News:

No significant change

Main Menu

NAS?

Started by Horizon, January 24, 2010, 20:14:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag är i behov av en extern hårddisk för säkerhetskopiering (har en systemdisk på 200GB samt en lagringsdisk på 1TB i datorn) och när jag kikade runt lite föreslog en kompis att jag skulle kolla på en så kallad NAS. Efterbliven som jag är hade jag ingen aning om vad det var för något, men tydligen ska det kunna vara något för mig eftersom min fru med sin bärbara dator ibland vill komma åt saker som vi har på den stationära datorn (bilder, filmer, musik osv). :)

Nu har jag kikat lite på olika alternativ och det verkar ju finnas en uppsjö av "färdiga" koncept, med inbyggda hårddiskar och nätverkskort m.m. Tanken är att jag sparar saker på den stora disken i den stationära datorn och sedan gör NAS'en då och då en inkrementell backup av detta innehåll. Fungerar det att göra så? Har ni några tips och förslag på en bra NAS? Storleken bör vara 1TB och uppåt tänker jag.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

Om du har nån gammal skrotdator ståendes så kan du köra FreeNas på den och använda för detta ändamål. Jag har en server ståendes i garaget från diverse delar man samlat på sig. Bytte från Windows Home Server till FreeNas nån gång i höstas och är riktigt nöjd. 8TB disk, står som filserver för dokument, film, musik, bilder, program... Kommer åt den från alla interna datorer via Samba och externt via FTP och web.
QuoteFreeNAS is an embedded open source NAS (Network-Attached Storage) distribution based on FreeBSD, supporting the following protocols: CIFS (samba), FTP, NFS, TFTP, AFP, RSYNC, Unison, iSCSI (initiator and target) and UPnP.

It supports Software RAID (0,1,5), ZFS, disk encryption, S.M.A.R.T/email monitoring with a WEB configuration interface (from m0n0wall).

FreeNAS can be installed on Compact Flash/USB key, hard drive or booted from LiveCD.



Rivvern_


Horizon

Jag har tyvärr ingen skrotdator, brukar sälja/slänga gamla delar när jag uppgraderar. Så det lutar väl åt något sånt här kanske?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=496965

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393494
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Jag har två nas ;)

En D-link 323, mycket enkel att hantera och väldigt prisvärd.

En FreeNas burk. Freenas är väldigt bra och flexibelt men har man inte sysslat med linux/unix eller av andra skäl är van vid termer som mountpoint och chmod så kan det vara knepigt att sätta upp det trots ett bra webinterface.

Det lite lustiga är att jag inte använder någon av ovanstående till backup, till det har jag en USB-sata-docka som jag varje månad slänger in en 1,5TB disk i och sedan manuellt kopierar över ett gäng mappar...
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Skulle vilja ha NAS, gärna byggd på nån väldigt tyst och strömsnål burk.
Tills dess gör jag lite som Ctrl och kör USB-backup.

Har för övrigt ett script som kan vara av intresse om man gör så. Efter setup är det bara att plugga in driven så görs backup automatiskt till den på det viset man angett. Slipper man hålla rätt på vilka mappar man vill ha och kan använda samma drive på flera diskar om så önskas. Säg till om intresse finns.
snappahead

ctrl

Ett script där jag kan tala om vilka mappar som skall kopieras vore gott
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Jag kör http://allwaysync.com/ . Fungerar riktigt bra och så slipper man kopiera icke modiferad data.