37E Bilder på allmän begäran

Started by Magnus, February 27, 2004, 19:24:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

För att inte förstöra den andra tråden så skapar jag en ny.

Kom på att jag hade två bilder i samma bildserie till så här får ni alla:







De är som ni säkert hajjar för privat bruk.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

simon


BEQ

Muahahahaha! Såna frågor älskar jag... :D  Svara på den du Magnus...


/BEQ

Obizzz

Vi får väl standardsvaret: Vad vet jag jag flyger den ju bara :p :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Såna frågor skickas till ft som gladeligen skriver ett par rader eller sju i ämnet. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

tror du blandat ihop rader med sidor :)

Hälften av det han skriver kommer dessutom vara så komplicerat att du får fråga igen :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

#7
QuoteOriginally posted by ctrl


            Jag funderar på att köpa bygga ett baklängesplan och har därför börjat läsa en massa om hur man ger dem säkra flygegenskaper. En fråga, fungerar Viggen på samma sätt som de, att den är gjort så att nosvingen alltid stallar före huvudvingen?

Här kommer ett heltäckande svar:

Det beror på.

Edit:
Närå skämt åsido men dock är jag ingen expert på området. Nosvingen förbättrar lyftkraften och lågfartsegenskaperna betydligt genom att skapa en vortex som "håller kvar" luften över huvudvingen. En vinge "stallar" när anfallsvinkeln blir för stor (eller farten för liten) så att luften inte längre flyter rätt på övre ytan. Lyftkraften förloras därigenom helt.

Eftersom nosvinge har en lite annorlunda vinkel (högre, sett i planflykt) än huvudvingen så borde, beroende på enbart alfa nosvingen "stalla" först. Sedan ska man nog vara rätt skicklig för att hitta rätt fart och alfa för att lyckas stalla enbart nosvingen och inte huvudvingen.