DCS: A-10C Warthog (Beta) går att köpa nu!

Started by KeyCat, October 05, 2010, 12:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

Hittade en ny bra länk på SSG forum, beskriver olika leveransmetoderna ganska bra och enkelt... fick faktiskt iväg min första AGM 65 efter att ha läst denna!
Nu återstår att få grepp om de andra!

http://www.ssg-clan.se/forum/index.php?topic=1449.45

Salsam

#73
QuoteKnown features that are not implemented / complete yet:
- Voice over messages (current are place holders)
- Multiplayer
- Aerial refueling
- Training missions
- New Mission Editor map system (DirectX instead of older OGL)
- F-15E weapons
- Old GUI music
- Much of the Nevada map is incomplete (Las Vegas, Groom Lake, building blocks, etc.)
- Most of the missions and campaigns have NOT been properly play tested and many bugs are known to exist
- AI flight radio messages
- Electrical system
- TGP/Mav slew rates according to sensor FOV
- and many, many more issues given that this is a very early Beta!

Verkar dock som folk lyckats köra det MP ändå?

ft

Quote from: Salsam on October 11, 2010, 21:05:53
Hittade en ny bra länk på SSG forum,

Kräver att man registrerar sig. Katten Pejst?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Salsam

QuoteFast Startup Checklist

1. Battery + Invertor till ON ( höger panel)
2. Oxygen Supply ON (rakt under Battery)
3. (Optional) Standard Ljus (Lalt + P)
4. (Optional) Radio

  MOTOR

5. Alla Boost Pumps ON (panelen vid vänstra knäet)
6. Fuel flow sätt på Normal (Snett under Fuel pumps)
7. Start APU (vid gasreglaget, vänta tills helt startad)
8. Starta AC gen Power (vid batteriet)
9. Starta Left right AC (rakt under AC Power)
10.Starta vänster motor (AltGR + HOME, vänta tills helt startad)
11.Starta Höger Motor (Rctrl + Home, vänta till startad)
12.(optional) Kolla alla kontrollytor (speedbrakes, Flaps mm)
13.Stäng av AC gen switchen vid battery.
14 Stäng av APU (vid gasreglaget)

Elektronik

15. Nollställ Altmeetern med ratten (snett nedanför vänstra MFDn)
16. Starta CDU och EGI ( Rakt under "Tangentbordet" på höger konsol)
17. Starta CICU, JTRS och sätt IFFCC till test (Rakt Under vänster MFD, Längst ner)
18. Tryck på enter under huden för att starta BIT test
19. Sätt på YAW-SAS och Pitch-SAS (Högra panelen snett upp från gasreglaget)
20. Trimma efter Marken med T/O Trimm (snett under PITCH-SAS knapparna)
21. Välj LOAD ALL (eller vad du vil ladda) på Höger MFD.
22. När BIT test på HUD klart klicka igång IFFCC från test till ON
23. Välj TAD på vänster MFD.
24. Ladda upp steerpoints (Ratten STEERPOINT höger Panel)
25. Starta ECMS(chaf,flares) system (Höger panel nära battery)

Hjulstyrning = insert
Hjulbroms = w

Säkert Missat nått men går att följa för att få igång planet

Salsam


Alright, varning för en ganska stor bildpost i mitt försök till att förklara lite hur man lyckas få iväg andra vapen än guns. Förklaringarna kmr eventuellt vara lite "dirty" men det är för att nybörjare ska förstå.
Jag går igenom min egna procedur för att aktivera vapensystemen.
Och nu kör vi igång:

Vi börjar med att trycka på DSMS i vänstra MFD-skärmen för att kolla vad vi har och så att inget är knas. Om alla stationer är röda så startar vi om CICU'n genom att slå av och slå på (switchen hittar man under Laser Arm som finns under Master Arm). Se till att Laser Arm och Master Arm är tillslaget och även så TGP (targeting pod)



Eftersom jag inte har en korrekt joystick har jag en del tangentbordskombina tioner.
I nästa steg går vi och tittar i våran HUD* och spänner ögonen ner i vänstra hörnet och trycker på M tills vi får upp "wpns off". Om inget händer, kolla Master Arm och tryck U för att göra HUD till SOI* och försök med M igen.



När det står Wpns Off i HUD kastar vi om och trycker PAGE DOWN (tangentbordet) tills vi får fram MAVERICK istället för Wpns Off



OBS! inför nästa steg kommer du behöva ställa in/kolla vart du har kontrollerna för SLEW!

Nu går vi ner och tittar i våran högra MFD-skärm och aktiverar "MAV"
varpå vi ska ha en kamera som tittar genom mavericken där.



(Om kameran inte visas får du trycka på knappen intill "EO OFF" för att den ska starta mavericken och då ska det stå ALIGN i displayen och man får vänta i cirka 3min.)

Vi trycker en gång till på MAV i högra MFD'n för att göra kameran till SOI



Nu använder vi oss utan våra SLEW-knappar för att SLEWa till ett mål vi vill skjuta på och fipplar tills vi får ett lås



Nästa steg är att trycka på din Release Weapons knapp och kolla på förödelsen som en ~250kg missil kan göra.

Nu knallar vi vidare till att bomba lite med CCIP och i detta fallet MK82AIR.

Vi börjar med att trycka på U för att göra HUD till SOI och sedan trycker vi PG DN tills vi får fram MK82/AIR eller MK84 eller vilken bomb man nu vill bomba med just CCIP (JDAMS går inte ändra om till CCIP).

En första anblick vid raktframflygning så ska följande visas i HUD



Ett vertikalt streck genom HUD

I änden på detta streck ska vi ha våran pickle



Om vi har fel Angle of Attack (AOA) ser siktet ut såhär:




Om siktet är korrekt och på målet är det bara att trycka release weapons och bomben ska gå iväg mot målet. Det finns även en mindre hög med inställningar man kan göra för att få dom att träffa mer exakt men det är inte en procedur som hamnar under basics och den kan vi gå igenom in flight.

Jag tycker vi går vidare till GBU 31/38 Jdam där GBU38 är en jdamversion av MK82 och 31 är jdamversion av MK84.

Vi trycker återigen U för att göra HUD till SOI och väljer GBU 31/38 med PG DN. Med GBU31/38 vald kollar vi med M så vi har rätt sikte ifall något har gått fel, siktet vi ska ha är CCRP och det kommer/bör stå i HUD "Use CCRP" om du har fel sikte valt så fortsätt bläddra.



Nu går vi ner till högra MFD'n och slår igång TGP


Trycker TGP igen för att göra den till SOI


använder oss utav SLEW för att kunna låsa på vårat mål



När vi har fört den till målet så kommer den att "låsa" sig där men vi måste trycka följande kombination: TMS Forward och TMS Forward Long
vilket blir LCTRL + PIL UPP en gång snabbt (gör till point) och en gång där vi håller in kombinationen för att få det lås vi är ute efter (det har nåt fancy namn som jag inte kommer ihåg)

Vi får återigen ett vertikalt streck över HUD men denna gång finns ingen pickle i botten.



Notera cirkeln i mitten på bilden, pilarna som pekar klockan 15:25 visar när vi är in range.
om vi kollar på nästa bild



Om vi kollar på den inre cirkeln på förra bilden och tittar nu på denna så ser vi att den inre cirkeln ser vi att den nu har rört sig och är i början på våran in range indikator och nu är min teori utan att veta säkert att man börjar hålla in release weapons i 1-2sekunder innan vi släpper och då släpper även bomben. Om du bara "duttar" på knappen när du är in range kommer du att få ett JAM och du kommer inte kunna släppa bomben.

Om vi gjort allt rätt borde vi ha 1 JDAM mindre och ett mål mindre.


Om vi ska släppa GBU12 som går att släppa med CCIP kan vi låsa på ett mål genom TGP'n med samma procedur som vid GBU31/38. GBU12'an kommer då att guida sig själv mot målet, högst rekommenderat att flyga högt och dippa ner snabbt, släppa och dra upp nosen igen.

Nu rakar vi av GUNS den korrekta vägen medans vi ändå är igång.

Dyk mot mål och aktivera steg 1 när du har pickle på mål



med steg 1 intryckt kör vi vidare till steg 2



och målet kommer nu att strimlas.


Hoppas guiden var någorlunda tydlig och lycka till  ;)



SOI* = Sensor Of Interest
HUD* = Heads Up Display


Ã,« Last Edit: Today at 16:29:57 by Rigge Ã,»
Logged

h.kan

Är det någon som skulle kunna bjuda på en "knapp-karta"?

Salsam