News:

No significant change

Main Menu

LAN-meeting i Halmstad

Started by Swebeast, September 16, 2002, 20:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swebeast

LAN-meeting på Försvarsmaktens Halmstadsskolor gick av stapeln mellan fredagen den 13 september och söndagen den 15 september.

Under planeringen surrade många tankar i mitt huvud:

Hur ska det gå?
Vilka spel ska vi köra?
Kommer tekniken att fungerar?
Hur många blir viegentligen?

Jag mailade deltagarna med jämna mellanrum innnan helgen och informerade om nyheter, problem, utrustning och tider. Lite till min förvåning upptäckte jag att suget efter att få spela i LAN var/blev större än jag hade tänkt. Kul!

Fredagen kom och vi ställde iordning lektionssalen i det skick som vi ville ha den, helt enligt traditionell militärstandard, Öppen fyrkant :) . Plats för 15 deltagare gjordes. LAN:et byggdes med en 24-portars hub (och 2 st 8 portare ifall vi ville bryta ner i mindre grupper). Elkontakter rekades och fördelades. En dataprojektor med tillhörande duk sattes upp för genomgångar och Flygvapnets viktigaste tekniska resurs iordningsställdes...kaffekokaren.

Klockan 18.30 ramlade lite folk in och började koppla upp. Jag har märkt en sak....för min egen del är LAN-träffen lika mycket spel som att träffa och diskuterar saker runt omkring spelen...jag tycker det är askul!

Kvällen gick åt till att "finlira" lite; addons utbyttes, LAN-strul fixades, allmänna diskussioner runt spelen, m.m. Ungefär hälften av folket hade kommit.

Start lördag ca 08.30 med gemensam frukost. Mer folk trillade in och vips var lektionssalen fylld.

Men.....vi kom inte riktigt igång.....vad saknades? Vissa satt och körde Battlefield 1942, vissa IL2, vissa Falcon 4 och vissa Operation Flashpoint. Trots att vi satt tillsammans kändes det inte som vi hade ett riktigt LAN-meet!

Efter en diskussion kom vi överens om att alla skulle spela Flashpoint, Resistance. Punkt slut.

Erfarenhet: Trots att det låter militäriskt så:
- Styr upp verksamheten
- Gör upp regler
- Respektera besluten som tas av den som är chef för tillfället (småpåvar äro vi allihop)
- Kör uppdraget seriöst, ingen respawn är du död får du snyggt sitta där och köra mås och vänta.
- Hellre små enkla kortare uppdrag än 1 jättestort
- 6 spelare per grupp är ganska lätthanterligt (undvik AI i gruppen)

Jag är inte på någotvis kung på Flashpoint men detta är de erfarenheter jag skaffat mig i helgen.

Totalt var vi 15 man. Som mest var vi 11 st i ett spel....fungerade utan problem. Vi använde min bärbara Dell Inspiron 1,13 Ghz med 512 Mb som server och det fungerade otroligt bra. Nogova, Winter Kolgujev samt en Vietnambana (Ia Trang Valley) hade vi som underlag vid tillverkningen av missions (Vietnam var mycket uppskattad).

Stigen är nu upptrampad och jag ser fram emot att anordna fler LAN-träffar i Halmstad. Ett stort tack till alla som deltog och gjorde denna helgen mycket rolig och underhållande!

Foto och screenshots kommer att publiceras så fort jag fått in dem från alla deltagare.

/Anders

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

KeyCat

Iofs var jag bara närvarande på lördags kvällen/natten när vi lirade OFP:R men du summerar det mycket bra! Vill bara tillägga att väldesignade och välbalanserade uppdrag är A och O för lyckat OFP lir vare sig det gäller LAN eller on-line via Internet.

Det finns många uppdrag att hämta hem från nätet men det är långt ifrån alla som håller måttet! Det optimala är att ha en (eller flera) som gjort (eller hämtat hem och testat) ett antal multiplayer uppdrag innan LAN meetet.

Tack för en mycket trevlig lördagskväll och hoppas se dig, HotShot och alla andra "Halmstadsbor" online på tisdags kvällar för mer OFP:R action!

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

granQ

måste bara säga helevete också.. bor ju i harplinge cirka  15 km norr om halmstad.. och har inte hört talas om någon i mina traker som lirar OFP:R.. och så går ni ha ett LAN dessutom med helt seriösa spelare.. lirar ju även dom andra spelen, falcon4, il2 om det nämndes och battle field 1942 även om jag inte gillar det.. ni får hålla minst ett lan till snart så jag kan komma.. skit kul att det händer något kul här.. mindre kul att man missade det..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Overlord

Är ni militärer allihop eller? Får en "civil" gammal knekt från I12 va me er "flyboys" eller e de special invitation som gäller? Bor i Eksjö för tillfället men funderar på att flytta ner till södern till våren, hade varit roligt att få va me ett riktigt LAN någongång...

/André

KeyCat

Hej Overlord,

Trodde att Swebeast skulle nappa på denna men han har nog missat den... Ville bara säga att det inte enbart var militärer som deltog i LAN'et den 13-15:e September, många inklusive mig själv är civila.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Swebeast

Förlåt, måste erkänna att nytändningen på Falcon 4 (och Frontline Attack:War over Europe) har gjort att blicken varit koncentrerad till Falcon4 och LAN/Online-mapparna.

Självklart är Overlord och alla andra likasinnade välkomna nästa gång det vankas meeting. Räkna dock inte med något denna sidan nyår. Skulle vara roligt att köra Falcon nästa gång.....

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC