News:

No significant change

Main Menu

Horizon köper Radeon 9500 PRO =)

Started by Horizon, May 11, 2003, 10:50:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hej på er!

Horizon har än en gång lättat på lädret för att kunna gå ifrån Lupson i 3DMark-kampen. Den här gången har jag beställt ett Sapphire Radeon 9500 PRO 128MB (Atlantis), från komplett.se :)

Var egentligen på gång med ett GF4 Ti 4200, men Lupson avrådde mig med några väl valda recensioner från olika sajter. Ska bli skönt med en liten uppgradering efter att ha suttit alldeles för länge med mitt GF2 GTS. Droppen var när jag installerade Splinter Cell och bara kunde köra i upplösningen 640*480! ;)

Nu sitter jag och väntar och hoppas att det var ett bra köp. Kortet kommer tyvärr inte förrän komplett.se har fått in det högtalarsystem jag också beställde, i lager. Tröttnade lite på hörlurarna så jag lade pengarna på Altec Lansing's ACS 621.

Säg nu lite bra saker om mitt nya grafikkort, så att jag kan motivera mig själv med att det var ett bra val. Finns det någon kul ombyggnad jag kan göra, eller är det bara Radeon 9500 icke-PRO som går att modda så? Jag kanske är utlämnad till den gamla hederliga mjukvaruklockningen, men det gör inget. Jag är lika glad för det, bara jag får beställa saker och gå till posten och hämta dem. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Tänkte också passa på att fråga lite om det där med kantutjämning och anisotropisk filtrering. Vad betyder dessa termer. Kantutjämning kan man ju sluta sig till rätt lätt, men finns det mer att veta om detta?

Länkar till enkla förklaringar? Någon som på ett enkelt sätt kan lära mig mer om detta?

Provade att slå på max kantutjämning och anisotropisk filtrering på mitt nuvarande GF2, och spelade sedan lite OFP-Resistance, men det hackade som tusan så jag slog av det igen. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Kan tyvärr inte ge tips om några länkar till förklaringar men till mitt GF2 GTS använder jag GeForce Tweaker för att labba med de olika grafik inställningarna. Kanske det finns något liknande för ATI kortet?

Börjar snart bli dags också för mig att uppgradera och lutar åt ett billigt GF4 Ti4200 men har inte bestämt mig... Har du länkarna till de rescensioner du nämner ovan?

Ser fram emot en sammanfattning av + och - på ditt nya kort ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=1053

Läs och lär! =)


Du har gjort ett bra val. Såja, då var det avklarat.


Anisotropisk filtrering går ut på att filtrera texturerna så att de ser fina och trevliga ut hela vägen ifrån jättenära till jättelångt bort. Du har säkert vant dig vid att det "kryper" lite "myror" i bilden, kika tex på fälten i Falcon. På med MYCKET anisotropisk filtrering och vips så vann du myrornas krig.

Antialiasing försöker ta bort de "trappsteg" som uppstår vid uppritandet av diagonala linjer. Det finns några olika sätt att göra detta. Orkar inte skriva en utläggning om det nu =)
Mvh  - Stefan -


Horizon

KeyCat:>> Plus och minus kommer!

Sledge:>> Tack för infon. Alltid bra att kunna fråga en xpert. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Jag kan lägga dit ett minus. FSAA fungerar inte i Falcon (än). Kanske kanske att det kommer med drivrutinen när den putsas lite på. Men gråt inte för det, 1600x1200 och anisotropisk filtrering är GULD!


Plus då? Det går att göra om till ett 9700 kort, det är snabbt, det har mången go "feature".

=)  Spana in de demos som finns på ATi:s sida.
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Jag kan lägga dit ett minus. FSAA fungerar inte i Falcon (än). Kanske kanske att det kommer med drivrutinen när den putsas lite på. Men gråt inte för det, 1600x1200 och anisotropisk filtrering är GULD!


Plus då? Det går att göra om till ett 9700 kort, det är snabbt, det har mången go "feature".

=)  Spana in de demos som finns på ATi:s sida.

Låter kanon, Sledge. Hoppas verkligen att jag kommer att bli nöjd med det här köpet! Skall kika på demos när kortet är kommet och installerat. :)

Till Falcon blir det väl att inhandla en styck cockpit från herr Aye, samt smäcka upp 1600*1200 som du rekommenderar. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hmm, glömde en sak... Är det svårt att modda om det till ett 9700? Vad krävs i form av kunskap och verktyg? Läste att 9500 PRO inte är byggt på samma typ av kort som 9700 (vilket är fallet med 9500 non-PRO och 9700). Borde inte detta stoppa en "uppgradering" till 9700?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names