News:

No significant change

Main Menu

Vilket grafikkort ska man köpa?

Started by Mupp, January 05, 2003, 20:17:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mupp

Hejhej...

Jahapp, då kliar det i köpfingrarna igen. Har knappt fått hem min senaste leksak förrän det är dags igen. Men jag tänkte vara lite mindre impulsiv den här gången.

Vill ha ett nytt grafikkort, undrar om nån har lite tips. Har ett gammalt Geforce DDR, asså första generationen, och är väl lite trött på det. Förr ville jag inte ha ett NVidia igen, tyckte att drivarna var förhatliga, men jag har svängt lite. På senare tid har jag inte haft några som helst problem med stabiliteten, och det är det jag bryr mig mest om.

Så jag har tänkt mig ett GF4 4200, har inte råd/lust att lägga mera. Men jag undrar vilket märke och så, värdesätter saker som stabilitet och tyst fläkt mer än sånt som sjuka överklockningsmöjligheter och 200 olika in- och utgångar.

Vill höra lite erfarenheter från dom som har...


Maverix

Vänta in Sledgehammers utvärdering av ATIÃ,´s 9700 med Falcon. Du skulle även kunna satsa på ATIÃ,´s 9500 och "bygga" om detta till ett 9700 så spar du pengar.
Vad jag vet så har det kommit nya drivrutiner som enligt ägarna av 9500/9700 korten fungerar bra med Falcon.


Pris ATI 9500:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=HTEXRAD95P-128

Länk till "ombygget":
http://www.vr-zone.com/#2817
http://www.gforcex.com/

Maverix;)

Mupp

Nja, jo, ja, kanske, vet inte...

Kostar ju lite mer än dom billigare 4200:orna. Läste i en annan tråd att du haft problem med en GF4, provade du inställningarna i tråden på Frugal's?

Dessutom har man ju hört FSAA i Falcon inte funkar på Radeon, plus problem i en massa andra spel.

Fördomen jag har är väl att nvidia haft några år på sig att spotta ut drivare som man svär över, och att dom örjat mogna lite, samt att ATI har ett tag kvar innan man vågar. Det är ju trevligare att bli nerskjuten om och om och om igen, snarare än att sitta och jävlas med inställningar utan att ens komma upp i luften.


Men har jag fel hoppas jag att nån skäller lite på mig...

SledgeHammer

Jag ska straxt säga vad jag tycker. Måste bara lyckas dra ned de senaste drivisarna först.

Som det är nu är det en fröjd vad gäller anisotropisk filtrering men lite tråkigt på FSAA biten. Kör man 1600x1200 så spelar det iofs mindre roll men 1600x1200 och 4X AA vore ju inte helt fel. Men som sagt. Ett mer klomplett intryck kommer snart.


Sen måste jag säga att jag är lite tveksam till 9500->9700 konverteringen. Vad jag har sett och läst så verkar det som om de har slopat terminering av de "extra" datalinjerna helt på 9500 Pro korten (9500 har ju dessutom halverat antal pipelines) så det enda en sån modifiering gör är antagligen att ändra kortID, men jag kan ju ha fel.
Mvh  - Stefan -


Mupp

Jag väntar med nåt slags ivrig spänning...

Maverix

QuoteOriginally posted by Mupp


            Nja, jo, ja, kanske, vet inte...

Kostar ju lite mer än dom billigare 4200:orna. Läste i en annan tråd att du haft problem med en GF4, provade du inställningarna i tråden på Frugal's?

Dessutom har man ju hört FSAA i Falcon inte funkar på Radeon, plus problem i en massa andra spel.

Fördomen jag har är väl att nvidia haft några år på sig att spotta ut drivare som man svär över, och att dom örjat mogna lite, samt att ATI har ett tag kvar innan man vågar. Det är ju trevligare att bli nerskjuten om och om och om igen, snarare än att sitta och jävlas med inställningar utan att ens komma upp i luften.


Men har jag fel hoppas jag att nån skäller lite på mig...

Nej det var innan "detonator 4" kom ut så jag har inte testat inställningarna på ett GF4 men på mitt GF3 har jag gjort det, men tyvärr så dalar FPS på GF3 med FSAA. Jag har länge kört med 7.56 drivrutinerna på mitt GF3 och det är en fröjd för ögat med FSAA aktiverat, men straffet blir att FPS sjunker något när man går över till A-G mode. Jag har dock accepterat Falcon utan FSAA och de nya drivrutinerna, det tog ett tag men man vänjer sig.
Man har hört att FG4 ägare är ganska nöjda med hjälp av Frugals "tråd". Va fn, satsa på ett GF4 4200, de kanske har rätt.

Maverix
;)

Mupp

QuoteOriginally posted by Maverix

Nej det var innan "detonator 4" kom ut så jag har inte testat inställningarna på ett GF4 men på mitt GF3 har jag gjort det, men tyvärr så dalar FPS på GF3 med FSAA. Jag har länge kört med 7.56 drivrutinerna på mitt GF3 och det är en fröjd för ögat med FSAA aktiverat, men straffet blir att FPS sjunker något när man går över till A-G mode. Jag har dock accepterat Falcon utan FSAA och de nya drivrutinerna, det tog ett tag men man vänjer sig.
Man har hört att FG4 ägare är ganska nöjda med hjälp av Frugals "tråd". Va fn, satsa på ett GF4 4200, de kanske har rätt.

Maverix
;)

Hur mycket FPS tappar du, och vad har du för hårdvara i övrigt? Jag har en T-Bird 1400, undrar om den orkar med ett GF4 då? Har funderat på att byta proc, men vet inte om det är värt bytet om man tänker sig att lägga högst en tusing på ny processor.

Kommentarer?

Maverix

Med 7.56 drivrutinen (DX7) så tappar jag ca 20 FPS då jag går över till A-G och detta är endast med 2D cockpit.
Kör jag däremot med de nya drivrutinerna 4x.xx så tappar jag inget i FPS. Mitt system är en XP2100 ej överklockad.

Maverix
;)