News:

No significant change

Main Menu

FreeFalcon 2 släppt

Started by Triton, September 30, 2003, 04:15:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weezer

Jag håller på och trixar med en cockpit till den bejublade Jas-39 Gripen. Kanske har jag sån tur att killen som Programmerade Aeyes 1600x1200 F-18 cockpit skall programmera Gripen åt mig...
Men tills vidare får ni hålla till godo med ett skinn jag gjort till VIGGEN..

Har i och för sig postat den i en annan tråd....
Men här kommer den ändå!



Fridens Lakejer,
Weezer
HOTAB - Hands On Throttle And Beer

Triton

Öh Weezer! iofs är det där viggen-skinnet SNYGGT, men satsa på den där Gripen cockpiten!!! :p :D :D
Hoppas Dallas tar sig an projektet, en bra pit vore pricken över i! ;)
Triton
Tactical Engagement Center

Bax

mmm... det där lät knepigt.
Väntar nog lite med exe filen till den blir kompatibel med BMS-exen !
Tack
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Swede

Vet att en JA 37D cockpit är under tillverkning till Falcon 4.
Aeyes har ett finger med i spelet. :)
Den som håller i trådarna är "Snail" en hollänsk kille.

griffin

Fy f vad underbart! *gnuggar händerna*
snappahead

Lupson

Har suttit och kört en del FF2 i helgen. Först hade jag en del problem med grafiken, massor av see-throughs och blinkande polygoner. Installerade sedan BMS 0.6 exe:n rakt på och det fungerade klockrent, bortsett från att grafikproblemen var kvar. Men sen ladddade jag in senaste ATI Catalyst 3.7 (hade 3.6 innan) och då försvann nästan alla problem inkl. ett antal CTD:er.  Det enda som är struligt är att jag, när jag flyger Gripen, så är byte av radarmodes med HOTAS skumt, ibland händer inget, ibland kommer det efter en stund. Är nog FF2 relaterat.

Har mest blivit dogfights med och mot Gripen. Gripen vs F-22 på ACE var svettigt vill jag lova, jag har iofs ingen aning om hur en 39:a flyger i verkligheten, men modellen känns rätt trovärdig. Tungt lastad är den inte mycket att hurra över, men med lätt last / lite soppa är den ljuvlig att flyga. Man håller lätt 9G sustained och om man lättar lite på gasen då och då hittar man en lagom corner velocity vilket gör att man ofta kommer till skott med Off-boresight AIM-9. Verkar som om hjälpsiktet är implementerat för i padlock mode med uncagad AIM-9 får man upp nån skum targeting cirkel. Bara att fixa ton så skjuter den.

Det enda jag ställer mig något tvekande till är faktiskt motorstyrkan. Enligt uppgifter skall en tom Gripen klara Mach 1+ utan EBK vilket inte är fallet i FF2. Dessutom tycker jag den tappar hastighet för fort i stigningar trots tomt plan och full EBK. En annan sak är att det saknas några beväpningsalternativ. BK-20 Mjölner finns ex. inte trots att den förmodligen skulle gå att emulera hjälpligt mha någon av AGM-154 varianterna (som fungerar som Mavericks ung.) Föga realistiskt, men då Gripen i FF2 endast har AGM-65, Iron bombs, GBU-10 samt Alarm att välja på blir mud-moving inte så spännande. Ett par bombkapslar hade gett större taktisk flexibilitet.

Hittade bland de TE:s som medföljde FF2 något som kallas Eurowar - en Koreavariant men enbart med Europeiska maskiner på de allierades sida - Mirage, EF2000, Tornada, JA-37, JAS-39 m.fl. På de rödas sida råkade jag ut för Su-30 samt Su-24 i det uppdrag jag kört hittills - två typer som inte förekommer så ofta i standardkampanjen.

BMS-exe:n tillsammans med FF2 fungerar i det mesta riktigt bra, med massor av fps och lite nya roliga features. Hoppas allt detta kan bakas in i SP4 så tror jag Falcon har lång livstid kvar än!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Triton

Hej Lupson,
Dina funderingar om motorstyrkan på Gripen i FF2 tror jag inte beror på själva motordatan utan snarare att det inte finns bra aerodynamiska data till Gripen att lägga in i FM'n. Felaktiga värden på diverse data (AoA, CV etc) kan ge den effekten du ser.

Motorns dragkraft finns tillgänglig på nätet så Saint har nog nyttjat den (får jag hoppas eftersom jag skickade den hehe), men om aerodynamiska data har han nog fått göra en del gissningar.

Kan du förse mig med länkar till info om hur en Gripen ska bete sig (som supercruise t.ex) så är jag rätt säker på att Saint gärna ändrar FM'n. :)

Jasså du körde mot F-22? Jag tog mig an Vipern jag, och lekte med den. Sen flög jag vipern och hade ett rent helsike att skaka av mig Gripen, lyckades bara ett par ggr att få den ur läge men bara en gång kunde jag dra nytta av det och sänka den.
Gripen är GRYM i DF! :)
Nästa test blir Viggen. :D
Triton
Tactical Engagement Center

Lupson

Triton: Ja, dragkraften på motorn är väl ganska välkänd, dock så har jag sett siffror som varierar mellan 80.1 kN till ca 85 kN.

Jag vet inte mer än någon annan lekman ang. Gripens aerodynamik, dock så har jag läst i en intervju i Saabs Gripentidning att den skall kunna "supercruisa", dessutom hade vi en gästföreläsning med en kille från Saab som jobbade med systemarkitekturen. Under den följande frågestunden ställde jag just frågan om supercruise, och svaret blev Ja, med viss reservation för väder. Kall väderlek skall tydligen hjälpa. Finns en gammal tråd från i höstas i ämnet.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X