News:

No significant change

Main Menu

Det blir inget Tjeckien!

Started by TrakDah, June 05, 2002, 22:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Quote1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig,  ja absolut.

Enligt svenska definitionen är du invandrare om en av dina föräldrar är född i ett annat medborgarskap !!!

Dvs: om din mamma föddes som norska och gifte sig svenskt, fick sedemera svenskt medborgarskap, avlade dig och du föddes i sverige (har alltid varit "svensk" med pass och aldrig gjort anspråk på något annat) är du "invandrare i statistiken.

Varför tror du att politiker rakryggat säger att "invandrare är väl representerade inom politiska leden" (eller vad du nu vill), medan invandrarföreningarna - de riktiga - hävdar att invandrare är för lågt representerade?...

/TD - svartskallen, per definition

Mr Jim

Ft>Det är all punkmusik som fått oss att bli så kloka ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

QuoteOriginally posted by TrakDah


           
Quote1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig,  ja absolut.

Enligt svenska definitionen är du invandrare om en av dina föräldrar är född i ett annat medborgarskap !!!

Dvs: om din mamma föddes som norska och gifte sig svenskt, fick sedemera svenskt medborgarskap, avlade dig och du föddes i sverige (har alltid varit "svensk" med pass och aldrig gjort anspråk på något annat) är du "invandrare i statistiken.

Varför tror du att politiker rakryggat säger att "invandrare är väl representerade inom politiska leden" (eller vad du nu vill), medan invandrarföreningarna - de riktiga - hävdar att invandrare är för lågt representerade?...

/TD - svartskallen, per definition

Jaja, baja ett exempel Hegge, baja ett exempel föjfan. :)

Jag är född av svenska föräldrar, har väl "svenska" släktningar i ett antal led upp. Men jag är född utomlands. Så jag kan väl anses som invandrare jag med då.

Men som sagt, det var exempel. Fasen vad bra ni är på att komma ifrån ämnet. Som om jag skulle vara bättre ;D

Griffin
snappahead

TrakDah

QuoteJag är född av svenska föräldrar, har väl "svenska" släktningar i ett antal led upp. Men jag är född utomlands. Så jag kan väl anses som invandrare jag med då.

Stämer - du är också invandrare. Så om du var politiker skulle du tillhöra den etniska minoriteten inom politiken ;-)

Jag tog inte illa upp, hoppas du inte gkjorde det heller, men detta är ett mkt intressant och irriterande ämne, för det är helt skevt hur sverige definierar Invandrare...

/TD - fortfarande lika stor svartskalle

SledgeHammer

Sen kan man ju diskutera om det öht skulle ha utvecklats nåt Gripen. Vad skulle det kosta från början? Vad HAR det kostat? Hur många behövde FV beställa för att det skulle löna sig att utveckla "eget"? Hur många har FV behov av?
Mvh  - Stefan -


griffin

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Sen kan man ju diskutera om det öht skulle ha utvecklats nåt Gripen. Vad skulle det kosta från början? Vad HAR det kostat? Hur många behövde FV beställa för att det skulle löna sig att utveckla "eget"? Hur många har FV behov av?

Så sant. Jag anser nog att svaret är ja men är långt ifrån säker.  Jag har sett många siffror på ovanstående frågeställning men det blir alltid svårt att räkna på det vilket lämnar utrymme för båda sidor att vinkla siffrorna.

Vad jag dock känner mig ganska säker på, är att oavsett prislappen på importerat flyg så ger egenutveckling ekonimiska fördelar i och med att svensk industri/forskning/know how får vidareutvecklas och leva.Det gör det ännu svårare att räkna på priset.

Att sedan diskutera behovet av stridsflyg i Sverige är också en svår diskussion. Å i ena sidan har vi inte direkt varit i strid med någon "främmande makt" på ett bra tag (inte såvitt Svensson anbelangar iaf), å i andra sidan finns det mycket mer för stridsflyg att göra än att skjuta ned fiendeplan vid en invasion.

Nåja, det behöver vi inte lösa här. Jag nöjer mig, som sagt, med att vara stolt över vad vi frambringat tekniskt sett och försökre i görligaste mån undvika de svåra frågorna ;-)

Jens
snappahead

SledgeHammer

#14
=)

Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.
Mvh  - Stefan -


griffin

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            =)

Men det kan nog bli svårt att kränga Gripen utomlands då F-16 ink reservdelar hamnar en bra bit under Gripen med reservdelar vad gäller styckepris.

Det ÄR svårt att kränga Gripen av ovan nämnda anledning bl.a. F-16 må vara billiare (har ju t.ex. tillverkats i *något* fler ex än Gripen) men det är inte riktigt lika vasst i termer av skalbarhet för framtiden etc. Att jämföra prestanda är inte riktigt rättvist heller då planen är gjorda för så pass skiftande förutsättningar och behov. Men det spelar kanske ingen roll - USA har lite kraft att sätta bakom sin försäljning, om det råder det inte nåt tvivel...

Tag bara den misslyckade exporten av Viggen till Indien som exempel. Viggens var på G för export till Indien och planet är som bekant baserat på en Civil motor (PW JT8D från bl.a. 727:an om jag minns rätt) - mycket för att göra tillgången på motorer och reservdelar enklare. "Plötsligt" rådde det exportförbud på den motorn trots att den som civil motor knappast kan ha innehållit så många militära hemligheter... Nu är väl inte detta hela historien, men det ger en känsla av vad som kan hända.

..och Gripen har inte bara en militär amerikansk motor, utan ganska många andra delar med från USA...

Så, att exportera Gripen är inte enkelt alls, men jag får lov att säga att det går förvånansvärt bra med tanke på förutsättningarna.
snappahead