnit i USA. Ett antal förare hade klagat på smärtor, men direkt blivit tagna ur flygtjänst, vilket gjorde att övriga lärde sig att inte klaga på sina smärtor, men talade man med förare off-the-record hade de flesta smärtor. I Sverige tog fram en armbindel som man sätter strax ovanför armbågen och som avhjälper problemet rätt bra och ingen förare har behövt sluta flyga 39 pga smärtor. Det visar lite på attityder till hur man löser problem.

/BEQ