Era PPM-fonder (och en hel del om aktier)

Started by F16_Filur, November 24, 2006, 16:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Har nu följt OMX30 index sedan 1997 och lagt MA50 och MA200 på grafen och jag måste säga att det var en hel del tillfällen där man gick ur sent och in sent igen. Har inte räknat på det men det känns som att man inte tjänar optimalt på den tekniken. Får kolla vidare lite.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Strategi för långsiktigt sparande?
https://www.flashback.info/showthread.php?t=980449

Är inte post 7 det du var inne på från början? Rekommenderar Börjesson likadant?

Fungerar den investeringsprincipen även om man går in och ur på bottnar och toppar?

-------------

Vill du leka med TA och backtesta strategier kan det behövas program som Metastock, Ninjatrader. Metastock kostar men är å andra sida med säkerhet mer intuitivt.


Horizon

Ang. ETF'er. Hur vet man säkert att börsen går ner? Ja ja, jag vet att jag är jobbig. :D Nej, ETF'er är inget för mig känner jag. Inte i dagsläget.

Om post nr. 7 på FB forum: Jo det är åt det hållet jag tänker, men jag har inte valt mina företag specifikt efter direktavkastning och utdelningstillväxt. I framtiden kanske jag väljer in/byter in aktier efter dessa kriterier.

Börjesson pratar om detta, men det är inget han specifikt förespråkar. Angående den boken så ska den inte ses som en fördjupning i trading utan mer som en ögonöppnare för helt vanligt folk som tror att man inte kan tjäna pengar genom att köpa aktier, eller folk som tror att fonder är det bästa man kan sätta sina pengar i. Han ger en del konkreta råd, men det är inget TA-snack alls, t.ex. Vi snackar fundamental analys och sunt bondförnuft! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#68

Horizon

Quote from: F16_Filur on August 17, 2009, 21:50:40Och hur vet man när det händer? Det kommer i nästa Fantomen Fakta, varifrån jag hämtat all min bildning.  ;)

Jag visste det! :D ;)

Några tänkvärda yxhugg-ord på vägen:

"Aktiestinsen Lennart Israelsson inser att han kunnat klara sig bättre om han sålt av innan det stora kursfallen 2008, men säger samtidigt att han inte tänker sälja, därför att han även vill vara med på återhämtningen. Den som behåller sina aktier länge har förutom coutage och spreadvinster även stora skattevinster att göra. Man behöver nämligen inte skatta bort trettio procent av vinsten, så länge som man behåller. Dessa obeskattade tillgångar ger i sig en hävstång. Byter man aktier så måste man ta tillbaka även de trettio procent man skattar bort. Det blir helt enkelt för mycket...."

Ibland är det så enkelt.

QuoteNedgångar händer ju hela tiden, även under upptrender, pga av vinsthemtagningar. När kursen ligger långt över 18EMA eller 55EMA ligger ofta en studs ner mot medelvärdet i korten. Förr eller senare. Samma sak om du tittar på candlestick i grafen, 3-4 uppgångsdagar i rad följs ofta av en korrektion. Det finns återkommande mönster, men händer hela tiden undantag. Allt för att så många som möjligt ska förlora.

Det är just undantagen som är den springande punkten. Det är som ett enda stort "men...".

Ska posta lite sköna kommentarer och citat från Tradingguiden senare idag. Jag tror man ska lyssna på de som varit inne i gamet länge. De som verkligen har något viktigt att säga.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#70
Quote from: Horizon on August 18, 2009, 09:31:38
".... Man behöver nämligen inte skatta bort trettio procent av vinsten, så länge som man behåller. Dessa obeskattade tillgångar ger i sig en hävstång. Byter man aktier så måste man ta tillbaka även de trettio procent man skattar bort. Det blir helt enkelt för mycket...."

Riktigt så enkelt är det ju inte. Det låter väldigt mycket med trettio procent. Men det är ju trettio procent på vinsten. Har man tex gjort 10% vinst så behöver det bara sjunka mer än 2,7% för att det ska löna sig att sälja och ta skatten. Har man däremot gjort en vinst på 400% eller mer (schablonmetoden) så måste det sjunka mer än 24% för att man ska tjäna på att ta skatten.

Risken är ju att man stirrar sig blind på de där skattepengarna och inte agerar. Hade jag sålt mina Ericsson våren 2000 när jag funderade på det så hade jag inte haft någon studieskuld idag. Men istället såg jag att CSN skulle klaga på den inkomsten som det skulle generera och så tyckte jag att det var för mycket skatt som jag istället skulle kunna ha som hävstång. "Så himla mycket kan det väl inte sjunka"... yeah, right  ::)