Intressant artikel. Inte ny tekniks, utan den Brasilianska som de refererar till i texten.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article691211.ece
Vilken menar du? Word-dokumentet på engelska man kan ladda ner?
Ja, det är riktigt. Mycket skum lösning men jag fick iaf ingen virusvarning. Inga makron inblandade.
Ja jag tvekade också lite. NOD sa inget.
Det var kul läsning.
Ser att det hettar till rejält bland kommentarerna i det olika Gripen-artiklarna.
Vet inte om alla här har sett det men SAAB planerar nu en hangarfartygsbaserad version av Gripen (Sea Gripen). Man har redan erbjudit den till Indiska flottan och har väl även brasarna i åtanke. Egentligen är det inget nytt eftersom ideerna har funnits sedan slutet på 90-talet. Men nu är man altså med och tävlar om att sälja plan till indiska flottan.
Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com)
(http://2.bp.blogspot.com/_GTDOCjd4gyY/SzUdq-bDKSI/AAAAAAAAAEk/ZBj3tm18duA/s1600/5wwdnt.jpg)
Sea Gripen - låter riktigt bra det. Var kommer bilden från?
Är lite lat, men Gripen NG, har den större spännvidd än C/D-versionen?
Sen undrar jag varför inte F16 är med i spelet med brassarna? Visserligen ett mycket äldre plan, men är de mest avancerade block60+ versionerna verkligen sämre än Super Hornet?
Hittar lite här: http://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/ (http://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/)
QuoteEADSââ,¬â,,¢ Eurofighter, Lockheed Martinââ,¬â,,¢s F-16BR Block 60+, and Sukhoiââ,¬â,,¢s SU-35 all failed to make the cut.
Om jag inte minns helt fel så var F-16 med förra gången som Brasilien var på gång att skaffa nya plan. Den tävlingen kallades FX och jag har hört lite olika bud på hur den slutade till Gripens alternativt Rafalens fördel. Hur som helst så blev det inget pga att man valde att lägga pengarna på de fattiga i landet. Denna gången kallar man tävlingen FX-2 och man har gjort en short list på tre plan och då kastade man ut Su-30 och F-16. Dels ger det ett något lättare urval om man har färre flygplan och dels har man valt att ta det ett steg längre och välja bland ännu modernare flygplan än förra gången. Tex är det Gripen NG istället för C/D som förra gången.
Som jag uppfattat det har man strukit F-16 dels för att den inte anses ligga i nivå med de tre plan man har kvar angående de mål man har med inköpet. En viktig faktor är ToT (transfer of technology) och där har ett såpass gammalt plan som F-16 inte lika mycket att ge brassarna även om det är en klart moderniserad version. Men vad som har varit mer avgörande för valet ska tydligen vara att man inte helt litar på amerikanerna när det gäller embargon och liknande. Detta visas inte minst av hur Boeings representant gång på gång tryckte på att man fått klartecken för Super Hornet vid en hearing angående ToT till Brasilien.
Såvitt det har sagts officiellt så har vingspannet på Gripen NG inte ökat från tidigare versioner. Vad man har man ökat är bränslemängden, främst genom att flytta på huvudstället. Stora ändringar är också ny radar, fler vapenstationer samt ny motor som tillsammans med bränslekapaciteten ger en klart längre räckvidd. Jag har för mig att man också ändrat hållfastheten på vingen vilket kan vara en effekt av hur man flyttat stället. Och detta ska ge möjligheten att bära dubbla radarmissiler tex på den yttre vingbalken (alltså INTE vingtippsbalken).
Bilden kommer från artiklar ute på nätet angående Sea Gripen. Det finns några fler som cirkulerar. Antar att det är SAAB som gjort dem men de finns inte på deras egen sida ännu.
Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com)
(http://img94.imageshack.us/img94/9707/seagripen032landbcopy.jpg)
(http://img148.imageshack.us/img148/6953/seagripen032stllinnacop.jpg)
Tack för svaret.
Lite roliga nyheter angående Gripen i Brasilien. Enligt inofficiella uppgifter har FAB (Brasiliens flygvapen) rankat de tävlande flygplanen efter deras undersökningar. Gripen hamnade på första plats följt av Super Hornet och Fransmännens Rafale på sista plats. Tidigare har även industrin i Brasilien uttalat sig om att de föredrar Gripen framför de andra. Industrin är iofs inte med i urvalsprocessen och de fick mothugg av den franskvänlige försvarsministern som förklarade att de inte skulle blanda sig i valet av flygplan. Men det kan inte ha gått helt omärkt förbi ändå. Att Gripen dessutom är billigast att köpa in och äga av de tre flygplanen samt att det finns möjlighet till en hangarfartygsversion som klarar av att starta från deras nuvarande hangarfartyg (något som Super Hornet och Rafale enligt uppgift kan ha lite svårt med) gör att president Lula da Silva nog måste komma med ett sjuhelvetes bra politiskt argument om han ska kunna välja Fransmännens plan. Men betalar fransmännen bara tillräckligt under bordet så behöver de nog inte vara nervösa att Rafale inte skulle bli vald. :P
Skämt å sido så var det meningen att det skulle komma ett besked före jul, men detta sköts på framtiden och man lovade att beslutet skulle tas i början på detta året. Risk finns nu att det kommer dröja tills nästa år eftersom det är val i Brasilien i höst och president Lula da Silva lär inte vilja att det blir en valfråga. Speciellt om han planerar att välja ett flygplan som är dyrt och som inte är det industrin och flygvapnet vill ha.
Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com)
Såg att det smugit in sig ett litet fel i ett av de tidigare inläggen jag skrev. Vingspannet på Gripen NG har alltså INTE ökats. Felskrivningen är korrigerad nu.
Jag nlir mer och mer pessimist i detta fall. Efter norrbaggarnas dissande av Gripen känns det som att brassarna i sann "nu jävlas vi ordentligt med dem"-anda också kommer att hitta på något dåligt argument för att t.ex. Rafale skulle vara ett bättre alternativ är Gripen. Detta trots att flygvapnet/industrin/folket/you name it, vill ha Gripen.
Jag hoppas jag får helt fel i detta.
För den som inte slaviskt följer vad som händer med Gripen så kan man lätt ha missat att Thailand nu beslutat utrusta ytterligare en "division" med Gripen. Detta innebär ytterligare 6 plan så att Thailand kommer att ha bestält 12 st.
Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com)
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article733281.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article733281.ece)
Yeah ser ljust ut for JAS 39.. :)
Jepp, såg det. Klart intressant utveckling. Får se exakt hur politiskt det här beslutet blir...
Sen kan jag tänka mig att tids nog kommer fransoserna att agera på det som är till gripens fördel...
Nu ska vi inte ropa hej förrän... men jag hoppas verkligen att detta går vägen. Gripen behöver detta erkännande och det skulle vara en bra affär för både oss och Brassarna. Synd bara att politik och logik inte är samma sak, vi kan bara hoppas att trycket blir för stort för att någon där uppe i toppen ska kunna välja Rafale framför Gripen. Kom igen drottning Silvia, åk ner på PR-turné för böfvelen! :)
Edit: wow, jag lyckades merge'a qranq's nya topic med den vi hade sedan tidigare. :)
Lustigt hur NyTeknik alltid lyckas lyfta upp den typen av nyheter minst en vecka sent.
Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com/2010/02/critique-against-choosing-french.html)
Att den brasilianska industrin vill ha Gripen har varit känt länge, och även att Flygvapnet lutat åt det hållet. Detta blev dessutom "inofficiellt officiellt" känt i julas när resultatet från deras utvärdering blev känt. Men det verkar ju trots det som att försvarsminister Jobim och president da Silva är pro frankrike så man vet aldrig var detta slutar.
Bildt var nere och träffade Jobim för någon vecka sedan och ett stadsbesök med kungafamiljen är planerat sedan ett tag tillbaka. Så Silvia är på väg med en "PR-turné".
Det är mycket spekulationer kring den här typen av affärer, men det senaste verkar vara att ett beslut kan vara så när som inom en månad nu: Get a Grip (http://getgrip.blogspot.com/2010/02/brazilian-decision-on-fighters-by-end.html)
Kollade på METEOR promo vid, påminner inte så lite om introt till Flanker 2.0 hehe...
Vad är definitionen på "no escape zone"? Alltså, är det 100% säkerhet, 90% eller något med att fienden inte hinner manöverera så länge att motorn brinner ut?
Varför beskriver de assymetric airframe som en fördel?
Om jag får erbjuda min amatörmässiga åsikt så tror jag du har rätt i den sista alternativet. Alltså att fienden inte kan manövrera ut ur missilens envelope. Och med dagens missiler innebär det nog nästan med säkerhet träff. Kanske inte 100% men någonstans upp mot det.
Jag är inte säker på att assymetrin är tänkt som en fördel som sådan, utan snarare att det krävs assymetri för att kunna ha en ramjet på en missil och att de är först med att ha lyckats med det.
Men det är bara min kommentar som amatör. Vad vet jag egentligen om sånt här?
http://di.se/Artiklar/2010/3/19/202426/Brasiliens-forsvarsminister-lutar-at-kop-av-franska-flygplan/?sr=6&tr=269402&rlt=0 (http://di.se/Artiklar/2010/3/19/202426/Brasiliens-forsvarsminister-lutar-at-kop-av-franska-flygplan/?sr=6&tr=269402&rlt=0)
Ugh, vi får se vart detta bär. Hoppet är det sista som lämnar en.
vet inte om ni hörde men någon i braslien har tydligen lämnat in en anmälan mot att staten spenderar för mycket pengar om de köper franska flyg. Lite kul.
Moraliskt kan man väl säga att Girpen redan har vunnit.. tyvärr räddar moraliska segrar inga jobb direkt.
Ryktet gör gällande att Indiens flygvapen valt två flygplan och gripen är inte med.
http://livefist.blogspot.com/2010/08/blog-post.html (http://livefist.blogspot.com/2010/08/blog-post.html)
Nu ska man väl inte lägga för stor vikt på detta eftersom det inte är bekräftat, och inget säger ju att regeringen går på flygvapnets rekommendation. Hade då varit fallet så hade väl brasilienaffären redan varit klar.
Nu är det uppskjutet med Brassarna igen. Vi får vänta lite till...
http://di.se/Artiklar/2010/10/7/216698/Brasilien-Beslut-om-Jas-drojer/ (http://di.se/Artiklar/2010/10/7/216698/Brasilien-Beslut-om-Jas-drojer/)
Det har mer eller mindre varit ett faktum ett tag. Tydligen tar man inga större beslut innom ett halvår från presidentvalet (om det är en tradition eller regel vet jag faktiskt inte). så när man inte lyckades ta ett beslut före sommaren så blev det de facto ett beslut för nästa president.
Det kanske ska ses som något positivt efter som han Lola hellre såg Rafale framför Gripen?
Man kan ju alltid hoppas. Men det verkar ju gå rätt bra för Lula's kandidat, så då finns väl risken att hans preferenser förs vidare till nästa president.
När det gäller Indien så har det hänt lite som eventuellt kan vara bra för Gripen. Man har nu valt motor till det inhemska flygplanet Tejas. Valet stod mellan motorn som används i Eurofightern och den som används i F-18E/F och Gripen NG. Nu har man valt att köra på samma motor som Gripen NG. Officiellt hävdar man att det inte kommer att påverka valet av flygplan, men samtidigt har flygvapenchefen sagt att han vill reducera antalet flygplanstyper så mycket som möjligt och ha så mycket standardisering som möjligt i framtiden.
gällande indien så hörde jag ryktas att de valt att köpa ett litet antal pak fa, men att de även ska lägga en order på större antal "billigare" plan och där är gripen fortfarande med i matchen, dock är väl risken stor att den orden också går till ryssarna typ nån upphottad su27 modell
Quote from: Subroc on October 09, 2010, 11:04:51
gällande indien så hörde jag ryktas att de valt att köpa ett litet antal pak fa, men att de även ska lägga en order på större antal "billigare" plan och där är gripen fortfarande med i matchen, dock är väl risken stor att den orden också går till ryssarna typ nån upphottad su27 modell
Njae, riktigt så är det inte. Indiska HAL är faktiskt med på ett hörn i utvecklingen av PAK FA och man har sagt sig vara intresserade av så många som 250 plan. Dessa kommer dock att skilja sig från den ryska versionen något bla genom att vara tvåsitsiga. Den indiska versionen av PAK FA går under beteckningen FGFA. Vet inte om jag skulle betrakta 250 som ett litet antal.
De lite billigare planen som du hört om är troligtvis MMRCA. Upphandlingen som gäller initalt 126 flygplan men i förlängningen eventuellt så många som 260 har pågått en längre tid (som alltid när det gäller Indien). Det står mellan Eurofighter, Rafale, Gripen NG, F-16,F-18E/F och MiG-35 (som är en upphottad version av MiG-29). Man har nyligen genomfört tester på plats och IAF lämnade sin rapport till regeringen i somras. Förväntningen är nu att man kommer välja ut en vinnare och teckna kontrakt före sommaren nästa år. Återstår att se om den tidsramen är rimlig. Det är trots allt Indien vi talar om. ;D
Det har florerat rykten fram och tillbaka om vilka som skulle vara favoriter men det enda som verkar vara klart är att det är en inofficiell sanning att MiG-35 ute ur leken även om de på papperet fortfarande är med. Flygvapenchefen uttalade sig nyligen om att man framöver kommer att ha fyra flyglplanstyper: FGFA, SU-33, vinnaren av MMRCA samt det inhemska Tejas.
Faktum är att Gripen har större chanser än man kan tro. Tex har man sagt att om ett tvåmotorigt och ett enmotorigt flygplan uppfyller kraven lika bra så kommer man köpa det enmotoriga.
Apropå Indiska upphandlingar... De är inne på sin fjärde upphandling i rad av haubitsar utan att ha lyckats köpa något. Alla upphandlingarna hittills har slutat med Bofors som vinnare. Men indiska politiker kan inte säga ja till en sådan affär. Inte efter mutskandalen på 80-talet. Därför har man gjort om upphandlingen och fått samma resultat. Det roliga är dessutom att den ena efter den andra av konkurrenterna blivit svartlistade för mutor tills det idag bara finns en tillverkare kvar i upphandlingen... nämligen Bofors, som numera verkar vara vit som ett lamm (vågar väl inget annat). Så nu klagar indierna istället på att upphandlingen inte kan vara laglig om man bara har en tillverkar med. ska bli verkligen intressant att se om de någonsin får några nya kanoner och vem som får tillverka dem.