News:

No significant change

Main Menu

Användning av HARM

Started by Anders R, April 10, 2005, 19:37:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

BEQ som är i GFSU skedet om jag inte minns fel.

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon


            Fråga 1: Kan man skjuta HARM mot mål bakom sig? :)

Vet inte om jag skall ta frågan på allvar eller inte ;) Men, låt oss säga att du faktiskt undrar så är svaret nog nej. Om du inte flyger bakvänt. :D

Horizon

QuoteOriginally posted by Magnus


           
QuoteOriginally posted by Horizon


            Fråga 1: Kan man skjuta HARM mot mål bakom sig? :)

Vet inte om jag skall ta frågan på allvar eller inte ;) Men, låt oss säga att du faktiskt undrar så är svaret nog nej. Om du inte flyger bakvänt. :D

Frågan var helt allvarlig och ditt svar var dåligt för du skrev "nog". ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

Ok, när du skjuter PET shots med Harm. PreEmpTive shots. Då skjuter du i princip mot en LoLa punkt. Om din punkt är bakom dig kan jag tänka mig att räckvidden går ner avsevärt men ett mer exakt svar än så vet jag inte.

Horizon

Det var bättre, det nöjer jag mig med. :)

Fråga 2: Hur ser stridsladdningen ut i en HARM? Är det bara ren "dynamit", eller är det något som t.ex. liknar kulorna i en Patriotmissil? Alltså, slår HARM med kinetisk kraft, med explosion och tryckvåg, eller bådadera?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon
Fråga 2: Hur ser stridsladdningen ut i en HARM? Är det bara ren "dynamit", eller är det något som t.ex. liknar kulorna i en Patriotmissil? Alltså, slår HARM med kinetisk kraft, med explosion och tryckvåg, eller bådadera?

Jag antar att du menar den senaste versionen utav HARM, dvs AGM-88C.

Syftet med HARM är ju som du vet att slå den sändande delen hos radarn. Till sin hjälp för detta så innehar den 12845 små kuber utav Tungsten som den sprider för vinden. Inte nog med detta så har den 21kg utav nått farligt explosivt ämne som heter PBXC-16. Den styrs ju in utav radarn själv (signalsökande) sedan med hjälp utav en liten laserpryl känner den att nu är det nära sedan explorerar 21kg och skickar dessa 12845 kuber i alla riktningar för att förstöra antennen.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Magnus


    ..."och skickar dessa 12845 kuber i alla riktningar för att förstöra antennen."

Vet du att det är exakt 12845 kuber eller drog du bara till med nåt?

Control87th

Jag vet att jag har en film på en exploderande HARM men jag hittar den ej :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW