NOrdic SImulator Group

Teknik => Allmänt => Topic started by: ctrl on July 23, 2009, 20:25:19

Title: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on July 23, 2009, 20:25:19
Jag tycker det är ett klart lyft!!! Riktigt snygg!

http://www.aftonbladet.se/bil/article5549193.ab (http://www.aftonbladet.se/bil/article5549193.ab)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Lupson on July 23, 2009, 20:35:00
Japp! Framförallt aktern är ju nästan läskigt snygg. Gillar också "coupé"-looken. Däremot är jag inte så förtjust i den överfeta fronten samt att dom har kvar listen kring framlyktorna.

Interiören ser väl helt okej ut, nästan lite retrokänsla faktiskt.
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on July 23, 2009, 20:52:10
Mm, det är lite Passat CC över baken. Jag gillar faktiskt speciellt att man inte längre ser mellanrummet mellan motorhuven och karossen på samma sätt som på nuvarande 9-5.
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on July 23, 2009, 23:16:42
Linjerna runt rutorna ropar SAAB 99 Kombikupé från 1978. Samma sak med mätartavlorna. Ser nästan ut som de plockat gamla detaljer från äldre bilar och klistrat dit. :)

Är överlag nöjd med utseendet. Fronten får ok vid en första anblick. Akter kändes först lite Chrysler Stratus eller något annat amerikanskt, men känns nu lite bättre. Från sidan är den heltuff! Inuti, tja där vet jag inte riktigt än. Ser att de valt att köra vidare med ett vinnande koncept - luftutblåsen med den där lilla knoppen som man styr vindriktning med. Väldigt likt SAAB 9-5 om det inte är samma helt och hållet. Hade hoppats på en mer cockpitliknande förarplats, älskar den i min 9-5'a. Gillar inte alls när man lutar hela panelen och låter den vara rak över mot passagerarsidan, allt för att "skapa en känsla av rymd" som ingenjörerna säger. Det blir bara att saker hamnar för långt bort och man måste luta sig från sätet för att nå alla knappar.

Mellanrummet mellan huv och framskärm har jag alltid gillat, men här har de ju valt en annan approach helt och hållet.

Luppe, jag gillar inte heller "glasögonen" runt framlyktorna, men det är otroligt mycket snyggare med borstad aluminium som de har nu istället för den kromade kant som satt på 9-5'or av årsmodell 06-08. Ser ut som borstad alu även på nya bilen.

TTID4 låter intressant, eller så är det bara så enkelt som att det är en diesel med dubbla turboaggregat och fyra cylindrar. :) TTID finns ju redan nu och den ska tydligen vara riktigt skön att köra.

Startknapp var på tiden! Så även elektronisk handbroms. De som ägt en SAAB vet att just handbromsen, och bakbromsarna överlag, är något som har krånglat (behövt service) en del. Får se bara om en elektronisk handbroms löser dessa problem eller om det bara innebär ytterligare en sak till som kan krångla duktigt. :)

Kolla den articifiella horisonten i hastighetsmätaren. Born from jets! :D

Infotainmentanläggningen ser schysst ut, men den måste väl vara tillval antar jag. Vaniljversionen utrustas antagligen med samma gamla tråkiga gröna display som sitter i nuvarande 9-3/9-5.

Slutligen gillar jag den muskliga fronten, men frågan är vilket cv-värde den ger och hur de ska kontra t.ex. Volvos Drive-modeller. Nåja, heja SAAB! Hoppas att den nya bilen kommer att sälja bra och att vi fortsättningsvis får se bilarna på vägarna. Många inser inte hur bra SAAB-bilarna faktiskt är och hur stora kunskaper som finns hos ingenjörerna i Trollhättan. Go SAAB!
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: granQ on July 24, 2009, 00:05:48
Quote from: Horizon on July 23, 2009, 23:16:42
Kolla den articifiella horisonten i hastighetsmätaren. Born from jets! :D

kul du hittade sa mycket du gillade, jag haller bara med om denna punkten.. tyvarr har dom ju med en traditonell hastighetsmatare ocksa.. "sa passar alla".

Bara jag som kanner att saab skulle salja mer om dom verkligen satsade 100% pa gora "flyg-bilen", dvs inspireras sa mycket som mojligt.

Jag menar.. i princip.. vad fan skiljer mellan volvo, saab, bmv, audi, skoda, volkswagen osv.. inte sa mycket egentligen, design (formsprak) och pris framforallt.. rent tekniskt far man ungefar samma bil, nastan sa att en Skoda kan jamstallas med en bmv.. i flesta funktioner. Hoppas ni misforstar mig ratt.

darfor tycker jag att om saab vore lite tuffare kanske det hade gatt battre.. for forre antal bilar gar val inte salja?
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: phatho on July 24, 2009, 11:01:04
En så'n vill jag ha! Övriga kommentarer överflödiga  ;D
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on July 24, 2009, 20:36:41
granQ, jag tycker inte du kan jämföra de bilar du nämner rakt av sådär. Jag förstår vart du vill komma men jag håller inte med. Har man kört en del bil och då olika bilar av olika fabrikat och modell så hittar man massor av skillnader. Det kan gälla kvalitetskänsla, körbarhet, körglädje, utseende, användarvänlighet i "cockpit" osv. Jag själv hittar 5-10 olika saker som gör att jag föredrar en SAAB 9-5 framför förra generationens Volvo V70.

De må se lika ut till ytan men under skalet döljer sig massor av saker som skiljer dem åt. Att satsa så som du föreslår är livsfarligt för ett bilföretag. Slår det fel så kan det ruinera företaget helt. Det är därför de gör konceptbilar som de visar upp på bilsalongerna. Då kan journalister och allmänhet skåda det som ingenjörerna spånat fram och mha av allmänhetens reaktioner och tankar så sållar man bort det som är lite för vågat för stunden (eller för dyrt).
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on July 24, 2009, 21:28:14
Ibland räcker det med en enda detalj för att avgöra om en bil är "köpbar" eller inte. För mig är tex Volvo S60 och V70 otänkbara av anledningen att både standardstolarna och sportstolarna är väldigt obekväma för mig.
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on July 25, 2009, 00:09:51
Håller med dig ctrl. Det kan vara så små saker. Jag är 180 cm på höjden, men ganska lång i överkroppen i förhållande till benen. Det gör att jag sitter ganska högt i många bilar. Inte så att huvudet slår i taket, men väl så att instrumentering och annat kan hamna lite galet mot hur jag skulle vilja ha det. Då passar vissa bilar bättre än andra. En kompis till mig är flera centimeter längre än mig och medan jag sitter i baksätet med böjd nacke och huvudet mot innertaket i en Volvo C70 kupé, så sitter han alldeles utmärkt. Samma sak är det med baksätet på en Toyota Prius, jag sätter huvudet i taket och får sitta med sned nacke om jag inte sjunker ihop och åt sidan. Nu köper man kanske inte alltid bil efter hur man sitter i baksätet, men ändå...
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on August 09, 2009, 17:52:25
Vad jag svek Saab för:

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs187.snc1/6250_132967674433_722259433_3139970_4253281_n.jpg)

Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on August 09, 2009, 20:09:00
Quote from: ctrl on August 09, 2009, 17:52:25
Vad jag svek Saab för:

(http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs187.snc1/6250_132967674433_722259433_3139970_4253281_n.jpg)



Kan väl inte säga att jag klandrar dig. En Ådi skulle jag gärna ratta själv. :) Är det en A5'a eller A4'a?
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on August 09, 2009, 20:29:38
A5, vet inte om A4 coupe fortfarande säljs...
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Lupson on August 09, 2009, 21:45:16
Snygg bil! Audi gör trevliga bilar, har rattat farsans trimmade A4 1.8T med multitronic låda och sportchassi en del.

Dock så har Audi av olika modeller nu passerat Volvo V70 som som "bildårarnas" huvudsakliga fordon. Tycker man mest hela tiden blir omkörd av Audi-ägare i 40-årsåldern som visar föga respekt för vare sig hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare eller medtrafikanter. Dvs. den typiske manlige tjänstebilsföraren i 40-årsåldern ;-)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on August 09, 2009, 22:33:02
På tal om V70 så körde jag svärfars sådan ca. 15 mil idag och faan vad dålig förarplatsen är. Till att börja med sitter rattens ekrar fel. Bara ett sketet litet hål där nere i mitten att hålla i. Jag vill hålla högerhanden på femihalv och vänsterarmen i rutan. :D Sen är stolen/i-brädan "osynkade" vilket innebär att jag sitter med krökta ben och kan ändå inte lägga handen skönt på rattens översida eller (vilket är helt galet) nå alla knappar på instrumentpanelerna utan att lyfta överdelen av ryggen från sätet. Man ska inte behöva flytta sig i sätet för att nå saker. När ska de fatta sånt och fatta att SAAB är grymma på just detta. Born from jets! :)

Sen kan tilläggas att knapparna på ratten är värdelösa på V70'n. För att sköta farthållaren behöver man byta grepp om ratten eller helt släppa greppet och titta och fippla. Skitbil. :)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on August 10, 2009, 00:22:23
Quote from: Lupson on August 09, 2009, 21:45:16
hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare medtrafikanter.

- Jag har ställt in så den piper på mig om jag passerar ...km/h så så jävla fort kör jag inte.
- Avståndshållning är jag riktigt bra på, sen att folk inte tittar i backspegeln och får mig i baken när de ska köra om tradare med ett delta på 5km/h.
- Färdriktningsvisaren är ett irritationsmoment, jag kan inte ge bara en blink i Audin, det blir minst tre... med resultatet att jag skippar den lite oftare än vad jag borde.

Om vi borträknar cyklistjävlarna så respekterar jag mina medtrafikanter ;)

Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Lupson on August 10, 2009, 17:17:56
Quote from: ctrl on August 10, 2009, 00:22:23
Quote from: Lupson on August 09, 2009, 21:45:16
hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare medtrafikanter.

- Jag har ställt in så den piper på mig om jag passerar ...km/h så så jävla fort kör jag inte.
- Avståndshållning är jag riktigt bra på, sen att folk inte tittar i backspegeln och får mig i baken när de ska köra om tradare med ett delta på 5km/h.
- Färdriktningsvisaren är ett irritationsmoment, jag kan inte ge bara en blink i Audin, det blir minst tre... med resultatet att jag skippar den lite oftare än vad jag borde.

Om vi borträknar cyklistjävlarna så respekterar jag mina medtrafikanter ;)
Hehe, jag retas bara lite. Du har ju kört Saab de senaste åren så du har ju ett mycket sunt trafikbeteende i ryggmärgen redan :-)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on August 10, 2009, 20:23:00
Det här ställbara pipandet (som min Saab också hade) behövs för mig. I saaben men framförallt i den väldigt tysta Audin hade jag garanterat passerat körkortsgränsen av ärligt misstag utan hjälp av sådana här varningssystem.

Jag vet att du retas... För övrigt anser jag att cyklar borde förbjudas ;)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Lupson on August 10, 2009, 20:54:44
ctrl: Har också en sån funktion i min Peugeot, men jag brukar nästan alltid köra med farthållaren påslagen istället, även om min bil knappast är Audi-tyst. Det blir 10 mil om dagen till&från jobbet på E20, så lite farthållningshjälp är inte alls dumt, även om jag under 1Ã,½ års dagligt pendlande lärt mig var ev. fartkontroll är - ungefär 1 gång var sjätte månad....
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: ctrl on August 10, 2009, 21:50:59
Jag har precis gått från tre års pendlande med 3 mil åt vardera hållet genom stockholmstrafiken till att bo 1006m promenadvägen från jobbet.

Audin har stått i garaget på jobbet varje natt hittills, tom. när jag kom hem en bra stund efter midnatt, åkte jag till jobbet med den och promenerade hem :D Jag körde Sthlm-Örebro t/r i fredags då använde jag farthållaren men i trafiken i närheten av stan är det för ryckig för att det skall vara lönt att slå på den.
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on August 10, 2009, 22:01:44
Farthållaren är bästa vännen. Kommer aldrig att köpa en bil utan sån igen. Luppe, låter som du jobbar i Alingsås tycker jag. :)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on August 28, 2009, 16:01:31
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/all-new-9-5/overview/Intro/ (http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/all-new-9-5/overview/Intro/)

Den ÄR snygg. :)
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Rivvern_ on August 28, 2009, 22:37:37
Njaeee. Så snygg är den väl inte.
Title: Re: Nya Saab 9-5
Post by: Horizon on August 29, 2009, 06:13:15
Du kommer att tycka annorlunda när du får se den i verkligheten. ;)