News:

No significant change

Main Menu

J8A

Started by Jotte, November 04, 2003, 16:52:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[LostBoys]FAT

oki bara undra kan förstå att det kan bli knepigt med det om man tappar kollen var man själv är:)

BEQ

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Visst är det lätt hänt man flyger i backen med padlock. Tycker man får både bättre situationsmedvetande om man lär sig flyga utan den, samt hanterar planet bättre. Man får visualisera för sitt inre var han är, och uppdatera emellanåt.


Japp och det är det som inte fungerar som jag anser det borde. Den är alldeles för seg i rörelserna vare sig man gör det manuellt eller automatiskt.


/BEQ

Jompalainen

QuoteEnastående svårt att bli av med fart vid landning, vilket tyder på en något oexakt flygmodell.

Ett ganska sent inlägg om detta uttalande av BEQ. Jag vet inte vilka kärror du föredrar att flyga, men är det senare tyska modeller vill jag hävda att det är det faktum att de är utrustade med automatic prop pitch som är problemet. För att få ner farten effektivt vid landning i tex en BF 109 G6, öppna radiatorn helt, dra ner gasen till 0 (mycket viktigt, annars kan motorn gå helt åt pepparn senare!) och fäll ner combat flaps. När planet når en hastighet på ca 400 km/h växla till manuell prop pitch (Shift 0) och sätt sedan prop pitchen på 80 %. Detta förfarande bromsar in kärran rätt rejält. Vid 300 knyck fäller du ner landningsställen och fäller ut klaffarna max, sedan är det bara att sätta ner gamla Bettan vid ca 180 km/h. Violá :D


Ylil. Jompa
1. Lentueen Päällikkö
Lentolaivue 34

F16_Filur

Ja, jag brukar faktiskt ta ner pitchen till 95% runt 300km/h. Blir lättare att flyga långsamt och säkert då. 95% är också bra vid takeoff, ger mycket bättre acceleration. Särskilt märkbart för Fw190D9.

En annan grej med pitchen man kan göra för att bättre behärska "knife-fights" (särskilt vertikala) är att sätta den till 80-85% men sen flyga med auto. När det blir den här typen av långsam strid så slår man bara över till manuell (man får testa vad som är max fart för 80% utan övervarvning). Behövs då också två knappar för att öka respektiva minska med. Ju mer farten minskar desto högre pitch, men själv tycker jag 100% gör det för lätt att övervarva.

Det här gör rätt stor skillnad för att få marginalerna på sin sida, och ger bättre respons för låga farter.