Jaha då har man trillat dit igen. Barnen börjar "gå för egen maskin" vilket medför att man får mer tid till sig själv...alltså har jag köpt båge igen :)
Har tidigare haft två stycken Kawasaki GPz 900 R, en -84 och en -90 men denna gången blev det en Honda CBR1100XX Superblackbird! Tusan vilken hoj, jag är kär på nytt!!
Någon i söder som har lust att ta en tur någongång så bara ring!!
(http://www.meigard.se/wp-content/2007/05/Blackbird.jpg)
Går det inte att montera ett urladdningsljus i fronten på såna där så att även gamla Nils som bara tar ut bilen för en körning per år ser dig, med andra ord, glöm för helvete inte ljuset av eller höger blinkers på! Annars lycka till, skulle själv vilja ha en Triumph Tiger 955i av runt årsmodell 2002, men det saknas finasieringsmöjligheter för sådana utsvävningar. Vad kostar försäkringen nu på en sån (med ökningen av trafikförsäkringen)?
Snygg bild på en läcker hoj!! Då kan ju du och FT gosa ihop på lanen nu då ;)
Lycka till och ta vara på dig i trafiken!
QuoteOriginally posted by Brat
Går det inte att montera ett urladdningsljus i fronten på såna där så att även gamla Nils som bara tar ut bilen för en körning per år ser dig, med andra ord, glöm för helvete inte ljuset av eller höger blinkers på! Annars lycka till, skulle själv vilja ha en Triumph Tiger 955i av runt årsmodell 2002, men det saknas finasieringsmöjligheter för sådana utsvävningar. Vad kostar försäkringen nu på en sån (med ökningen av trafikförsäkringen)?
Gul reflexväst bäres vid längre färd :)
If har billigast/bästa försäkringen och den kostar ca 5800:- helår (med nya skatten).
Är nu stolt medlem i Superblackbird Club of Sweden (http://www.superblackbird.se)
/Swebeast
Får gratulera till en fin hoj, dendär kan du få många roliga mil på... :)
Sen angående det där med gul reflexväst, jag hittade en intressant tråd på BMW klubbens forum, det kanske inte är fullt så bra som man kan tro i alla lägen...
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1169 (http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1169)
Hur som så är det viktigast att man kör med insidan och tänker åt alla andra, men det vet du väl redan eftersom att du har kört förr...
Om jag tar mig nedåt nån gång så ringer jag... ;)
QuoteOriginally posted by Dubble0zero
Sen angående det där med gul reflexväst, jag hittade en intressant tråd på BMW klubbens forum, det kanske inte är fullt så bra som man kan tro i alla lägen...
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1169 (http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1169)
Mycket intressant läsning...det finns många sätt att se på hur en reflexväst bemöts...men jag tror nog fortfarande att man syns bättre med den på :)
/Swebeast
Grattis som fan! Jävlar vad snygg den var! Många CC med :D
Själv är jag precis i stånd att börja övningsköra. Cissi vill inte skjutsa mig längre, och spättor gör sig ju trots allt bättre som kvinnor :D
Jag är nog lite skeptisk till lysgula västar på MC-förare. Låt mig försöka förklara: Det ger fel signaler och det i sin tur sänker säkerheten för de som traditionellt använder dem. Vanligtvis används de (såvitt jag själv vet) av personer som rör sig i och omkring vägen: poliser, sjukvårdare, vägarbetare en och annan stackare som byter däck längs vägen etc. Och jag tror att de flesta är vana vid just det. Tröjan fungerar bra för folk som av nöd rör sig nära vägen i låga eller inga hastigheter.
Om dessa används av motorcyklister är jag rädd för att folk i slutändan kommer att reagera med mindre försiktighet när de ser gula tröjor; för det är stor skillnad på hur man bör bete sig runt fotgängare vvid t.ex.motorvägen och en MC somkör om. Uppmärksamt är väl gemensamt, men där slutar likheterna.
Men det är bara jag det. Jag ser hellre en MC-förare i gul väst än en i svart ställ. Och visst är det bättre att köpa en billig väst en ett helt nytt ställ. Men själv tänker jag nog försöka köpa ett ställ (den dan jag skall göra det...) som syns bra. Plus en väl synlig hjälm.
Sen fascineras jag över hur folk beter sig i trafiken, inte minst mot saker de stör sig på. Må det vara MC-förare i väst, en som kör om eller *inte* kör om. Mycket "jag skall minsann lära dem" och "de skall få se..."-attityd. För en billist är det oftast bara irriterande och riskökande. För en MC-förare är det direkt livsfarligt. Folk alltså... och det vittar ju tråden ovan om.
Vad hände med saker som "underlätta omkörning", "hålla avståndet" och andra grundläggande koncept?
Tillbaka till ämnet... är den lättkörd? Jag menar, den ser ju ganska biffig ut men jag gissar att det inte påverkar. Cissi kör en VFR 750 och bara den känns stor för en som inte är så van. Lite tryggare känns det allt med hennes Enfield Bullet :D Fast där kommer otrygghetsfaktorn i form av delar somkan bäcka igen eller tom trilla av. Äkta indisk kvalitet! :)
Välkommen tillbaka till missbruket! Sa jag inte på senaste LAN:et att jag trodde att det bara var en tidsfråga... ? :D
Super Blackbird... hooo... den gamla värstingen! Läcker. Vad är det för årsmodell på djuret i fråga? Jag är dock inte helt säker på att det är tillåtet att posta pornografiska bilder här i forumet, så ditt första inlägg kanske är olämpligt? ;)
Helljus på när det är ljust ute gäller. Gul väst vid långfärd likaså. Jag märker en klar skillnad i hur många idiottilltag jag blir utsatt för i trafiken, både när helljuset slås på och när västen åker på.
Att folk skulle tro man är en cyklist just p g a att man har väst på tror jag är kvalificerat skitsnack och en bortförklaring av damen i den länkade tråden. Hur många cyklister ser man med gul väst längs vägarna? Hur många motorcyklister ser man med gul väst? Hur många cyklister med gul väst och strålkastare ser man? Problemet är att inte bli sedd alls, alternativt att bli tagen för en moped.
Att det sedan riskerar att minska respekten för gula västar på t ex däckbytande medtrafikanter när fler gula västar dyker upp i trafiken är ett problem, men den totala säkerhetsmässiga vinsten är fortfarande långt mycket större. Problemet flyttas dessutom från "inte sett" till "sett men väljer att ignorera". Beteendeövervakning heter lösningen på detta, något som väl i största allmänhet borde prioriteras mer.
Man kan möjligen diskutera fler färger på västar. Vägarbetare har redan orange färg. Kanske grönt för mer stillastående trafikanter och gult för oss som rör oss med lite fart? Rött fungerar också som signalfärg.
Fick också köpa en svart hjälm förra året. Det fanns inga andra färger på flertalet modeller! Samma med ställen. Lyckligtvis tycks det modet vara på väg ut nu.
Griffin,
har hon en Enfield?! Ojojoj!!! Det är verkligen dags för ett besök hör jag! Skall väl in och handla kängor snart hoppas jag...
Ja, huvudsaken är att man undviker förvirring i trafiken. Fokl är förvirrade där som det är redan :D
Ja FT, en lånad just nu men en egen på G. Förutom VFR'en då. Så hon har två...
QuoteOriginally posted by griffin
Tillbaka till ämnet... är den lättkörd? Jag menar, den ser ju ganska biffig ut men jag gissar att det inte påverkar.
Den är mycket lättkörd och otroligt förlåtande :) Mjuk och vibrationsfri i gången...och har ett sjuhelvetes drag om man vill ha det ;)
Frun vill inte åka med men när nära och kära frågar så är hon snabb att berätta att jag minsann inte köpt något ställ till henne! :)
/Swebeast
QuoteOriginally posted by Swebeast
Jaha då har man trillat dit igen. Barnen börjar "gå för egen maskin" vilket medför att man får mer tid till sig själv...
Va! ännu fler saker... hur hinner du med?
mvh
Bax
QuoteOriginally posted by Bax
QuoteOriginally posted by Swebeast
Jaha då har man trillat dit igen. Barnen börjar "gå för egen maskin" vilket medför att man får mer tid till sig själv...
Va! ännu fler saker... hur hinner du med?
mvh
Bax
Jag har lagt av med radiostyrda flygplan....och flyger bara med helikoptern just nu *fniss*
/Swebeast
Det där med att folk blir vana att det vimmlar av gula västar kring vägen.... hmm. hur
gör du själv? Bryr du dig inte nu för tiden, jag menar, man kan bara känna andra som
man känner sig själv, visst, jag och andra tvärnitar inte längre om man ser en väst,
men visst ökar den ens medvetenhet om vad som finns på vägen, när det gäller
gångtrafikater så kan man ju dock råka ut för att det går någon bakom denne UTAN
väst och då syns de lite sämre än förr, men på det stora hela taget så välkomnar jag
västar, har själv genom jobbet både byxa och jacka med gul färg, och första gången
man tog på sig den så stannade nästan bilarna som kom genom byn! Men en sak som
jag tänkte på var orden "vid längre färd" De gånger jag krockat med bil så har det varit
inom 2km från hemmet och i relativt låg fart som tur är, bara lite plåtskador. Både
västen när man kör cykel och bältet när man kör bil gör mest nytta hela tiden, inte bara
på långfärd, tänk på det, vi trafikanter är farligast på de vägar vi känner, där känner vi
oss säkra och tar större risker!
(Körde med Return, blev less på att scrolla efter att bilden bestämde bredden som översteg min 1024 inställning)
Sedan, efter att ha läst BMWforumets inlägg, så kanske man inte kan hänvisa till att
ökad säkerhet genom olika nya saker ger större risktagningar, i så fall skulle väl våra
fordon fortfarande vara utan belysning, signalhorn, säkerhetsbälten, krockkuddar och
BROMSAR. Man måste ändå se till nyttan som nya ideér ger, visst finns det avarter,
men fördelarna överväger för mig. Det fanns en idé att motorcyklar skulle kunna ha
blinkande framljus på dagtid för ett par år sedan, det stupade väl på att
utryckningsfordon måste kunna särskiljas, men som någon skrev att ha halljuset så att
det ibland bländade ger med lite vibration ett oregelbundet blinkande som brukar väcka
min uppmärksamhet i alla fall, för dessa blinkande ljus brukar sitta på en motorcykel i
lite högre hastighet.
Underbar hoj Anders! Fint ex du fått tag på. Har faktiskt själv kollat på super bb, skulle vara en perfekt hoj för mig och frugan. Thunderace är inte så dum den heller. Jäkligt fin motor och skön körställning. Körde själv ZX-6R 98-99 men slutade mina dagar i en stenig slänt, se till att du inte gör några dumheter. ;)
Sen dottern kom till världen får jag nog dock skrinlägga planerna på en sporttourer, det som ligger närmast till hands är att återigen dra på mig axelskydden och fräsa iväg på den här:
(http://www.superbike.se/ktm/ktm_07/450_exc.jpg)
:)
Trevlig körning på dig/er!
Horizon, den där kan du nog ha välldigt roligt på...
Ett puss är att man håller sig i form rätt bra om man kör regelbundet också...
Jupps, enduro är nog det roligaste jag sysslat med. Minns de gamla goda tiderna när jag köpte min första hoj, en Kawasaki KDX-200... Polarna kallade den för en motorsåg med styre, men den var lätthanterad och funkade perfekt för en nybörjare med sin låga vikt osv. :)
www.fmck.se ;)
QuoteOriginally posted by Horizon
Jupps, enduro är nog det roligaste jag sysslat med. Minns de gamla goda tiderna när jag köpte min första hoj, en Kawasaki KDX-200... Polarna kallade den för en motorsåg med styre, men den var lätthanterad och funkade perfekt för en nybörjare med sin låga vikt osv. :)
Japp, det är nog ungefär som min TT350 som jag har nu, ingen effekt att snacka om, men den är lätt och man behöver inte bry sig om hur man kör med den... :)
Ft: Det där med FMCK har jag faktiskt funderat lite på, men jag har inte kommit mig för att ta reda på vad som gäller och vad det ger...
Samma sak om någon spaningspluton-tjosan som luftstridsskolan ville ha med mig i, men eftersom att jag inte flyger själv så antar jag att det inte finns så mycket olika tjänster att välja på...
Polaren brukade åka med FMCK och köra GGN varje höst. Hojen på lastbil dagen innan och förarna i Hercules från Såtenäs. Sen bara att hämta ut sin hoj i en fålla nära starten och köra. Samma förfarande hem. :)
Jag har börjat plugga MC-Körkort och letar lite lätt efter en hoj. Får nog bli någon fin 80-talare med billig försäkring. Tittade på en Honda 650 idag men den var inte körd på några år och färskvaror såsom slangar packningar kan vara dåliga. Välskött men ändå.. Jag tar gärna emot tips och förslag.
Varför 80-talare? Ligger din budget strax under 2000 kronor? :)
Vilken typ av hoj är du ute efter mer än att den ska vara billig att försäkra? Sport, touring, offroad, glidare osv?
Billig försäkring är ju ett måste. Jag har ingen jättebudget. Jag vill inte ha någon sporthoj utan mer touring/custom. Yamaha Viagra (Virago) verkar vara ganska prisvärd.
Då låter jag någon annan svara. Hade du skrivit sport, offroad eller enduro så... :)
Jag har en GSX400E -82 som jag tänker sälja. Går fint, 6000 mil. Drar lite olja, men inte våldsamt och man får se upp med billiga batterier med en elektronisk laddregulator från åttiotalet (lärde jag mig). Riktigt bra klassisk förstahoj som jag var väldigt nöjd med, enda nackdelen är att den inte går att köra upp på för tungt.
1400 spänn att helförsäkra helår hos Bilsport & MC, veteranförsäkring. Rejält körd i sommar av en polare som precis blev klar med kortet. Efter första säsongen med kort vill man ha mer kraft, men då har man ju också hunnit spara ihop. Har haft kvar den eftersom tjejen tänkte börja jobba på kortet ett tag, men så verkar det inte bli så nu skall den väck.
Vore det av intresse?
Mvh,
/Fredrik
Vill helst ha en tung som jag kan övningsköra på. Kan du lägga upp en bild på den?
Jag skall precis börja ta jag med... eller, nu är det några månader sen jag fick tillståndet. Dags att börja plugga och öva i den mån det går...
Trycket är hårt, min fru kör ju och svärfar kastar hojar efter oss. Nu har vi två, varav en i hallen och sen är det kanske en till på G... vill inte vara familjens svarta får mer ;)
Har ni tips på program/bok som är aktuell. Kan väl gå in och fråga nån körskola men helst vill jag slippa befatta mig med dem så långt det går. Plugga in min teori, kanske köra några avstämningslektioner så man inte lägger till sig med för många ovanor. Annars blir det privat så långt det går.
Vad jag vill undvika är att sitta med ett program som har inaktuella frågor. Skall jag lägga tid på att plugga skall det åtminstone vara på rätt saker menar jag :D
Så NOSIG kan ha en hoj-sektion med ;)
Kul att du har börjat Rivvern!
Vad är min man måste ha för att få köra upp tung? Är det 750?
Det där med teori är inte så svårt, det är typ samma som för bil men med några extra frågor, kan du bilteorin så är det nog 90% säkert att du klarar det...
Men det är klart, det är ju inte så svårt att hitta aktuella MC frågor heller, så det är väl lika bra att du pluggar lite... :)
Quote from: griffin on October 29, 2007, 09:32:25
Kul att du har börjat Rivvern!
Vad är min man måste ha för att få köra upp tung? Är det 750?
Allt över 125cc är tung. Men sedan finns det ju obegränsad och begränsad. Det är effekten som bestämmer det. Tar du körkort för begränsad så får du obegränsad efter att du haft körkortet i 2år.
Ok.Så vad är gränser för obegränsad? :)
Vad gäller teori, i teorin är det lätt. Men i praktiken är det bra om man har färska uppgifter om uppgifterna i provet. :D
För obegränsad måste man ha minst 700cc på uppkörningen. Helt logiskt eftersom marknaden kryllar av 700cc-hojar. Eller hur det nu var. Varannan körskolehoj är en uppborrad 650...
Rivvern: Skall leta rätt på en bild!
Jag visste att 750 var tillräckligt eftersom Cissi använde sin 750 till uppkörningen. Men att det var 700 som var gränsen visste jag inte.
Skönt att man tog sina kort på den gamla goda tiden när det bara fanns lätt eller tung MC. Kom på igår att jag haft MC-kort i snart 15 år. Låter ju som att jag är gammal viking eller nåt. :)
Quote from: RedRiver on October 27, 2007, 16:15:05
Vill helst ha en tung som jag kan övningsköra på. Kan du lägga upp en bild på den?
Upptäckte att jag fan inte har en enda vettig digital bild på hojen. I väntan på att jag skall komma ihåg att låna med mig en vettig digitalkamera så tillämpar vi "sno tre takter från Blocket". Oseriöst som fan. :D
Avgassystemen rostade bort fort på de här hojarna. Den på bilden har originalutblåset kvar svartmålat. Skulle jag akta mig för att köpa. Min har ett 2-1-system eftermonterat. Snyggare och bättre ljud. Lite mäckigare vid oljebyten bara, förgreningen hamnar rätt under pluggen. Man kan iofs tömma via filtret också, inte dyrt nog för att inte byta filter när man ändå är igång.
Vidare har min ingen pakethållare. Köpte faktiskt en, men det behövs några tillbockade borrade plattjärn för att få fast den.
Den på bilden har även bytt sadelöverdrag. Det behöver göras på min med, det är en spricka i det som är igentejpad. Håller och fungerar men är ju inte så snyggt. Vidare är det en spricka i en av de små sidokåporna. Elsystemet är omdraget av farsan till en tidigare kollega till mig i samband med ett motorbyte.
Andra typiska fel på de här hojarna är vinkelväxeln till hastighetsmätaren, den fick jag byta. Laddningsregulatorn är av tidig åttiotalskvalitét, så man bör hålla sig till i alla fall Biltemas näst billigaste. De billigaste tar stryk. Också nybytt.
Min har 6000 mil på mätaren och är ostrypt, d v s reggad som tung. Många är nerstrypta till 25kW för att gå som mellanklassare. Fräscha Metzeler fram och bak. De käkar inte direkt däck som en del andra hojar. :) Hayneshandbok medföljer också, lättmekad hoj.
Oj, här var en som var väldigt lik min:
http://www.blocket.se/vi/12788392.htm?ca=14_s
Som du förstår är dock priset på min lägre än så. Säg till om du är intresserad så skall jag fixa fram bilder på min hoj och fundera ihop ett prisförslag.
Quote from: Horizon on October 30, 2007, 12:24:23
Skönt att man tog sina kort på den gamla goda tiden när det bara fanns lätt eller tung MC. Kom på igår att jag haft MC-kort i snart 15 år. Låter ju som att jag är gammal viking eller nåt. :)
Samma här, tog kortet samtidgt som B kortet, det blev billigare, bara lite mer frågor och en extra uppkörning, tror hela kortet gick på dryga 3000.....men det var för 27 år sedan! :o Okej, vem trimmade kalendern när jag vände ryggen till, träd fram omedelbart!