News:

No significant change

Main Menu

Falcon 4.0

Started by zak, August 19, 2002, 14:47:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zak

Jag är nybliven medlem i NOSIG, där jag fick tips om att Software Express hade mitt
sedan länge eftersökta Falcon 4.0 med 1.08 patch på skivan. Tack för tipset!
Är ganska så novis både på dator och flightsims ( 1 år) Har installerat Falcon 4.0+
patch 1.08+SP3. Det mesta fungerar bra men två saker har gjort mig besviken.
1. HUDens siffror och bokstäver är så små även i HUD only view, plus att det fattas
delar av dem, vilket gör dem oerhört svårlästa. Finns det någon möjlighet att förbättra
siffror och bokstäver och att förstora dem?
2. Marken flimrar (simmar) så den är svår att se. T.ex. landningsbanan på flygfältet
kan bara ses när man kommer mycket nära och då ligger man oftast ej i linje med banan. Har ställt in för bästa grafik på allt och prövat olika upplösningar, men den
rekommenderade 800x600 är bäst.
Dator: PIII - 1GHz, RAM 512 MHz, Grafik - GeForce 3 Ti 500
Med hopp om svar från någon eller några Falconspecialister.
zak

KeyCat


Hej Zak och välkommen! Skoj att se NOSIG växa sakta men säkert ;)

1. Vilken upplösning kör du F4 i? I upplösningar högre än 1024x768 blir HUD fonterna mycket riktigt för små. Finns folk som jobbar på en 1600x1200 cockpit och där skall de även ha fixat större fonter.

2. Prova att slå på vad som kallas Anisotropy filter på ditt GF3 kort. Själv kör jag med "16-tap" och använder ett program som heter GeForce Tweaker för att enabla denna funktion (finns på www.guru3d.com).

/Christer (a.k.a KeyCat)


>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

4x antialiasing brukar kunna ställa till det rejält på NVidia kort.

1024x768 rekommenderas i upplösning.
Mvh  - Stefan -


Streaker

När jag tänker efter så har jag samma problem. Marken flimmrar och jag kör i 1024x768. Har ett GF2 GTS/PRO
/ --Maui--

Horizon

Hej Zak!

Jag håller med Sledge. Slå av FSAA (tror det heter så) i kontrollpanelen för grafikkortet när du kör F4. Jag hade samma problem själv och denna manöver hjälpte mig.

Angående att terrängen "döljs" på långa avstånd:>>

Det finns något som kallas för "Player Bubble" (Settings) i Falcon. Standardinställningen i SP3 är 3 och det skall den stå på (ändra inte). Detta medför att terräng långt bort från dig döljs för att underlätta uppritandet av det som finns nära dig (tror detta stämmer, jag är ingen programmeringsexpert). Tyvärr medför det även att om du ligger på hög höjd, blir landskapet långt bort från dig suddigt.

Någon annan kanske kan förklara detta bättre... =)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

2x antialiasing fungerar fint för mig. Anisotropisk filtrering och objektfiltrering är också påslaget i falcon inställningarna.
Mvh  - Stefan -


Silverback

#6
Problemen med fonts och shimmering/simmande terräng är gamla och välkända, tyvärr finns inte ALLTID lätta lösningar. Min erfarenhet är att sedan NVidia började jobba med drivrutinerna för att bättra på Anisotropic filtering så har det blivit bättre. Har inte haft ngt GF2 kort själv så jag vet inte, antingen så är de gamla 16.xx eller 17.xx detantors bra, eller så funkar de nya.
Jag skulle rekommendera de senaste 23.8x (finns hos nvidia) och sedan använda ngt tweakprogram för full kontrol över kortet, GeForce Tweaker har nämnts, jag använder Rivatuner.
Jag har inte problem att köra 4xS FSAA med Anisotropic Filtering, det är kristallklara fonter och ingen shimmering.

Vad gäller diskussionen om Bubble så är den Bubble som Horizon pratar om en annan bubble än den du pratar om, det är slidern för "Terrain Detail" som styr hur långt ut du har högupplöst terräng. Bubble-slidern påverkar spelets AI och har stor inverkan. Att öka bubblan äter CPU-kraft ngt otroligt, dessutom så är SP3 optimerat för defaultvärdet (3).
Terrain Detail kräver mera av ditt grafikkort och minne.

AH ! Höll på att glömma det viktigaste :)
Öppna SP3 Config Editor och klicka för rutorna för grafikfixarna (finns i hardware-sektionen, kommer inte ihåg vad de heter) det löser för det mesta problemet i ett nafs.
Silverback
Stockholm, Sweden
Abit KT7-RAID, TBird 1.4 GHz, 384 MB PC133 RAM, GF3 Ti200, IBM GXP 70, WinXP Pro
HOTAS COUGAR #1582 Moddad till ÃÅ"berCougar-standard.

Horizon

Jaha, tänk så fel man kan ha...

Jag som trodde att jag kunde något viktigt... :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names