News:

No significant change

Main Menu

Guldkorn

Started by Maverix, June 23, 2004, 21:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maverix

Dag 5 & 6

Klockan är 05.00 och dag 5 har just börjat gry. Radiosnacket är minimalt trots att vi har mycket flyg i luften, troligen eftersom HQ har tappat det helt och enbart genererar BARCAP:er.

Dag 5 kommer att flygas på vår LAN-träff i Helsingborg, och vi är tre ivriga piloter som vill få ett slut på detta krig för att kunna gå över till Superpack. Det börjar kännas väldigt långdraget vid det här laget.

Klockan är 05.55 och vi sitter i våra cockpits och väntar på att tornet ska ge oss clearance. Vi ska skydda fyra B-52:or som är på väg på ett deep strike, där de ska slå ut två broar. Vi har delat upp oss i två flighter: jag flyger tillsammans med en AI-wingman, medan "Passer" och "Zebra" flyger som ett element.

Enligt recon ska vi ha fyra aktiva SA-2-sites, och rutten är planerad så att jag ("Maverix") befinner mig i målområdet cirka två minuter före Passer och Zebra.

15 miles från målområdet och fortfarande ingen radaraktivitet. Det är kusligt tyst i radion, och AWACS svarar med "picture clear". Jag passerar broarna som B-52:orna förhoppningsvis kommer att göra obrukbara inom kort. Min höjd ligger strax under 10 000 fot.

Plötsligt tänds en SA-2 cirka 13 miles kl. 12. Jag ropar till Zebra och Passer att jag är målad, lägger min cursor på målet och beordrar min wingman att attackera. Radiosnacket från elementet bakom mig är intensivt, och jag hör inte att min wingman har avfyrat sin HARM. Tanken var att jag skulle avbryta wingmannens attack så snart han skjutit, men den kommunikationen missades. Nu är två HARM-missiler på väg mot samma SA-2-site, och min wingman har förbrukat sina robotar.

Allt eskalerar snabbt. Två Fan Song-radarer tänds väster om den första. I väntan på att wingmannens missiler ska träffa första Fan Song avfyrar jag själv en HARM mot ett av de nya målen. Kort därefter tystnar den första Fan Song, men hotet kvarstår. Jag blir fortsatt beskjuten av de två nya SA-2:orna, och min semiaktiva EWS börjar kasta chaffs. Låsningen släpper, men en ny missil avfyras mot mig. Jag girar kraftigt för att undvika träff och lyckas undkomma även denna attack, troligen tack vare att jag nu är CAT I.

Efter detta tystnar RWR:n och vi försöker orientera oss. Jag får information om att Passer har skjutit mot ett av mina mål, men att min missil slog ut det före hans. Jag frågar Zebra om status på B-52:orna, då jag uppfattade att de redan släppt sina bomber mot broarna. Zebra svarar att de ska befinna sig på cirka 5 miles höjd ovanför oss.

Jag tittar upp och ser deras con trail – en mäktig syn. De ser verkligen graciösa ut. Jag räknar dock bara till tre B-52:or, trots att det skulle vara fyra.

En ny aktiv SA-2 upptäcks, och Zebra tar hand om den. Jag ser hur B-52:orna börjar släppa chaffs för att undvika hotet, men Zebras HARM eliminerar målet. Impact och splash – fyra.

Läget lugnar ner sig något, och jag begär picture från AWACS. Svaret: "picture clear". På 27 000 fots höjd ser jag B-52:orna vända hemåt. Vi är osäkra på om broarna verkligen har slagits ut, så jag dyker ner till en mer "farlig" höjd för att verifiera.

Jag flyger över den södra bron och bekräftar att den är utslagen. Jag fortsätter mot den norra bron och ser att även den är förstörd. Uppdraget är genomfört – utmärkt.

På cirka 6 000 fots höjd, med risk för IR-hot i ryggen, börjar jag stiga mot säkrare höjd. Då händer det: en SA-2 cirka 19 miles söderut börjar måla mig. Passer får upp målet på sin HARM-display och börjar styra mot det. Jag begär avstånd från Passer men får inget svar. Jag försöker igen utan resultat. För att inte riskera mer låser jag själv och avfyrar en HARM.

Samtidigt hör jag att Passer också avfyrar sin HARM. Två missiler är återigen på väg mot samma mål. Eftersom Passer befann sig närmare målet slår hans HARM ut det före min – onödigt resursutnyttjande.

Vi formerar oss på 25 000 fot och jag föreslår att vi använder mig som "lockbete" medan Zebra och Passer utnyttjar de kvarvarande HARM-missilerna. Planen är att jag rör mig österut mot Pyongyang för att dra till mig hot och skapa möjligheter.

Med Passer och Zebra cirka 10 miles bakom mig börjar en SA-3 blinka. Jag styr mot kontakten, som återigen blinkar. Jag markerar målet och rapporterar dess bullseye-position. Zebra bekräftar och påbörjar sin approach. Själv vänder jag 180 grader bort från målet och lämnar över engagemanget.

"Kontakt!" hörs från Zebra. Avståndet är cirka 22 miles. Vid 15 miles hörs "Magnum", och Zebras HARM är på väg. Jag följer missilen visuellt hela vägen tills den träffar sitt mål – en elegant avslutning.

Detta blev ett klockrent mission där vår taktik fungerade mycket bra, med undantag för vissa kommunikationsbrister som ledde till onödigt HARM-slöseri. Jag reserverar mig för eventuella detaljer kring Zebras och Passers träffar och uppdaterar gärna detta vid behov.

Maverix

Maverix

Är ganska sugen på att börja flyga Falcon igen.. nu när jag klarat teori provet. Ska se möjligheterna med 87Ã,´e om de vill ha en "svikare", desertör tillbaka.:p

Maverix

Bax

Jag blev först orolig att ni kört ett LAN utan mig :-)

Maverix: goda nyheter - där finns "seats" kvar till Nov ! Du var långt ifrån den enda som hoppade av TTS, Obizzz bl.a. men han är på gång igen.
Som sagt, just för TTS så har ju jag den rätt fräscht och kör gärna lite träning med dig.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Magnus

Intressant läsning då jag flugit nästan princip exakt ett sådant uppdrag i verkligheten, med "smokey-sams" och hela rubbet nere i Tyskland.

Jag har aldrig provat Falcon 4 men då jag ser möjligheterna så vore det verkligen intressant att ge det en chans. Kul att man kan simulera så pass intressanta uppdrag.

Maverix

Ska kolla lite på min status på 87Ã,´e, skulle vara skitkul o vara med i November.

Magnus, klart att du ska försöka ge det en chans!

Maverix:)

Jotte

Det är ju inte fritt utan att man blir liiiiiiiiiiite sugen på Falcon när man läser sånt hät. :)

SledgeHammer

ctrl: Schysst! Vågar man komma med lite konstruktiv kritik..? Ta bort en av nosigbannerna per sida (den nedre..?) och lägg en platta bakom texten men över bilden som "vattnar ur" bilden ordentligt så att texten framträder bättre. Gillar du inte resultatet så skippa, men prova iaf. Brukar se bättre ut.
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -