Nu när ArmA II är ute i Tyskland börjar det dyka upp en del material från vanliga användare och räknar med betydligt mer efter helgen. Tänkte vi kunde samla alla "first impressions" i en och samma tråd och börjar med denna...
Äntligen verkar AI'n kunna utnyttja suppressive fire! ;D
Nu återstår det att se hur AI'n reagerar när man själv skjuter automateld mot/på dem...
Arma2 - AI "Suppresses" Me. (http://www.youtube.com/watch?v=ba87Rr-F6os#lq-lq2-hq-vhq-hd)
Gillar även det nya ljudet, märks att de jobbat hårt på det. Noterade även en svag visuell "blur effekt" när han sprang fort eller rullade runt på marken.
/KC
fasen... mitt är skeppat men har inte trillat in ännu :'( får nog vänta hela helgen nu :'( :'( :'(
Världen är sååååå otroligt orättvis
Ska tydligen vara mycket buggar i single player campaign... men hur singleplayer är skitar jag som tur är i.... men det är ju tyvärr ett tecken på att AI och skriptningen inte fungerar som den ska. Det är nog bara bra för blodtrycket att vi väntar en 20-30 dagar till och kanske hinner få en första patch innan releasen i Sverige.
källan med positiva nyheter om snabb patchning:
http://www.pcgames.de/aid,685486/ArmA-2-PC-Games-testet-die-Militaer-Simulation-Update/PC/News/?page=2 (http://www.pcgames.de/aid,685486/ArmA-2-PC-Games-testet-die-Militaer-Simulation-Update/PC/News/?page=2)
Quote from: ctrl on May 29, 2009, 19:19:46
Det är nog bara bra för blodtrycket att vi väntar en 20-30 dagar till och kanske hinner få en första patch innan releasen i Sverige.
Utan tvekan kommer där att finnas buggar så de som är oroliga för blodtrycket bör kanske vänta tills hösten. Själv kommer jag att köpa ArmA II så fort det släpps här i Sverige men räknar inte med "seriöst" lir förräns efter någon/några patchar, dvs lagom tills höstmörkret faller ;)
Trots det verkar ArmA II 1.00 vara i betydligt bättre skick än vad OFP 1.00/ArmA 1.00 var vid sina releaser och som vi alla vet kommer BIS att fixa det som behövs fixas även om det kanske inte sker på momangen. För min del är det detta som är det viktigaste och jag har aldrig varit besviken på BIS support sedan jag köpte OFP i Juni 2001, snarare tvärtom!
BTW, Beta patch 1.01 finns redan att hämta.
Quote
Changelog
Engine
* AI improvements: collision avoidance, MicroAI communication, suppress fields
* Improved: AI coordination in combat
* Improved: automatic VTOL vectoring.
* Improved STOL takeoff/landing control
* Improved: shot simulation
* Enabled taxiing for Mv22
* Fixed: weapons inside vehicles were sometimes white.
* Fixed: Some crash opportunities
* Fixed: flickering textures sometimes
* Fixed: muzzle flashes and other alpha objects cutting into the water.
* Fixed: long cutscene animations could cause bad LODs/textures.
* Fixed: Terrain LOD causing white dots
Communication
* radio chatter improvements
* generic conversations about known targets improved
Campaign
* music soundtrack added to more places in the campaign
* various improvements in cutscenes
* improved Star Force transport service (player can better command it, occasional problem with Star Force froze on spot fixed)
* on screen notification for each evidence collected added
* various smaller fixes and improvements
* some missing dubbings fixed
* improved cooperative play in the campaign
Environment
* Improved sea rendering
* Various smaller fixes and improvements
Sound effects
* effect for player near big explosion (beep in his ears, temporarily deaf)
UI
* improved GPS support (RCtrl + M when GPS is available)
* tasks without map (J key by default)
* list of players without map (P key by default)
* improved rendering of perihperal vision simulation (dots on the screen edge simulating real world field of view)
* leader icon displayed on screen permanently for Regular difficulty
* tasks faded out to be less intrusive in the middle of the screen
Models
* fixed cargo compartments in aircraft (cargo should not switch positions with pilots during flight)
* fixed camera position for BTR and T90 gunner optics views
* fixed view gunner lods for turned-out crew in wheeled vehicles
* improved hand animation for AA laucnhers
* twisted arms for AA missile launchers
* fixed fire geometry of billboards model
* tractor and bus sound changed
* added sign on hotel building
* fixed municipal house ruin
* changed texture on G36, fixed MG36 icon
* fixed gunner animation on BRDM-ATGM
* improved model of AK-107
* improved enviromental reflection map
* improved A10 gun cursor
* fixed T34 icon texture, fixed optics and turret stabilisation definitions and added exhaust smoke
@ Salsam: Litar på att du skriver en kort review här när du fått ArmA II ;)
/KC
Givetvis. Men det finns ju redan en hel del reviews ute som säger en hel del, men kanske inte allt. Vad är ni mest intresserade av att veta? Har ni några spaningsfrågor? så kan ju jag ju testa dessa och skriva om.
Kort och gott; Vad vill ni veta om ArmA2?
Quote from: Salsam on May 30, 2009, 09:33:56
Kort och gott; Vad vill ni veta om ArmA2?
Anything AI... Du kan ju börja med att se hur en grupp AI reagerar om du öppnar upp med en M240 eller liknande på ~200m avstånd.
/KC
Jag vill veta hur TIR fungerar i ArmA2. Det jag saknar i 1an är att kunna titta på det stället jag vill skicka trupp till och ge order istället för att peka med musen då jag måste släppa siktet från målet.
vore intressant att veta hur arma1 addons funkar rakt av i arma2
Quote from: Subroc on May 31, 2009, 00:29:46
vore intressant att veta hur arma1 addons funkar rakt av i arma2
Första indikationerna tyder på att en del existerande ArmA addons till stor del funkar rakt av i ArmA II!
Det är säkerligen många addons som kräver anpassning för att funka helt men övergången ArmA -> ArmA II kommer att gå fortare än vad jag trodde :)
/KC
För de som vill köra med den Tyska nedladdnings versionen finns den att köpa här för 40.00 EUR. Själv väntar jag på Engelska DVD'n denna gången även om det är svårt att motstå "köp knappen" :)
http://armedassault2.gamesplanet.com/armed-assault-ii-spiel-peter-games.html (http://armedassault2.gamesplanet.com/armed-assault-ii-spiel-peter-games.html)
/KC
äääh, det drabbar ingen fattig :) Jag chansar... beställt .bin på väg ner
1:20 kvar innan det är nere så det blir inget ikväll
Quote from: ctrl on May 31, 2009, 21:08:30
äääh, det drabbar ingen fattig :) Jag chansar... beställt .bin på väg ner
Hehe, Salsam & ctrl = NOSIG's ArmA II pionärer ;D
Posta era första intryck så fort ni haft chans att testa!
/KC
Störigt DRM skydd som sätter stop för mig just nu :'(
Spelet installerat och jag har fått Serial key men nu kräver den en online activation via SecuROM ??? Någon sådan har jag ju givetvis inte fått :-\ så just nu väntar jag svar på mina något arga email - vad är poängen med att köpa och ladda ner ett spel när man inte kan spela det med det samma?!
Verkar iaf som det bara är download varianten som har denna DRM lösning. Box versionen skall enligt uppgift sakna det :)
Hör av mig när jag vet mer...
Fyfan vad tråkigt! Skulle varit apförbanned!
Å vad jag ska få vara GGG när jag väl fått ner skiten
Quote from: Horizon on May 21, 2009, 07:32:57
Ni som beställer nedladdningskopior kommer som vanligt att sitta och slita ert hår när ni får installationsproblem och sen ominstallationsproblem när era "fria installationer" är slut och ni måste ringa den tjeckiska supporten som bara talar knagglig gammeltyska. :D
:D (sorry Martin...)
Jaha, irriterande men när allt kommer omkring ganska lätt löst; Tog helt enkelt hem en NoCd crack men kör med mitt Serial... funkade med det samma...
Ladies and gentlemän: Just nu spelar jag ArmA2 ;D ;D ;D 8) 8) 8)
det börjar inge bra, den nerladdade imagen brändes och verifierades men disken fungerar ändå inte :( tankar ner på nytt
Salsam.. Vart är våra screenshots och recensioner?
undrar om man kan tanka en pirat och lägga in sitt serial, det lagliga alternativet har ju än en gång visat sig suga!
Quote from: Salsam on June 01, 2009, 20:39:34
Ladies and gentlemän: Just nu spelar jag ArmA2 ;D ;D ;D 8) 8) 8)
Grattis! :)
Då är det fanimej något fel när man måste tanka pirat för att få det att funka utan bekymmer... Gör bättre och enklare kopieringskydd eller ha inget alls så slipper vi som köper spelen lida.
Kolla youtube,,, där hittar ni en och annan film... :-)
/z
@Ctrl - det är ju i princip det jag gjort, fast jag använde min download att installera med och sedan skrev jag in min egen Serial men använde cracken från .torrenten för att få det att funka.
Ja det är sinnes sjukt att man ska behöva göra så... går ju liksom mot principen med kopierings skydd :-s
Aktiveringen fungerade utan problem.... CTD efter ca 1 minut på första singleplayeruppdraget... redan dags att ta paus :-/
Tänk på blodtrycket ctrl... Slappna av och säg efter mig.... oooohhhm...oooohhmmm ;D
/KC
CTD även när jag gjorde ett enkelt första mission i editorn.... dags att hitta patchen. Ingen fara KC, jag är mentalt förberedd på en massa strul denna gång.
För er som aldrig kört ArmA kanske detta inte verkar vara något speciellt men alla som har sett ArmA AI'n ta sig fram i städer ser nog den markanta skillnaden i nedanstående ArmA II film, verkar lovande!
ArmA 2 - Review - Small AI Presentation (http://www.youtube.com/watch?v=yvj20lwzCuM&feature=related#lq-lq2-hq)
Hoppas du får rätt på strulet ctrl och undras var Salsam är? Säkerligen någonstans i Chernarus ;)
/KC
Ser grymt ut! Hoppas de lyckas förbättra den så de blir mindre "ryckiga". Kan bli kul SIB det här!
FLIR i UAV'en! Sweet, hade inte räknat med detta.
(http://img14.imageshack.us/img14/4817/armaflirsmall.jpg)
(http://img192.imageshack.us/img192/3433/armaflirground.jpg)
/KC
Medans jag nu patchar har jag läst lite på forumen, AI fuskar minst lika mycket som i Arma1, skjuter du en RPG på en stridsvagn så pekar AI bössorna mot dig oavsett vad du har mellan dig och stridsvagnen och så fort du tittar fram så kommer den omänskligt träffsäkra AI att skjuta ihjäl dig.
MAO vi behöver en massa addons innan skiten blir spelbar även denna gång :-/
Och efter patchen lyckades jag spela några minuter längre men sen avslutades det med en BSOD... lol
Efter att ha läst lite på forumen så verkar det som om problemet är fragmentering av grafikkortsminne. Jag råkar ut för detta snabbt efterssom jag dels lirar i 1920x1200 och kanske för att jag även har en 1280x1024 skärm inkopplad. Detta skall enligt bis lösas med ny grafikdrivrutin från ATI den 10 Juni.
Nästa problem är att även om det vore fritt från buggar så suger det nu, en massa AI problem från OPF och Arma har kommit tillbaka som exempelvis att när AI piloter ska stoppa en helikopter så stiger de till skyarna under inbromsningen...
Så slutsatsen efter två dagars försök att lira ArmaII: Det kommer som vanligt att ta minst 6 månader innan även detta spel från BIS kommer att bli njutbart. Undrar hur många potentiella lirare som även denna gång hinner försvinna... har inte BIS några betatestare eller skiter de i rapporterna.
Jag visste vad jag gav mig in på så för mig är det ok, men generellt är det är ta mig faan inte ok att släppa ut ett spel med så här dålig kvalite på marknaden!
@Keycat - Var har du fått de bilderna ifrån? Pillade lite med UAVn idag men där finns ingen FLIR vad jag kan hitta... bara en omåttligt jobbit AI som svänger och styr (och kraschar) mest hela tiden så man inte kan Lasermarka eller skjuta :-S
@Salsam: Säger jag inte förräns du berättat vad du initialt tycker om ArmA II ;)
Nu vet vi vad ctrl tycker och även om jag försöker vara optimistiskt så tror jag precis som han att det kommer att krävas ett par patchar innan denna oslipade diamant börjar skina som det är tänkt. Med andra ord, så som det alltid varit. Men av det jag läst i diverse forum så har ArmA II definitivt potential.
Har också läst en del sågningar men de kommer oftast av nytt folk och som mest troligt _EJ_ köpt spelet! De klagar på att vapnen ej träffar - LOL - läs FADE. Så om ni kör några No_CD EXE eller andra mods kolla så att inte det är det som orsakar strul.
/KC
Det här luktar utpressning ;)
äntligen lyckats lira klart ett mission utan CTD. Man ser fördjävla dåligt med mina inställningar och innan jag hittade inställningen för hur mycket huvudet guppar när man springer, tänkte jag avinstallera spelet :-/
Det har potential men inte faan kommer vi att ha några ljuvliga multiplayer sessioner om bara dagar...
Låter som att ArmA "I" kommer att köras ett tag till...
Fråga. Är Warfare fortfarande tillgängligt?
@Rivver - Japp dock i lite annan form, känns i nuläget inte riktigt lika genomtänkt .... mer om detta i min recension
Mina tankar om ArmA2 - so far... -=Nej, ni får inga screenshoots för jag vet inte hur man gör!=-
Måste börja med att säga att spelet just nu mer liknar en beta och det finns många buggar och saker som inte känns färdiga ännu. Kommer man bara förbi och inte ständigt irriterar sig på småsaker så är det ett mkt bra spel - tycker jag just nu iaf
ArmA1 tycker inte jag blev riktigt bra tills ACE modden kom ut för något år sedan, men där är fortfarande saker/buggar som kan vara irriterande och pinsamma. Speciellt när man visar spelet för första gången för någon.
Skulle nog kunna säg att ArmA2 tar vid någonstans efter ACE patchen, där många av ACE sakerna nu finns med i grundversionen av spelet.
Slutsats - ArmA2 kan bara bli bättre
Har haft en del CTD men inte särskilt ofta och det har gått snabbt att komma tillbaka.
Laddningstider är inte långa - om det är någon som undrar!
Jag kör på Normal grafik inställningar, PPE low, ~1920x1600, med en VD på ca 2500m, får enstaka lagg i de största städerna annars ligger jag runt 30-35 fps.
Jag har spelat i mindre än en vecka, både singelplayer, lite Editor och ett gäng gånger online. Det betyder att det säkert finns massa saker jag inte förstår, testat eller klurat ut lösningar på. Så vissa saker jag skriver här i recensionen kanske bara är jag som inte förståt eller lärt mig ännu, så visst överseende krävs från er sida. Jag har inte heller hunnit testa alla delar, fordon eller inställningar av förklarliga skäl - kanske främst för min kunskap om att skapa missions osv. alltid har varit begränsade gällande script och editor inställningar.
AI - AIn i ArmA2 känns både bättre och sämre - eller åtminstone lika dum - som i ArmA1. De rör sig bättre, har lättare att hoppa in i fordon som står i bebyggelse eller skog, tar skydd, skjuter nedhållande eld mot misstänka Fi. positioner.
Tittar man t ex. ut runt hörnet på en byggnad och lobbar iväg en P-skott mot en stridsvagn så kommer han skjuta ksp mot stället för att se till att man inte sticker ut huvudet där igen för en chans till. Eller när snipar ett par skott från skogen och sen drar sig tillbaka medans de skjuter hej vilt mot platsen där skotten kom ifrån. Sedan kan man lungt lägga sig på ett nytt ställe och skjuta dem i flank medan de har fullt upp med att blyförgifta skogen längre bort.
En annan sak jag upptäckte när jag smög runt med min BTR-90 var att AI gunnern själv väljer ett lämpligt vapen att bekämpa upptäckta fiender. Du kan fortfarande tvinga honom att använda ett annat vapen men han skjuter inte automatiskt en PV-robot på en Inf. bara för du har det invalt.
Tyvärr händer det fortfarande att jag blir frustrerad över AIn. Jag kan se mål mitt framför vagnen men AI gunnern ser inget och det tar tid innan han hittar och skjuter mot målet - tid man kanske inte alltid har.
Jag körde ett singelplayer mission där en BRDM körde förbi mina AI kompisar, på öppen gata utan att skjuta (eller de sköt), för att jaga efter mig personligen. Det slutade med en katt och råtta lek runt en gammal träbyggnad - flera varv faktiskt - och utan att jag fick hjälp av mina AI AT som stod ca 30m därifrån.
En annan sak är när man blir skadad och ligger och väntar på sin AI medic som är på väg för att hjälpa dig. När han väl kommer fram, springer han förbi en och sätter sig 10 m bort, där sitter han och tittar tills livet sakta rinner bort från dig och du dör.
UI - Menyer och inställningar känns igen sedan tidigare, inte mycket nytt där.
Nytt i spelet är någon typ av snabbmeny för de vanligaste kommandon man ger AIn. Dock är de gamla AI UI dolt, de funkar fortfarande men du får inte upp de på skärmen förrens du trycker på dem. Detta stället till rätt mycket för mig i början innan jag testade på det gamla sättet "Ã,§-6-1 = stop".
Störigt tycker jag och näst intill omöjligt för en nybörjare att få rätt på kan jag tänka mig.
Störigt att man fortfarande inte kan ställa flyghöjden på hkp eller UAVer i Editorn.
Fordon - Det har kommit massor av nya och roliga fordon till spelet, många av dem bådar gott för kommande uppdrag. Allt från civila bilar, para militära fordon med Ksp eller tunga Lv pjäser på flaken. När jag säger massor så menar jag verkligen massor! Vissa är kanske mer användbara än andra - läs cyklar.
Många av flyg farkosterna finns nu med olika vapenalternativ vilka faktiskt känns genomtänkta. Finns t om. en del vrak som är spelbara som door gunners t ex.
Tyvärr är då fordons fysiken lika illa som tidigare. Man sladdar fortfarande rundor på vägar och åkrar som om det vore ishalka.
Helikoptarna känns mer svår flugna än tidigare vilket är kul. Man tappar ganska mycket fart i hårda kurvor och flygfarkosterna "sjunker igenom" mer vid dykning/upptagning vilket jag har saknat innan.
Tråkigt nog så stämmer inte HUD siktena och UI crosshairen vilket gör att HUDen mer känns ivägen än till hjälp.
Motmedel system på varken mark eller luftfarkosterna, inte ens en varnings ton. Plötsligt hoppar planet till och man undrar om det var en luftgrop, tills man kollar på hälsomätaren och inser att planet faktiskt är riktigt skadat och man brinner - upptäcks lättast i 3rd person view - tyvärr.
Inf - Inga stora nyheter här, ni har ju alla följt utvecklingen. Ja, man kan äntligen flytta sig under omladdning. Man kan nu hoppa över staket, dock gäller det att tajma detta rätt så man inte gör hela "hoppa-över-staket-grejen" 1 m innan staketet och sedan stå där som ett fån när man gör det igen. Vad händer då om man har oturen att få en ohälsosam dos bly när man krånglar sig över, blir man hängade över staketet? Ingen fara, i sann hollywood anda biter man ihop, hoppar över (utan att blinka) för att sedan falla samman av ansträngningarna och dö. Varför detta stör mig så omåttligt kan jag faktiskt inte svara på... känns bara så töntigt och snålt.
Kör man "Warfare" eller Superpowers som det nu heter, måste man köpa nya vapen varje gång man blivit dödad. Det kan ju diskuteras om det är realistiskt eller bara jobbigt, men fakta är att du som standard får en uppsättning som är 3 mag. 3 rök hgr och 1 hgr. Vilket jag inte tycker är en smart "basic setup" för en skytte soldat, speciellt när jag inte har fått röken att hjälpa dölja mig hittills. Störigt att behöva lägga 1-2 min varje gång man spawnar in på att ta bort rök och köpa mer mag för att klara den snabb strid.
Grafik -Det är snygg... men inte super snyggt. Ja - jag kan inte köra på högsta, sant. Men grafik mässigt tycker jag inte det är mycket att höja på ögonbrynen för, det är däremot alla detaljer på hus och byggnader som gör det snyggt. Nya husen, terrängen, fabrikerna gör att det verkligen känns som man befinner sig i ett öst-statsland och det blir stämningsfullt.
Som ni sett tidigare så blir saker blurrigt när man vänder sig snabbt osv. och det är ärligt talat något jag bara tänkte på de första gångerna jag spelade. Nu lägger man inte märke till det och det stör en inte, dock är det ju ingen nödvändig effekt heller kan jag tycka.
Spelet jobbar mycket mer med "Postprocessing effects" än tidigare och till skillnad från tidigare går det nu inte att stänga av, bara sänkas. Ja, det blir snygg när allt är mjukt och lite suddigt, men det tar massor med processorkraft märkte jag och det gjorde inte det lättare att hitta Fi i skogen, snarare tvärt om. Det har åkt ner på lägsta, mycket pga. min dator begränsning, jag satsar hellre på högre viewdistans än PPE.
Explosionerna är inte lika häpnadsväckande som ACE men röken är helt klart snygg. Speciellt när ett gäng vrak brinner i byn och blåsten tar röken något. Samma gäller rök och damm från skjutande stridsfordon eller rökstrimmorna från Mi-24 som gör raket dykanfall över ens huvud medan man stormar fram på marken mot fiendens ställningar - mycket effektfullt.
Övrigt -Måste det sägas att terrängen och landskapet känns mycket trevligare, realistiskt och genomtänkt. Det är svårt att sätta fingret på det men det är ohyggligt mycket bättre. Döda träd, stenar och grenar i skogen som ställer till det för vagnar och drar ner hastigheten rejält i skog. Svackor och sänkor som gör att det ofta, som inf, går att komma mycket nära stridsfordon även utanför bebyggelse eller skog. Diken och trädridåer längs vägar som gör att det på många ställen blir mycket kort upptäckts/strids avstånd, men också höjder och ängar/åkrar som gör att man kan skjuta lång och dominera terrängen med en strategiskt rätt placerad vagn eller pjäs.
Höjder och dalgångar som är väldigt inbjudande för helikopter flygning och lågflygande plan på väg undan Lv eld.
Där finns gott om gläntor och ängar i skogar som inbjuder till LZ för pickup/drops i kommande uppdrag.
Det finns gott om fabriker och sågverk runt omkring i byar och samhällen.
Man kan nu även gå in i flertalet hus, inte alltid så långt men oftast räcker det för att komma undan de värsta kulorna eller ett stridsfordon som jagar en. Hade en riktigt rolig episod under gårdagen där jag sprang omkring på massa pipelines och tak medan jag mer eller mindre var omringad av fienden och pansarskyttefordon. Till slut hittade jag ett litet uthus jag kunde gå in och stänga dörren till. Där satt jag gömd tills det värsta var över.
Spårljusen känns igen sedan tidigare, dock är det nytta att de inte "tänder" med det samma - dvs. att de inte börjar brinna direkt när de lämnar mynningen på vapnet, utan första efter kanske 100m - Oväntat realistiskt. Det gör att det framförallt blir svårare att strida med stridsfordon på nära håll.
En annan kul sak är att kulor och granater har en tendens att studsa upp vid skjutning med låg vinkel. Normalt är det bara spårljus satsen som slås bort vid träff, men här verkar det vara hela granaten som följer med, vilket gör att ibland smäller i träd och tak runt omkring målet.
Detta får mig osökt in på nästa roliga detalj. Det går nu att skjuta träd detonationer, d vs. sikta med HE granaten i träden ovanför truppen så smäller den där. Tanken är att istället skicka splitter ner i området, hellre än hoppas på en direkt träff. Om det sen fungerar i realiteten i spelet kommer jag att testa under kvällen. Funkar det så är jag riktigt imponerad och det gör ju att det stridstekniskt går att använda. Om inte? Tja, då är det nog mer ivägen för en. Som idag när jag sköt en Pv-robot från min BMP3a mot en T72 och roboten small i en liten buske innan målet. Ni får själv avgöra.
Civila finns med och under vissa uppdrag/moder överallt! Körde en Evolution server där man fick zick-zacka runt på vägarna för att undvika civil mötande trafik.
Kul när man tvingas identifiera mål innan man kan skjuta, vill ju inte bli ovän med byborna, då får man inte mycket intel av dem man pratar med.
Det finns ju flera fraktioner nu, inte bara Bluefor /Opfor/Civ nu. Varje sida har nu minst 1 fraktion.
Tex. Bluefor har CDF vilka är USA vänliga styrkor fast med rysk mtrl. OPFOR har motsv.
T om. civila finns som 2 folk grupper vilket gör att man kan få olika bra samarbete från dem beroende på vilka de håller på.
Editorn har förutom massa mer byggnader, skyltar och saker, med både hängda människor och massgravar nu vilket gör att i stort borde kunna återskapa vilket inbördeskrig som helt under senare tid.
Avslutningsvis skall jag säga att jag hoppas på en snar patch och en vettig sound mod, då ljudet är trist och fantasi löst, helt enligt OPF och ArmA1...
Sammanfattning: Inte som jäkla mycket nyheter, men jäkligt mycket nytt! Ger spelet 4/5 patroner med prognos mot 5/5 efter ett par patchar.
Alla som gillar ArmA1 kommer älska ArmA2 - men vänta tills det släpps ordentligt i Europa.
Ett par frågor jag inte lyckat reda ut ännu:
-Varför kan man skjuta ut sig från en UAV, när man aldrig en satt sig i den utan styr den från en UAV terminal?
-Varför finns där järnvägar, men inga tåg?
-Varför finns där sjöar & floder med broar, när vattnet ändå bara är ankeldjupt?
-Varför kan man som höna picka, när det ändå inte finns någon mat?
-Varför är det så svårt att döda en ko med en automatkarbin, när det går med 1 skott från ett jakt gevär?
-Vad finns bortom den gröna platta marken vid kartkanten, världens slut?
Mina Spec.
Intel2 Duo 3.16GHz
4 Gb Ram 800 MHz
NVIDIA 9800 GX2 1Gb
Vista
Lysande rapport!
Jag lyckades faktiskt ha lite kul i några minuter med ArmaII under gårdagen innan det tog slut med ännu en CTD.
Det verkar konstigt nog som om ArmaII fungerar sämst med XP32 och ATI-kort med lite grafikminne... precis vad jag har :-/
Mycket välskriven rapport Salsam! Tack för den!
Mina förväntningar har sänkts något. Men det är ju ändå ett självklart köp då det kommer att bjuda på många många timmar av nöje och lidande.
Anmäler mig till cykelskyttepluton! :)
flyghöjd på UAV/helikoptrar
this flyinheight 666 i initfältet på enheten alternativt i första waypointen
ang. röken kan det ju vara så att den bara är där "for show", bis har ju missat att göra den funktionabel i både ofp och arma1
inte många dagar kvar.... ;D
Av någon anledning sitter jag nu på 2 st ArmA2 spel ::) och det passade ju utmärkt när Saslam idag kom på besök i Halmstad.
Vi har nu för första gången i NOSIG historia LANat ArmA2 ;D och det fungerade helt problem fritt.
Vi körde de första 2 uppdragen i kampanjen i Coop utan några som helst tekniska problem. Kampanjen nu är betydligt lättare och roligare, det händer saker hela tiden och man får ofta flera olika val att genomföra uppdraget på beroende på händelseförloppet. Vi gick från att skulle laser belysa ett mål åt flyget, till att rädda våldtäkts & misshandels offer, eskortera en dockter, hitta bevis för krigsförbrytelser och själv smyga in och satchelcharga radiostationen. Alla dessa var val som kom upp och vi fick ta ställning till under spelets gång.
Tyvärr fungerade inte någon medic/revive saker i kampanjen utan uppdraget fick startas om när någon av oss dog.
Ni får fråga Saslam efter en kort review efter dagens spel ;)
Tackar för reviewn Salsam!
Quote from: Subroc on June 07, 2009, 19:48:06
ang. röken kan det ju vara så att den bara är där "for show", bis har ju missat att göra den funktionabel i både ofp och arma1
Det har bekräftats från olika håll att rökgranaterna
äntligen fungerar i "stock" ArmA II och blockerar AI'ns LOS. Hur pass effektiva de är vet jag inte ännu men de skall funka.
/KC
Fipplat med med grafikinställningarna och nu verkar jag kunna köra hela missions utan CTD och konstiga texturfel :D
Körde precis lite helikopterträning, det är fortfarande ingen flygsim men det känns mjukare/bättre än Arma.
Roligt du kan lira utan CTD i vart fall!
Såg detta...
1000 AI i nattstrid, snacka om röj :)
Arma 2 Huge Battle 1000 AI (http://www.youtube.com/watch?v=5zhS4DuML5Q#ws-lq-lq2-hq-vhq-hd)
/KC
Det där såg väl ändå (o)trevligt ut! ;D Så brukar jag göra ibland. Sätta ut två stora fronter och sedan låta AI:n fajtas!
Störigt att jag inte får min TIR att funka i ArmA2... funkar fint i alla andra spel men inte till ArmA2. Surfat runt på nätet men inte hittat några lösningar. Någon av er som haft samma problem tidigare?
Måste säga att jag är mer och mer imponerad av AIn :) körde precis ett par uppdrag på en CTI server (warfare) och köpte ett gäng AI som kunde anfalla en stad medan jag åt kvällsmat. När jag kom tillbaka var de bara halvvägs framme, först blev jag irriterad, sedan köpte jag en BTR-90 för att åka och kolla vad de höll på med.
Visade sig att mina 8 AI körde omgångsvis växelvis framåt i ett par km :o Inte konstigt det tog tid... halva gruppen stannade, gick ned i knästående och täckte medans de andra sprang fram en bit, sedan var det tvärt om.
Insåg att jag satt dem på "DANGER" så jag ställe om det till "AWARE" då slutade de och sprang framåt hukandes med mer fart.
Var riktigt kul att sedan lasta upp dem i BTR-90n och rulla fram mot målet, stanna utanför stan och urlasta mina skyttar. Sedan rullade jag sakta bakom medan de framryckte på linje och min AI gunner sköt då och då med Granatspruta, ksp eller Akan.
Körde man upp i höjd med dem ibland för att understödja bättre, tog de genast skydd bakom min vagn och böjde sig ut och sköt ett par skott innan de rusade till nästa husknut för att göra samma sak igen. Njöt av att bara sitta som driver i 3rd vy och bara höra dem anmäla och nerkämpa mål... när de slogs i skog eller stad.
Säger bara det; Riktigt coola skogs strider nu, med stenar, träd och döda träd att ta skydd bakom!
Va fanken! Låter du soldaterna gå hela vägen? Tycker du ska unna dem en lastbil eller något!
körde även på en server där de byggt in basen med murar och endast 1 liten chikan öppning. Tänkte direkt att detta kommer gå åt helsike för AIn att reda ut. Men till min stora förvåning tvekade de inte särskilt länge utan svängde snabbt upp upp rätt och tog sig igenom utan några som helst problem. Snabbt gick det med!
Har du eller ctrl haft tid och testa den sk "High Command" modulen? Denna skall ge en CoC CEX liknande funktion direkt i spelet och man skall kunna styra AI grupper etc. via kartan eller en 3D vy.
Quote
Place a few groups in the editor, one of those yours (player as commander).
For each group, add a High Command Subordinate game module and link it with the group commander (F5). For your group, make that a High Command Commander module and link yourself.
Now link the subordinate logics to the commander logic. Start the mission and hit CTRL+SPACE to switch into High Command mode.
It's basically chain of command, or something from VBS - you now can use the map or your normal 3d view to command around those other groups, give them multiple waypoints, change their behaviour, make them wait... and you get moving NATO map icons with status reports.
Här är en film som visar hur det ser ut (spola fram till ca 1 minut).
Armed Assault 2 "High Command" (http://www.youtube.com/watch?v=ZPviguWivU4&feature=channel#lq-lq2-hq)
Det här nya modul systemet verkar genialt och kommer att ge
många möjligheter tillsammans med alla nya script kommando för de som går igång på det :D
/KC
Artilleriet verkar lovande...
ArmA 2 Artillery system test 1 (http://www.youtube.com/watch?v=jCBjsVVY9EI#lq-lq2-hq-vhq)
och MRLS
Arma 2 - Artillery System - MLRS (http://www.youtube.com/watch?v=4wyoAnwXw64#lq-lq2-hq-vhq-hd)
Så himla snyggt........ ;D
/z
Fy vad coolt!
Nice, kommer ju ta år att utforska allt ArmA II erbjuder :)
/KC
Var ju givetvis någon som var tvungen att toppa det där 1000 AI i nattstrid... Denna gången med 1500 AI! De nya spårljusen ser IMO helt OK ut och slår det där "fugly laserstrecken" vi dragits med i (stock) OFP/ArmA med hästlängder.
Arma 2 Huge Battle Over 1500 AI!!! (http://www.youtube.com/watch?v=8KK6Fo3Y0AU&fmt=22#ws-lq-lq2-hd)
/KC
Denna gillar jag!
ArmA 2 - Huge Air Battle (http://www.youtube.com/watch?v=khG8pVEmzO4#ws-lq-lq2-hq-vhq-hd)
LOL!
/KC
Mortar och MRLS var jäkligt coolt men ljudet är ju sjukt dåligt! Jag väntade mig något häftigt med mycket muller och så låter MRLS som något vapen man hittar i Doom eller Quake från mitten på 90-talet. =/
1500-AI-nattstriden var riktigt häftig! Sånt vill jag ha! :)
Quote from: RedRiver on June 11, 2009, 10:14:57
Denna gillar jag!
ArmA 2 - Huge Air Battle (http://www.youtube.com/watch?v=khG8pVEmzO4#ws-lq-lq2-hq-vhq-hd)
Haha, detta är humor! :D
Jag börjar allvarligt fundera på ArmA2 + Track IR 5 + HD4890 efter att ha sett dessa filmerna.
Får bli efter sommaren.
:'( börjar känna mig ensam i ArmA2 världen... AIn i all ära, men jag vill ju dela glädjen med trevlig NOSIGare :'( :'(
Fast först måste jag nog läggas in på rehablitering :o 1 dag utan ArmA2 och jag svettas som en gris, händerna darrar och jag är orolig i magen... måste hem och spela! >:(
Känner igen abstinensen Salsam. Det är jobbigt, om än underhållande, att se alla klippen.
Ser verkligen fram emot lanseringen. Alla vi nosigare kanske borde synka våra semestrar :P
Men kanske utan att säga till våra bättre hälfter.
/z
Ja det var ju det där med lan i sommar... :)
ArmA får såklart bli ett köp, men jag vill ha det på DVD och det ska vara någorlunda stabilt och utan buggar... helst...
Salsam, bara ca en vecka kvar sen kan vi testa! I bästa fall dimper ArmA II DVD'n ner på torsdag eftersom det är midsommar på fredag, time will tell!
/KC
BTW: Jag förbokade mitt ex här för ett tag sedan...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=94710 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=94710)
/KC
Mer överraskningar, inbyggd 3D Real-Time Editor!
Quote
Press alt-e in the main menu of the game. You'll get the 3d editor, which starts in map mode first.
However it's very clunky at the moment, you may or may not want to use it.
(http://www.armedassault.info/ftp/pics/news/pics1/arma2_hiddeneditor1.jpg)
Är enligt uppgift inte färdig och funkar inte fullt ut ännu men nedan är några av knapparna om Salsam/ctrl vill leka...
Quote
Control List so far ive found:
Selected Object:
Hold left mouse to move object
Hold Alt (Move UP/DOWN)
Hold Shift (Rotate Unit)
CTRL+C to copy selected, CTRL+V to paste.
View:
Move camera up and down: Middlemouse scroll or Q and Z
Move camera: Hold right mouse button or WASD
Slow down camera movement speed: Hold CTRL + WASD
Controll like FPS at current level: HOLD Right mouse button + WASD
Note! When rotating your object it will snap to the closest surface, at least this is my experience. Say you want to place 2 containers up on eachother. Copy or make a new container put it on top of the first one as close as you can get then hold shift to rotate and it should snap to a nice height ontop of the other.
/KC
:D kan vara fantastiskt användbart för att få object att stå på "perfekt" plats. Men jag hoppas att det blir som med Arma, att det kommer så många bra missions från andra att jag inte behöver göra några egna :D
Kanske knåpar jag ihop nått gäng missions för ett lan eller så...
En annan trevlig nyhet är AttachTo script kommandot som öppnar nya möjligheter. Tex som nedan att man kan använda sitt handeldvapen i hkp eller andra fordon, eller kanske för att "attacha" buskar för mer cammo, body armour, gasmask etc på sin gubbe :D
(http://www.armedassault.info/ftp/pics/multi/heliDoor1.jpg)
/KC
Quote from: KeyCat on June 12, 2009, 23:45:32
En annan trevlig nyhet är AttachTo script kommandot som öppnar nya möjligheter. Tex som nedan att man kan använda sitt handeldvapen i hkp eller andra fordon, eller kanske för att "attacha" buskar för mer cammo, body armour, gasmask etc på sin gubbe :D
/KC
Jag antar att du menar eldhandvapen ;)
/Chefen Ordförrådet
Där kom den! ;D
@Swebeast: KeyCat kanske tänkte att man "köper" sina vapen i Warfare moden?
Lite mer om AIn i ArmA2
Arma 2 AI Awareness Experiment (http://www.youtube.com/watch?v=Y6mI410K_ZU#lq-lq2-hq)
Man kan ju ställa fiendens moral nu med modul systemen
AI Surrender (http://www.youtube.com/watch?v=WQ5KEUG41EA#lq-lq2-hq-vhq)
Quote from: Swebeast on June 13, 2009, 09:20:24
Jag antar att du menar eldhandvapen ;)
/Chefen Ordförrådet
Japp helt korrekt..Inte lätt o va gammal & trött ;D
/KC
Efter mycket "om och men" med grafiken har jag nu fått en..ok..inställning. Salsam! Jag provar gärna ett multiplayer mission med dig!
Kanske är jag lite efter (i vanlig ordning),, men har ni sett att en patch 1.01 har släppts??
Kanske gör krigar-livet lite kuligare.
/z
Jodå, patchen är installerad och efter lite fipplande har jag nu hittat grafikinställningar som verkar fungera. Jag har kört 4 single-player missions i rad nu utan krasch. Jag är på för NOSIG multiplayer i slutet av månaden. :)
Räkna med mig. Tydligen kommer spelel om en vecka, samtidigt som tjejen sticker på kurs i Stockholm i en vecka. ;D
Snacka på att jag kommer att få extratid..
/z
Första Evolution i ArmaII... jävligt svårt att göra nytta med mina grafikinställningar men jag är mer hoppfull för att vi snart skall kunna ha skoj med ArmaII
ohara, BI Developer, has posted about the ArmA 2 Demo on the BI Forums.
Demo will be released next week, I expect monday or tuesday. We are now testing it, as we cut a lot of data and landscape it's quite difficult to not forget anything. Size will be around 2 GB.
dvs. idag eller imorrn :)
http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=74668&page=1 (http://forums.bistudio.com/showthread.php?t=74668&page=1)
Men det blir väl inga förändringar av releasen i slutet av veckan,, eller?
Eller har man sagt något?
/z
Inga förändringar zebra men eftersom det är midsommar afton här i Sverige kan det bli lite svårt att köpa det i butik den dagen...
/KC
Men butikerna har väl öppet halvdag trots allt. Det är ju inte en röd dag... :-\
/z
Då finns det kanske en liten chans att få tag på det trots att det är midsommar!
Väntar själv på leverans från Webhallen men tvivlar på att det kommer innan helgen.
/KC
Hoppas verkligen ni får det så snart som möjligt... vill ha fler att lira med och snacka om spelet med ;)
Som sagt är det riktigt kul, oavsett buggar så är det bättre än ArmA1 8)
Här kommer en liten Promo film för min favorit sidan... hoppas jag lyckas värva några av er! ;D
Arma2 Russia ingame720p (http://www.youtube.com/watch?v=L7kxXx9f1q0#ws-lq-lq2-hq-vhq-hd)
Läste precis om en annan cool nyhet i ArmA II.
Det finns en mängd färdiga sk "compositions" som man enkelt kan använda i editorn eller via script. Fungerar som förkonstruerade baser etc. (dvs man slipper själv placera ut alla enskilda objekt).
Här finns bilder på alla tillgängliga "compositions" och även alla andra objekt och dess classnamn i ArmA II!
http://www.armatechsquad.com/ArmA2Class/Objects/compositions/ (http://www.armatechsquad.com/ArmA2Class/Objects/compositions/)
/KC
länk? bild? något?
Man kanske skall ägna sig åt att skapa filmer i spelet istället... visst är spelet snyggare?
Arma 2: Black Hawk Down (http://www.youtube.com/watch?v=ePrwLMi1fyQ#ws-lq-lq2-hq-vhq-hd)
Ser riktigt läckert ut!
Jaha,,, då ska ARMA2 vara släppt. Kollade på webhallens sida och Stockholm påstår sig ha 35st i lager medan resten av landet var 0.
Maverix o jag tittade förbi en butik idag och de hade fått många förfrågningar på spelet, vilket är trevligt.
Dock så har "Game"-kedjan inte lyckats med sina inköp och därför har de ingen leverantör som kan förse dem på flera veckor. Undrar om detta stämmer,, men om detta gäller för svenska marknaden så blir jag uppriktigt sagt ledsen... Kanske ska man förboka någonstans ändå...
/z.
Posten sitter med mitt ex nu. Argh...
Idag har jag kört ca 3timmar Evolution... tyvärr avslutades det med att någon idiot kom in och teamkillade alla med något artilleriscript :(
Men kul var det tills dess. :D
Trevligt att höra efterfrågan är stor, hoppas BIS tjänar tillräckligt för att så småningom släppa ArmA III men först lär de ha och göra med att patcha ArmA II :D
Posten har mitt ex också, så det lär dröja tills på måndag pga midsommar helgen.
ctrl: Det lär väl tyvärr bli samma skit med cheaters som i ArmA de första månaderna tills kidzen tröttnat! Det är endast signade servrar (eller Battl Eye skyddade) som e idé o joina IMO och i värsta fall får det bli privata endast.
Trevlig midsommar förresten, nu e det snart dags för sill o päror med tillhörande snapsar!
/KC
1.02 patch på G
QuoteArmatec informed us Maruk stated the following about the upcoming ArmA2 patch 1.02 on the BI forums.
Quote Maruk :
We are planning to release ARMA II Patch 1.02 soon but I can't confirm specific time yet.
It will be around 125 MB large download compatible with all game versions 1.00 DE and 1.01 DE/CZE/International.
Version 1.02 Highlights:
* Improved AI driving skills
* Lowered enemy AI skills for regular and recruit difficulty levels
* Improved Micro AI tactics, attack in pairs, path limiting to avoid passing through walls
* Fixed multiplayer session NAT negotiation
* Improved game stability (various crash opportunities fixed)
* Multiple save slots supported
* Improved terrain shape beyond map borders
* Various campaign and localization fixes and improvements
* Modules (F7) support added in the Mission Editor
* Added option to disable various post-process effects (bloom, blur etc)
Och när kan man räkna med en ljud-patch tro???
/z
@Zebra: Det finns redan en ljud mod ute till ArmA2 och det kommer säkerligen att komma fler.
Trevligt att höra att "A.C.E. 2" kommer att släppas till ArmA2 om 6-8 månader. Blir säkert bättre ljud till det med som sist.
Tackar för info Salsam.
/z
Patch 1.02 släppt, nerladdad men ej ännu testat.