Tänker inte använda lätt-tolkade ord...

Started by TrakDah, December 08, 2002, 13:44:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Kan nämna lite om det du frågar:

Fartkänslan är enorm.
Popup är hanterat, "hur" går jag inte in på. Inga CFS3-pluttar i världen, det hela flyter ihop helt OK! "Repetition", vad e dä? :)
Fysik? Hur mycket är det egentligen kvar efter att man träffats av en SAM? ;) Sanningen å säga har jag dött mest hela tiden i [glow tcolor=yellow, fcolor=red, size=1, strength=5]Fatal Död (tm)(c)(r)[/glow]  :D
Det jag sett tyder på helt OK fysik vad det gäller skador. På marken är den minst som F2, men jag har för dåliga erfarenheter av F2 för att ha den som en bra referens

/TD

griffin

lol, ok!

Fysik, tänkte mest på hur planen beter sig i olika hastigheter och manövrar.

Kul med bra fartkänsla. Nåt jag saknat lite.

Hur är det då med grafiska detaljer (jag är en riktig grafikjunkie)... Landningsljus, EBK flamma rörliga delar etc. Ser det godkänt/bra/skitbra/världsklass ut? Såna små detaljer tycker jag (även om de kanske inte påverkar simuleringen) gör så otroligt mycket för känslan.

Så... jag tolkar det som att den är svår iaf :D

Griffin
snappahead

TrakDah

Flygmodell? Den e alltid bäst på Flanker, har varit så sen ettan ;)
Högst personligt tycke, men jag har alltid tyckt det. Jag gillar Flanker för sin FM och enkelhet.

Grafiskt ser allt fett med sjysst ut - fast du ska inte fråga mig om grafik, jag tycker det funkar bra med vektorer vet du :D
Återigen är balansen att visa det som spelar roll. Det är just som du säger: de påverkar inte simmen alltid, medans vissa andra delar gör det. EBK ska synas om natten, kondens, rök, osv. Om jag säger så här: den har allt det viktiga, jag vet inte hur mycket mer dom har tänkt lägga till.

/TD

griffin

snappahead

KeyCat

TD: någon mer information eller intryck att spilla till alla oss som väntar?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

efilur

Excel - bra beskrivning;). Flanker Excel! Skulle du kunna utveckla dina åsikter litet? Jag gillar det du skriver om Flanker/Lock-on som en mer renodlad stridssimulator än ett spel, men har bara erfarenhet av Flanker 2.03 och 2.51. (Har dock Su-27 1.5 Squadron Commander i bokhyllan)

En annan grej - kommer den här j2k programmeringen från F2 att finnas med?

------------------------------------

" Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. "

" Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först  
Denna gillar jag redan nu. Tror jag håller på att bli återförälskad"
"Vi ska sälja stridsflygplan, om det så är till djävulen själv!"

TrakDah

Tjena alla

Ledsen jag "försummat" er, men sanningen att säga så jag vare sig haft tid eller lust... Mitt liv lider just nu av oerhörd nedstämdhet pga jobbet - jag vantrivs.

Å andra sidan har det hänt en hel del kul också på den delen av livet som inte rör jobbet, så i juni ska jag bli pappa.

...men det är inte därför jag skriver nu :)

Lomac har såvitt jag ser det stagnerat. I varje fall såtillvida att jag har slutat att skicka in nya buggar för jag anser att dom först måste fixa de som vi rapporterade före jul. Sen dess har vi bara sett ett fåtal uppgraderingar, och ingen är något att skriva hem om ur nyhetsvärde. Men det går framåt så sakterliga.

Kort svar till efilur: ja det kommer att finnas kvar och så som jag ser det är det en väl utvecklad modell för fri kontrollkonfiguration i Lomac.
Jag kan inte just nu utveckla mina åsikter, för det finns inte så mycket att säga som inte redan sagts, men själv anser jag att det där med dynamisk kampanj osv inte är viktigt i Lomac. Jag ser hellre att dom fixar bra AI samt flyg- och fysikmodeller "per uppdrag" så att säga. Jag vill att de uppdrag jag flyger ska bli bra, sen kan jag förlita mig på den uppdragsskaparexpertis som finns där ute för uppdragen.

Det som oroar mig just nu är bl a:

1. hur mycket bättre kommer AI att bli? Blir detta F2 (2.5) plus AI för markstrid eler kommer hela AI:t att ses över som jag anser att det behöver?

2. hur illa kommer detta spel att bli ur CPU-synpunkt? Till skillnad från IL-2, JF18 och framförallt F4 finns inget "bubble"-system. Det innebär att alla objekt i världen är aktiva objekt i alla lägen. Det får den följverkan att för varje objekt med AI och F/F-modeller så belastas CPU:n linjärt oavsett hur långt ifrån dig det objektet befinner sig. Och då AI alltid fungerar på "max" (finns inget lågCPU-AI, det är vad Bubble syftar till att komma åt) så är det _tugnt_ för CPU:n att få nya objekt. Om vi går tillbaka till Flanker 1.5 så var det så illa där att vissa tyngre uppdrag gick på knäna på en P-300!

Lösningen på ovanstående är Bubble eller det IL-2 och JF18 gör, nämligen aktivitetsberoende objekt. Dvs sådana objekt som bara dyker upp efter att du triggat dem (t.ex flyger för nära nånting, eller flyger för länge, eller spränger det ena eller det andra). Flanker har aldrig haft detta system och kommer mig veterligen inte att få det nu heller :(
I F2 var det så illa att objekt som landat fortsatte vara aktiva även efter att de parkerat på rampen!

3. Hur illa kommer AI att bete sig på och kring flygplatser? I F2 var det tätaste 2 plan kunde landa 2 minuter! Detta är ohållbart då en bombarvinge med eskort ska landa (uppemot 16 plan) samtidigt som andra ska lyft. Dessutom brukade F2 AI:t krasha i varandra då de taxade på och ännu hellre över start/landningsbanan (de som taxade såg sig inte för, och tillika såg de som landade inte heller om nånn/nåt blockerade banan. Efter en sådan krasch fortsatte AI:t att landa i varandras kratrar!)

Som ni ser ovan så lider Flanker av allt som rör försök till att simulera omgivningar och/eller realla operationer. Det är inte här Flanker har sin styrka.
Dess styrka är i att skapa realistiska strider och uppdrag med luftförsvar o.dyl. Att "leka krig" överlåter jag med varm hand åt F4 m fl! I Flanker vill jag testa ett uppdrag.

Flygsimmarnas Excel :)

/TD

griffin

Grattis TrakDah! Kul!  :) Första?

Ja, när vi är inne på avdelningen announcements så får jag väl nämna att jag också skall bli farsa (för andra gången då) i maj! :D

Vad gäller Lomac. Jag ser med tillförsikt och optimism fram emot den! Jag är lättsåld på ögongodis, bra flygmodeller och fysik och det fanns det ju gott om redan i Flanker 2. Vad jag bara hoppas är att det blir stabilt i slutänden och ger ett solitt intryck, nåt som jag faktiskt saknade i Flanker 2.

Den som lever får se :)

EDIT: intressant det där om 2:an. Varandes i branchen kan jag ju säga att i alla fall jag/vi anser att det är av yttersta vikt att motorn städar upp inaktiva objekt och att man ser till att de som inte behöver vara aktiva fullt ut inte är det. Fattar faktiskt inte att de lämnat det därhän i t.ex. F2.


mvh Jens/Griffin/DFL
snappahead