News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Mr_Pyro

#1
Humor! / Re: Fransmän
October 07, 2007, 00:17:45
Villket skulle bevisas...?
Eller?
#2
Hehe!

Nån som har länken till filmen på Österikiska Drakar som tränar superstall?
Ingick detta som träning i Österike så borde man ju ha tränat det i Sverige också :-)

För övrigt så vore det märkligt om Gripens AUM (Automatiskt Urgångsmod) läge inte  skulle kunna programeras till att själv initiera minskat gaspådrag och "gungning" för att ta sig ur en superstall. SFI instruktionen är ju typ att man skall släppa spaken och låta flygplanet själv klara av problemet.
Är piloten medvetslös, tex efter kraftig G-belastning, hjärtfel, splitterskada eller annat så kan han ju knappast minska gaspådraget själv.
Har man inte tillräckligt mycket erfarenhet av själv navigerande system (Neuron mm) att man kunde låta flygplanet själv flyga hem och landa på bas om piloten blir satt ur spel?

Dom är ju inte direkt garatis dessa underbar maskiner.
Ahh visst jag glömde bort att vi har ju alldeles för många fpl i försvaret, fler än vad vi behöver ;-)

/Mr_Pyro
#3
Klassiskt fall av interface problem mellan flygstol och spak ;-)

Skrämmande att killen tillåts flyga med endast 5 flygtimmar under de senaste 12 månaderna!!!
Är ju vettigt att stabspersonal får ut och flyga så att de ej tappar kontakten med verksamheten men det är väl det man har 2 sittsiga kärror till....

Märkligt att man inte utbilldar piloterna i ett tillvägagångssätt för hur man skall ta sig ur en superstall!
Han gick tydligen in i DLM (DirektLänk Mod) 2 ggr, utan att försöka göra några relevanta spakrörelser. Nu var ju endast DLM till för utprovnings fasen av systemet men detta borde ju ingå som standard i Fas 1 under flygutbildningen.

De utlösande faktorerna till haveriet var att han ej avbrött loopingen vid lågfartsvarning (vMin) samt att han ej drog ner gasen på tomgång, villket krävs för att man skall kunna vagga sig ur stallen. Han nöjde sig med att endast gå ur EBK läge.

Piloten hade över 1000 timmar i Draken, superstall kan ju inte vara någon nyhet, direkt.
Vad var standardförfarandet för att ta sig ur en superstall i Draken?


Nu är det ju lätt att sitta tryggt bakom skrivbordet och vara kritisk, en annan hade säkert skitit på sig om man hamnat i en Superstall i inverterat läge i RL :-)
Tur att det bara blev materiella skador.

/Mr_Pyro



#4
Dito.
Grattis!

/Mr_Pyro
#5
Var finns prylarna?
#6
Min källa var från 1989 så den var lite spekulativ..

Skall kolla Janes..Men det stämmer säkert som du sa.


/Mr_Pyro
#7
QuoteOriginally posted by Andreas


            Hehe, ja hon var fin hon ;) Kanske jag blev för ställd när jag hamnade framför den skönheten!

Tyvärr hade hon faktiskt inget bra svar på den frågan. Om du vill Mupp får du axla hennes mantel och läsa in dig på BK27an och sedan servera mig ett svar? :D


Gatling-systemet finns väl nästan uteslutande på jänkarna plan.



Ryssarna kör med sexpipiga gatling automat kanoner på sina moderna kärror.
Mig 23 & Mig 27 har 23mmx6
Mig 29, Su 24 & Su 27 har 30mm 6 pipig gatling..


/Mr_Pyr0

#8
Falcon 4.0 / Replying to Topic 'Att använda jammer'
February 02, 2007, 11:43:38
QuoteOriginally posted by Andreas


            Den där har man haft länge =)



Och inte delat med sig, fy, skäms på sig:D

Klart trevlig är den iaf.

Mvh
/Mr_Pyro