News:

No significant change

Main Menu

Elite 2004

Started by Salsam, June 11, 2004, 08:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

Vaddå vad är en bättre bild än när du leker med din stridsvagn :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Salsam
Helt rätt ang. Tk37orna - Det kanske inte bör diskuteras här, dock inte vad jag vet hemligt med att det är "bra skit" ;)  Och där slutar jag den utvärderingen :D

Det är alltid trevligt att höra att man gör ett bra jobb. :)

Salsam

#10
haha ctrl

Antar då Magnus att du husserar bland de där TK37orna? Stort S! till dig isf

Jag kommer att kolla upp ytterligare ang. filmerna, men vad jag har förståt så är filmerna i sig inte hemliga eller någon restriktion på, de togs fram av en officer till deltagarna av Elite, tillsammans med lite bilder från övningen... de bilderna kanske jag postar snart ;)

Övningen var iaf skit bra och väldigt lärorik, dock tycker jag det kunder flygits lite "hårdare och tuffare" som under Focus :D

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#12
Jag han bara kolla på PS-90 filmen för typ den andra var för stor att ladda ner just nu. PS-90 filmen kändes inte hemlig. Den andra filmen var säkert inte hemlig.

Vad som är hemligt för att tala i klartext är vår påverkan med störning på de olika luftvärnsystemen. Jag kan ta ett fiktivt exempel.

2st 37or flyger mot Luftvärnsförbandet X. I vanliga fall dyker de upp på dess radar på avstånd A men nu istället så ser vi dem på avstånd B. I vanliga fall skjuter vi ner P% av flygplan som flyger emot oss men i denna miljö så klarar vi bara R%.

Då vanligt vis X, A, P inte är hemliga så är B och R det.

Bilder från en PS-90 som är störd av en SK37E är hemlig men en bild från t.ex en störd PS-90 från Nyge Aero och deras MU-2or behöver inte vara hemlig. Där ligger skillnaden.

Hoppas jag kunde reda ut begreppen lite.

Edit:
TK står för Telekrig. Hos Armén/Marinen (enbart faktiskt) kallas SK37E för TK37 vilket är egentligen felaktikt. Men en kille som flyger jaktviggen säger ju inte att idag flög ja JA37Di utan han säger JA. Vi säger inte SK37E utan 37E medan vissa förare säger SK. Rätt lustigt hur det kan bli om man analyserar det lite.

Mr Jim

#13
ctrl>Dom hade fan behövt någon som du magnus om hälften av vad man läser om dom stämmer ;)
Fast dom som varit på besök på skolan verkar rätt hårt drillade i att använda lösenord på sina laptops som inte är deras hustruars personnummer eller liknande, hehe.

Magnus aka störflygarn>Jo jag vet, skojade bara lite. Har själv överlevt jök:en på universitetet + handläggningslagstiftning och där läste vi väldigt mkt om sekretesslagstiftning :)

Salsam>Om du ger ut filerna anonymt så blir du fri från brott ;)
Fast det går ju inte nu längre, hehe.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

37E är ju mer korrekt än SK då det inte är något skolflygplan längre, att däremot säga JA om JA37Di är ju också ganska korrekt :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Mr Jim
Magnus aka störflygarn>Jo jag vet, skojade bara lite. Har själv överlevt jök:en på universitetet + handläggningslagstiftning och där läste vi väldigt mkt om sekretesslagstiftning :)

Det fattar jag väl. Anledningen var att jag råkade ha ett papper på skrivbordet om Högkvarterets säkerhetspolicy där allt det där stod.. ;)