News:

No significant change

Main Menu

Backup

Started by F16_Filur, September 25, 2005, 12:43:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Sen när det gäller backup... har nu RTFM för Drive Image 2002 och vad den lite förenklat gör är att (antingen i Windows eller dos-läge) ta en image av en hel enhet, alt kopiera en disk eller partition rakt av till en annan. Återställer man en image så kommer den enhet man återskapar till att först deletas. Samma sak för kopiera en disk. Så är destinationen större får man antagligen en del unallocated space. DI2002 har också en del begränsade funktioner från Partition Magic . Vidare finns en Image Explorer där man kan plocka ut enstaka filer mm. plus schemaläggning och nätverksfunktion. Hur står sig det här jämfört med Ghost, PC Fileback mfl?

En annan fråga gäller det här med val av kompression. Man kan välja 0%, 40% eller 50% av den urspungliga storleken. Jag fattar inte anledningen till att man kan välja, eftersom den högsta nivån också ska vara det snabbaste alternativet?

KeyCat

#17
Har aldrig använt DI så kan inte säga om det är bra eller dåligt men det låter som det motsvarar Ghost's eller True Image's funktionalitet. Om jag inte minns fel så tror jag  att DI blivit uppköpta av Symantec...

Vad det gäller komprimering så väljer jag alltid max för att få minsta möjliga storlek.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

Ok, en följdfråga på komprimering - finns det någon nackdel med att komprimera? Jag undrar varför tre olika alternativ finns? Om man tex komprimerar jpeg-bilder i sig själva får väl de försämrad kvalitet, men det gäller alltså inte om de ingår i sådana här sammanhang?

KeyCat

Nope, enda nackdelen är att det tar lite längre tid.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

#20
Har testat nu, funkar utmärkt, över förväntan! Symantec hade visst köpt upp Powerquest, och det verkar som de tagit det bästa från Drive Image 2002 och utvecklat det vidare från sin egen Ghost. Riktigt snyggt och enkelt GUI. Imagebrowser och möjlighet att mounta avbilden. En "kul" grej är om man deletar och ändrar i en mountad v2i drive så händer ingenting med filerna i avbilden.

Symantec verkar även ha packeterat om Powerquests Partition Magic 8.0 som sin egen nu. Kanske inte är någon skillnad alls där? Det programmet verkade rätt fulländat som det var...

edit: märker dock ett problem med Ghost 9. Om man har en extern disk kan den lätt få olika enehetsbokstäver från gång till gång. G9 fixar bara att göra incremental backups om baseline backupen ligger på exakt samma ställe som första gången. Gäller även om man så bara skapar en ny mapp på samma enhet och lägger avbilden där istället. Annars funkar incremental till extern hårddisk, men inte till "removable media".


QuoteOriginally posted by Horizon


            Jag använder Norton Ghost 9.0. Fungerar utmärkt. Jag föreslår att du testar.

F16_Filur

Norton Ghost v9.0 & Hot Imaging

Börjar känna mig lite mindre entusiastisk... en viktig grej med backuper av OS är att man vet att de funkar. Stor chans jag går tillbaka till Drive Image igen.