News:

No significant change

Main Menu

ett F16 i hemmet!

Started by Lomez, November 02, 2002, 14:55:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lomez

Rätt fantastiskt med alla dessa data man kan dra ur från ett spel och styra om totalt. Det jag inte fattar är hur man igentligen kan dra ut MFD och DED data till en extern kopplingen till ex en liten hemmacockpit!?.är det matrixcard varianten som du maverix nämnde?..såg att EPIC systemet med hjälp av massa moduler och ett "falconreader" (gjort i C++) program till datorn kunde göra så man styrde falconfunktionerna till alla externa knappar, mätare o allt annat.

Låter ju bra, ..men 400€ för ett "epic" låter mindre trevigt. Och sen vet jag inte hur man skulle få tag på ex analoga fart och höjdmätare.? inget man direkt hittar på konsum.

Bax: Så Hud:infon syndes bra med projector?., fantastiskt! ;) kanske blir ett köp av projector ändå.

Maverix

Så här ctrl:

http://idg.areno.com/idg4500/dokument/pdf/x-matrix.pdf

Lomez, x-Key Matrix card är ENDAST för "input", mina MFDÃ,´er kommer inte kunna visa data men det blir 1000 ggr lättare att snabbt göra en fence check, ställr ripple, spacing osv osv.
Jag är inte ute efter att bygga en hel cocpit utan som sagt en "portabel" variant av MFD ICP mm mm.

Maverix

Bax

Tackar Maverix - precis vad jag sökte!

Har spanat lite på Hagstrom (EPIC liknande variant) som ligger runt 110 dollar.
Jag har några frågor
- eftersom X-key använder sig av en matrixlösning typ keyboard så borde det bli risk för ghoast keys och liknande - är det nått du upplevt med det lilla kortet?
Dessutom antar jag att det genom denna konstruktion blir omöjligt att använda annat än momentan-switchar - eller?

I övrigt har jag samma ideÃ,´ om en transportabel lösning med ICP, MFD samt basics som Cat, gear, arm, em.Jettison och någon sim-panel typ snabba vy bytes switchar.
Fördelen med Hagstrom är ju att man kan använda statiska switchar till tex gear switchen samt att alla inputs är separata (ingen matrix) och då ingen risk för konstiga outputs med kombinations tangenter.
Det finns ett intressant reportage om Hagstrom kortet på simpit

Vi borde öppna en ny post i forumet för Cockpits !
Bax

Bax
87th Stray Dogs VFW

Maverix

"Dioderna" mellan varje switch gör att "ghost" effekten inte är ett problem. Jag har även tryckt ner en eller flera knappar utan att "spärra" en annan knapps funktion.

Maverix

Bax

Har lusläst manualen - verkar vara helt OK - man får dock sätta en diod vid varje switch.
Inga problem att använda andra switchar än momentan :-)
Frågan blir väl om man skall ha USB eller ps/2 ?

Mav - köpte du ifrån Online Store?

Håller på att kolla switch alternativ ifrån ELFA - finns mycket att välja på!

Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Maverix

USB verkar fungera utmärkt, jag har redan kollar på elfa och bestämt mig för vilka switchar jag ska ha: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2014832.htm

Ska iväg till Malmö i veckan för att "känna" och se på dem.

Maverix

:)

Bax

Har du hittat nån switch för 4-vägs switchen på ICPÃ,´n???

Köpte du via P.I engineers Online store?
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Maverix

Yepp, ELFA artikel nr. 35-655-44.

Jag beställde via:

http://www.direktronik.se

Kontaktperson: Dan Westerlund

Maverix

:)