T72 Balkans on fire

Started by Rivvern_, July 16, 2005, 19:10:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Hehe... Kul granQ..  Det ligger nåt i det du säger... Fast... Om man skulle bygga en JÄTTESTOR och JÄTTEDYR stridsvagn som var i princip oövervinnerlig då....

granQ

http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Salsam

#10
Men vänta nu GranQ... Du säger att T72 är bättre än alla andra för den är fler och billig?
Det du menar är nog så sant men då är det ju mängden som avgör,inte vad det är för vagn...

Hellre 1.000 PzIIIG då än 1 T72 kunde man ju då säga eller hur?  Quote: "Billigare är bättre" ;)

Men om jag har fler 122or än T72or då? Är T72an då fortfarande bäst? Eller är det 122orna som är fler? :-OO

Är en T72 mer än en M1 undrar jag då?
"I rest my case..." :p

Dubble0zero

...000... =)

Jotte

Nja Mr Sprucetwig, nu var de texterna jag refererade till inte några försök att övertyga om att just billigt är gott, dvs att 10 T-72 kör över vagn X utan i det närmaste tvärt om. 1 T-72 kunde egentligen ta sig an vilken annan vagn som helst mano a mano eller tom i underlägset antal och i det närmaste alltid gå segrande ur bataljen.

Man kunde lika gärna ha låtit Aftonbladet eller Expressen skrivit de texterna..... för då hade man kanske kommit närmare "sanningen". :p

granQ

#13
QuoteOriginally posted by Salsam
Hellre 1.000 PzIIIG då än 1 T72 kunde man ju då säga eller hur?  Quote: "Billigare är bättre" ;)
blir lite som säga "kniven är ju billigare än yxan, blir den bättre på hugga ner träden".
Fanns ju "stridsvagnar" redan under grekerna, vilket var vagnar man stred från efter häst. Billiga men går inte jämföra med dagens.

QuoteOriginally posted by Salsam
Men om jag har fler 122or än T72or då? Är T72an då fortfarande bäst? Eller är det 122orna som är fler? :-OO
Beror på vilken som är värderad lägst.
Om du säger att strv122 inte är värda något så är dom "billigast" men om du säger att mina 122:or är så fina så blir t72:an bättre. Billigast är gott är ju en naturlag som gäller (den skall jag få uppkallad efter mig innan jag dör) och är inte direkt kopplad till pengar även om det är OFTAST så vi mäter dom, kan finnas symboliska värden osv.

QuoteOriginally posted by Salsam

Är en T72 mer än en M1 undrar jag då?
"I rest my case..." :p

jaha, du tror att min teori bara stöds av "antalet" lagen, dvs att man får fler eldrör för samma peng som för en amerikaansk vagn. Det är ju en viktig del men inte den enda, jag får nog ta "billigt är gott"'s andra lag, den som endast krestar till när det är 1on1 som man säger inom quake.

Så här kommer lite vetenskapliga förklaringar på varför just EN t72:an är överlägsen  EN M1:a..

Bevis nr 1.
Bismark, det kanske maffigaste krigskeppet under WWII, så stor, så rejäl, så kraftfull..
Men, den var ju så dyr att man inte kunde riskera förlora den, resultat, billigt är gott sa tyskarna och lät Bismark mest gå på "lugna" ställen eller ligga i hamn medans billigare och mindre värda enheter gjorde grov jobbet.

Bevis nummer 2.
USA hamnar i krig mot vietnam, man har bra påkostade system som skulle kunna sättas in, men dom var ju allt för dyra, moderna så dom var man tvungen ha i Europa resonerade man och vips så var det billiga saker i vietnam (vilket inte hjälpte då NVA var billigare som vi redan diskuterat).

Bevis nummer 3.
Du går med i hemvärnet och träffar en av alla dessa kniv människor som har knivar i skorna upp till hjälmen. Fin fina dyra knivar men skall man använda en kniv för peta i elden eller göra något annat än smyg onanera till dom så blir det en billig mora kniv ändå.

som vanligt får vi ta något nördigt, inte flyg denna gången utan datornördigt förstår ni.

Bevis nummer 4.
Tänk er det dyraste operativsystemet man kan köpa för pengar och sen på något som är gratis.

Lite hjälp Windows VS linux.
Kommentarer är överflödiga..


Hypotes nummer 1 av 1on1 mellan t72 och m1a1.

"
T72:a kör ut i skogen, svänger, gör omfattningar, voltar över gupp, spelar hög musik, skjuter skott.
M1:a står stilla utan besättning med en närskyddspluton utrustad endast med handgranater och M16 som vaktar.
Alla kan se slakten som kommer.
"

Hypotes nummer 2

M1:a tvingas in i strid och står rakt framför t72:a på 1 000 meter med exakt lika väldrillade besättningar och utan något understöjd. Nu kommer bara bästa vagn vinna.

Under 4 sekunder händer följande i t72:an:
Skytt: DYRBAR FIENDE VAGN KLOCKAN 12
VC: ELD
SKott är iväg efter 4 sekunder (okey inte helt korrekt snack men dessa är så väldrillade dom har utvecklat ett eget sätt att snacka..;) )

Under samma tid i en M1A1:

Skytt: Skrothög klockan 12..
VC: trodde dom sa något skulle finnas här
VC och Skytt: Suck.. detta var lamt
Laddare: DEN SKJUTER
Skytt: SKIT OCKS...


och läser att Jotte kommer med påhittade undanflykter nu, skyller på tidningar, sin farmor och andra så dom tänker jag inte ens besvara. :p
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

SledgeHammer

Förare(som också vill vara med i diskussionen): ...den studsade bara...
VC: Gör hål i den!


:D
Mvh  - Stefan -


Horizon

Fan granq, du har ju rätt fin humor när du lyckas få fram att du faktiskt skämtar... :D

"T72:a kör ut i skogen, svänger, gör omfattningar, voltar över gupp, spelar hög musik, skjuter skott."

Men du glömde "besättningen skickar runt plommonbrännvin och skriker "slivo för helvete!" för att överrösta motordånet". :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names