News:

No significant change

Main Menu

Haveri rapport Gripen

Started by AndersO, June 21, 2007, 16:18:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

griffin

Otroligt intressant läsning. Mer flytid åt våra eminenta flygförare...
snappahead

Bax

Att han var inverterad framgick inte riktigt i tidigare information. Mycket intressant läsning, lite skrämmande att flygtidsuttaget är så lågt för personal med BFT.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Magnus

Har läst hela rapporten också och den var oerhört bra och detaljerad. Man lär sig väldigt mycket om hur ett JAS plan fungerar faktiskt.

Mr_Pyro

#4
Klassiskt fall av interface problem mellan flygstol och spak ;-)

Skrämmande att killen tillåts flyga med endast 5 flygtimmar under de senaste 12 månaderna!!!
Är ju vettigt att stabspersonal får ut och flyga så att de ej tappar kontakten med verksamheten men det är väl det man har 2 sittsiga kärror till....

Märkligt att man inte utbilldar piloterna i ett tillvägagångssätt för hur man skall ta sig ur en superstall!
Han gick tydligen in i DLM (DirektLänk Mod) 2 ggr, utan att försöka göra några relevanta spakrörelser. Nu var ju endast DLM till för utprovnings fasen av systemet men detta borde ju ingå som standard i Fas 1 under flygutbildningen.

De utlösande faktorerna till haveriet var att han ej avbrött loopingen vid lågfartsvarning (vMin) samt att han ej drog ner gasen på tomgång, villket krävs för att man skall kunna vagga sig ur stallen. Han nöjde sig med att endast gå ur EBK läge.

Piloten hade över 1000 timmar i Draken, superstall kan ju inte vara någon nyhet, direkt.
Vad var standardförfarandet för att ta sig ur en superstall i Draken?


Nu är det ju lätt att sitta tryggt bakom skrivbordet och vara kritisk, en annan hade säkert skitit på sig om man hamnat i en Superstall i inverterat läge i RL :-)
Tur att det bara blev materiella skador.

/Mr_Pyro




Nauwa

Standardförfarandet vid superstall med Draken var - HOPPA !!!

Rivvern_


Mr_Pyro

#7
Hehe!

Nån som har länken till filmen på Österikiska Drakar som tränar superstall?
Ingick detta som träning i Österike så borde man ju ha tränat det i Sverige också :-)

För övrigt så vore det märkligt om Gripens AUM (Automatiskt Urgångsmod) läge inte  skulle kunna programeras till att själv initiera minskat gaspådrag och "gungning" för att ta sig ur en superstall. SFI instruktionen är ju typ att man skall släppa spaken och låta flygplanet själv klara av problemet.
Är piloten medvetslös, tex efter kraftig G-belastning, hjärtfel, splitterskada eller annat så kan han ju knappast minska gaspådraget själv.
Har man inte tillräckligt mycket erfarenhet av själv navigerande system (Neuron mm) att man kunde låta flygplanet själv flyga hem och landa på bas om piloten blir satt ur spel?

Dom är ju inte direkt garatis dessa underbar maskiner.
Ahh visst jag glömde bort att vi har ju alldeles för många fpl i försvaret, fler än vad vi behöver ;-)

/Mr_Pyro