Hej!
Vet att flera kör hoj här. Jag råkar vara i den, vad jag misstänker, inte helt vanliga situationen att jag förfogar över minst två hojar, har en fru och svärfar som kör och gillar hojar men inte har nåt kort själv. Dessutom vet jag att jag nästan halverar restiden till jobbet från 1+ till 0:30+ enkel resa om jag åker tvåhjuligt.
Så incitamentet att ta MC-kort finns. Har dessutom fri tillgång till handledare i och med min fru. Värre är det med orken. Till skillnad från de flesta MC-åkare jag träffat ser jag inte tjusningen i det med samma geister som mången förare. De gånger jag åkt med (vet att det inte är samma sak som att köra själv men det ger en hint) har jag tyckt varit trevligt, absolut. Men eftersom jag inte har intresset för MC så saknas den där drivkraften att komma loss med kortet. Men jag vill ändå ta ett MC-kort, om inte för det här med resa till och från jobbet så för att slippa vara spätta åt min fru. ;)
En bra start är ju att ta teorin. Så då undrar jag lite smått om det finns någon med någorlunda färskt kort som har tips på program att plugga in det på. Har ingen lust att sitta med nåt som är inaktuellt eller inadekvat på något vis. Teorin tänker jag ta på egen hand, körningen får bli en kombination av några lektioner för att stämma av så jag lär mig rätt och nötning hemma för att få in det.
Andra tips tas också tacksamt emot, så klart. :)
Huj, det var ett något ovanligt problem. Det lär inte vara många normalt funtade människor som inte tycker det är skitkul att åka hoj, och du är ju normalt funtad och tycker om flygplan och sånt.
Tyvärr är det för länge sen jag tog teorin för att veta vad man ska använda. Jag tror man mest bara behöver läsa igenom boken lite, sen är det väl i stort sett bara mönsterdjupet som skiljer sig mot bilteorin. När jag tog hojkortet var det nya provet, och det är ju lite enklare.
Vad gäller åkandet så är det bara att ge sig ut en sväng, och köra själv då. Är det som nu, lite svalare, så är det satans skönt att åka om man hittar en trevlig och hyfsat tom väg. Annars också, förresten. Nä, du måste bara ha missuppfattat, det är alltid kul att åka hoj. Jag tar gärna en sväng om du vill ha lite omväxlande sällskap.
Däremot så är det ju även lite farligt, eftersom det ofta brukar finnas hornmärken på insidan av hjälmen när man tar av sig den... Krama varandra i trafiken!
Jag tycker du ska köpa dig en billig EU-moppe istället, griffin. Då kan du investera dina MC-kort-pengar på något annat roligt. :)
Alltså, jag är inte emot åkandet, och antagligen kommer jag gilla det ju mer jag håller på. Men jag är tillräckligt ointresserad av MC för att det skall hindra mig att orka ta tag i det ordentligt. :) Det är väl där det kniper.
Jag har också varit inne på spåret med EU-moppe men det faller bort, dels för att en hel del av vägen till jobbet är 70-väg och tidsvinsten delvis är på grund av att man kan köra (minst) 70 där. Men också för att väl med kort kan jag och hustrun köra MC tillsammans vilket skulle vara trevligt. Kul att göra nåt annat ihop än att ta hand om hus och hem.
Så mest handlar det om att ta sig i kragen... och övervinna sig själv. Att hänga ut sig så här är väl ett steg i processen :D
:)
Då tycker jag att du ska ta kontakt med en trafikskola nära dig (med gott rykte) och boka tid för några grundläggande körlektioner. Då får du något att öva på tillsammans med frugan. När du känner att du kan grunderna och kan hantera hojen (garagevändning, bromsningar från 50-70-90, och bromsning med undanmanöver) går du vidare och tar några till lektioner med lärare så du får bra flyt i körning i stad och på landsväg. Trafikvanan har du från bilkörandet, det är själva handhavandet av hojen som inspektören kommer att kolla när det gäller dig. Lycka till. :)
Teorin är inte tung för en normalbegåvad... så det borde gå vägen för dig också... :D *springer fort och långt och gömmer mig* Läs böckerna, skaffa rätt på ett körkortsfrågeprogram, läs genom de bitar av böckerna du hade fel på igen, upprepa tills du inte har fel på något. Du kommer att inse att VV:s provförfattare fortfarande är idioter men inte på långa vägar lika stora eller ohämmade idioter som när vår åldersgrupp tog B-kortet i 18-årsåldern.
Nöt lite koppling, reglage och krypkörning i lugnt och ro på en parkering bara så du slipper öva in var bromsen sitter på dyr körskoletid, sedan några körlektioner innan dåliga vanor hunnit sätta sig. Därefter mängdträning i trafik och på en manöverplan och kanske en lektion eller två till för att finslipa. Sedan drar vi ut på utflykt! På tiden att vi ses! :tummeupp
Boka uppkörning redan nu så kanske du har en innan midsommar nästa år... :)
fan nu blev jag sugen på ta MC körkort.. av anledningen att verka inte så svårt. Svenskt trafikvett har jag redan, dvs kan regler, skyltar osv.
Körde hel del scooter (ok inte riktigt samma sak) i thailand (vänstertrafik, men något jobbigare trafiksituation.. tror dock inte den typen av körning uppskattas men fort går det även i rusningstrafik när alla bilar står stilla), och enklare parkera med hoj än bil.
Så kan ju inte vara så dyrt och sen gäller kortet på bra tag va? Har man ju möjligheten att fundera på hoj på ett annat sätt, typ köpa en billig skit på blocket om man råkar få möjligheten.
även om jag personligen tycker scooter är snyggare, en vespa kanske ? :)
Jag är av den åsikten att man inte ska nöta körgård när man lär sig, om man redan nu har lite svårt med "ta-sig-för"-andan. Visst, du ska inte ut och åka på vägarna innan du nött bromsningar en dag eller två, och samtidigt som du åker och bromsar hinner du krypköra en stund mellan varje. Garagevändningen ska du dock ge fan i att sitta och hålla på med dagarna i ända i början, för det kommer bara göra det desto svårare att komma iväg.
För övrigt är ju garagevändningen väck nu också, och ersatt med lite mer verklighetsförankrad krypkörning. Undanmanöverbanan är roligare den med. Men jag har tillräckligt många bekanta som bara surnat på att sitta och krypköra runt koner, och tappat motivationen för hela grejen. Visst måste du kunna det, men jag tycker inte att du behöver kunna det först av allt. Det är minst lika viktigt att öva upp cynismen, och lära sig att förstå att alla bilister hatar en, och helst av allt vill ta livet av en med ett välplacerat filbyte utan att blinka tex. Den lär man sig bäst i trafiken (efter att man lärt sig bromsa ordentligt då).
Det roliga är att jag (tyvärr?) redan har cynismen och en hel del av "MC-tänket". Inte bara att min fru älskar MC och pratar mycket om det, hon jobbar med att bedöma folks körfåga (medicinskt, inte som förättare/lärare)... Vilket kanske inte är till fördel, för det kan i det närmaste verka avskräckande. Men samtidigt tror jag att jag kan bli en omdömesfull och ..."cynisk" MC-förare. Problemet är att inte bli för försiktig och harig.
Har ju dock vanligt kort sen över 15 år och det har funkat bra så jag är egentligen inte orolig alls. Men svårstartad.
När det gäller teorin, det var just det. Vill inte sitta och mata in nåt som är felaktigt, därav en försiktig undran om det finns nåt specifikt program som man bör undvika/använda.
Ut och åka är det väl mest som gäller - i alla fall så fort jag vant mig vid det grundläggande. Fick f.ö. skjuts till jobbet på MC'n så sent som i morse. Snart är den hojen igenom besiktningen och då har jag verkligen inga ursäkter kvar. :D
Scooter... humma, det var så det började för mig. Lånade en (fick den i knät av svärfar mer eller mindre) och körde till jobbet med. Tills jag efter en säsong insåg (hur jag nu missade det faktumet är lite oklart) att det var en lätt MC och inte en hottad EU-moppe. Dumt att köra då, så det la jag ned. Svårt att förklara det om man blev stannad eller ännu värre om det skulle hänt något. Dessutom, även om den var ganska snabb så drog den bra med soppa när man toppade. Bättre med motorcykel då, behöver ju inte vara en jättehoj...
min "karriär" började, förutom sån där mini cross grej en gång på semestern där jag körde runt och vurpade mest hela tiden så i "modern tid" var det i thailand, hade fått jobb som lärare och behövde ta mig till jobbet.
Tog taxi ned i stan, rusningstrafik, hyrde en hoj, "klart skall vara manuel.. annat funkar inte", satte mig på hojen, och är ju samma princip att med lite fart är det lättare hålla balansen, så det var bara att gasa och köra på. (Uthyrningen skedde på trottaren i anslutning med en av de större vägarna), körde en bra bit till en park jag kände till, och sen började jag "garagevända" och lära mig, så att våga kasta mig ut steget är redan avklarat.
men seriöst, vad är det för budget för ta mc kort om man säger man kan ta all teori hemma, klart lite nöt-träning vore bra men har ju inte tillgång till hoj. nu snackar vi minium budget alltså.. mina pengar går ju framförallt till resor, alkohol och lite DD (damer/datorer), eller förlåt menade mat, hyra och studieböcker.
Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.
Quote from: Horizon on August 13, 2009, 13:48:27
Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.
Gick den fort? :)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Ordinary_bicycle01.jpg)
Quote from: Horizon on August 13, 2009, 13:48:27
Fan har de tagit bort garagevändningen för!? Den var ju det enda vettiga man gjorde när man tog kortet på 1800-talet.
Nä men usch för dig. Garagevändningen var påkommen på 1800-talet, och där kan den gott vara kvar. Jag tror jag gjort två stycken sen jag körde upp, båda gångerna för att testa om jag fortfarande kunde. Nu är jag säker på att jag inte skulle lyckas om jag provade, och lika glad för det är jag. Nya krypkörningsbanan är mycket bättre, och inte lika trist att öva på.
Det var bättre förr!
Jag tycker du ska börja köra enduro istället, griffin. Köra mc på vanlig väg är för folk med en dödsönskan. Enduro är lerigt, manligt, lerigt... och manligt! :D
Detdär med MC teori behöver inte vara så krångligt, det är samma som bil teorin, plus 5 frågor om typ däcksmönster, hur brett man får lasta på en hoj, eller liknande.
Jag hade bara ett program för bilteorin som jag knappt pluggade på, och det gick bra endå.
Sen kan det ju vara bra att träna lite på hanteringen av hojen. Eftersom du har bilkortet och trafikvana så lär ju inte trafikdelen vara så krånglig. Det är bara att köra som med bil fast 10ggr försiktigare (sen hur man kör när man väl har kortet är ju en annan sak).
Och när du väl har börjat övningsköra så måste det ju inte vara träning träning hela tiden, det är ju bara att sticka iväg och köra med frugan, den erfarenheten är bra för att du ska känna dig säker när du sitter på hojen. Kör gärna lite längre så att du får känna hur det är att köra när man blir lite trött och seg också, man ska inte utmana för mycket förstås, men det är bra att känna hur det är att köra även när man inte är helt på topp så att man kan anpassa körningen efter det.
Quote from: Horizon on August 12, 2009, 18:13:07
Jag tycker du ska köpa dig en billig EU-moppe istället, griffin. Då kan du investera dina MC-kort-pengar på något annat roligt. :)
Precis. Som tex ett kraftfullt program för teknisk analys. :D
Jag tog MC-kort under 1700-talet (eftersom jag inte minns någon garagevändning), jag tog det samtidigt som bilkortet 1980, då var det ungefär samma, man hade några tilläggsfrågor tillsammans med bilfrågorna, jag körde tre gånger på MC och sju med bil, övade konkörning när uppkörningsinspektören kom förbi: -Bra, då behöver vi inte göra den sedan under uppkörningen, tyckte han. Bra tänkte jag som efter otaliga vändor just börjat få till balans tillsammans med den fördröjda effekten av en CB125 med vacuum förgasare som behövde en sekund mellan pådrag och fartökning. (Den var galen den hojen, under uppkörningen vägrade den gå över 70, då dog den, mest troligt något fel på något av membranen, den var ju 2-cylindrig med två gasare!) Detta var några år efter den tid när man fick A automatiskt vid B-korts tagning, och även några år innan det att man måste köra med en tung MC för att få framföra en sådan.
Men om jag skulle skaffa en MC idag så skulle jag nog se till att få en ordentlig återinlärning av det hela, det är ju evigheter sedan man satt på något tvåhjuligt med motor!