News:

No significant change

Main Menu

I16 Rata

Started by ft, June 12, 2002, 23:56:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

LOL
:D

Och priset för värdelöst vetande går denna vecka till... Jotte! Tack för den informationen. :)

  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

[KFD]Killahead

Tack för det svaret Phlerp.

Så om jag är inne ensam o bara har plantor i mitt lag så är jag ****ad från början, det var man ju redan förut men det har alltså blivit värr, det är ju faan...

Nån som kan rekomendera ett bra plan? Inte LA, jag vägrar.......en Yak kanske? 9K? 9T? Eller Fw???

Damn, vill ju inte ge upp min vackra Bf109a...får ringa [KFD]Garion helt enkelt
"We come together like hell and damnation"
KFD homepage: http://kfd.crash.to

loke

#10
QuoteOriginally posted by Phlerp


            109:an har ändrats till det bättre IMHO. Mycket riktigt stallar den lättare, men detta är precis som det ska vara. de tyska flygplanen kunde inte mäta sig med de ryska i kurvstrider. Därför skall man aldrig gå in i en kurvstrid med en 109:a.

Vi har testat en taktik som fungerat över förväntan, men den kräver disciplin och god kommunikation samt det är inte mycket mening att prova detta helt ensam. Man flyger tätt och tvåan kan antingen ligga limmad på ettan eller om det är möjligt ligga ovanför och skydda ettans sexa.
Fördelen med att ligga högt är att tvåan kan få en klarare bild över situationen och han behöver inte oroa sig om att någon kommer in på hans sexa. Dessutom har han alltid ett energiövertag om han behöver gå in och hjälpa ettan. Nackdelen är att man lätt tappar flyplan när man försöker hålla kursen och det är svårt att ligga lagom högt så att man bibehåller energiövertaget, men inte kommer för långt ifrån planet man skall skydda.
109:ans starka sida är att den stiger bra, så det gäller dels att ha energiövertaget (prioritera höjd men förlora inte för mycket fart) samt att hålla striden på hög höjd (och det är det viktigaste). Istället för att från början jaga positioner för att skjuta ner fienden skall man snarare söka att tvinga ner honom. Får man ett någon på sin sexa är detta inte en katastrof eftersom man har sin tvåa som skall hjälpa till, så vad man än gör så skall man inte dyka - då har man redan förlorat. När man väl lyckas manövrera in på en fiende skall man inte följa honom tills man skjutit ner honom, utan det räcker med att han går ner i höjd (även hastighet fungerar). När detta inträffar bryter man och ser till att bevara sin egen energi ( =höjd). Nu har man ökat sitt initiativ genom att en av motståndarna inte längre kan agera offensivt och man kan koncentrera sig på att få ner nästa motsåndare. När man väl fått ner alla motståndare på en lägre nivå är det bara att boom&zooma tills man tagit ut alla. Här gäller det fortfarande att ha tillräcklig disciplin att inte följa med en motståndare som dyker, hur frestande det än må vara. Det viktigaste är att inte förlora höjd för allt smör i Småland.

Förljer man dessa regler kan Yakarna och Laggarna svänga bäst dom vill.

Intressant taktik, men jag brukar alltid ha svårt med höghöjdstaktiken. Mycket p.g.a. att det är så svårt att ha uppsikt nedåt när cockpiten är ivägen. Dessutom är det ofta svårt att se vem som är vän eller fiende, jag brukar behöva komma mycket nära innan jag vågar anfalla.

Dessutom så är det nog si och så med disciplinen från min sida också. :-)

ft

loke,
just därför jag anser att det är "Full Real" med icons on. Det är inga problem att identifiera ett flygplan på 'con range, man ser ju t o m registreringen utan problem. Utan icons måste man löjligt nära för att vara säker.

Kanske den dag vi har 5000x3750x32 eller så...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

#12
QuoteDessutom så är det nog si och så med disciplinen från min sida också. :-)

Det är nog därför du har svårt med att se vem som är vem. ;)

Det är mycket viktigt att ha god kommunikation och att ha fasta utgångslägen (tex flyga i tät formation). Jag har fixat skins till Greenhearts som vi använder med olika färgmarkering på vingar nos och sjärt, så att man kan se vem på sin sida som är vem. Sedan gäller ju oxo regeln att flyger man samma plan på båda sidor, har ena sidan voidskins medan den andra har mörka skins. Men det är ju aldrig roligt att flyga "equals" eftersom man inte kan utnyttja varandras styrkor och svagheter. Själv tycker jag att icons är lite "fusk", men att padlock är fullt tillåtet. Det hände ju inte sällan i verkligheten att man tog misste på vilken typ ett flygplan var på långt håll. Har hört att engelsmännen sköt ner en del mustanger av den tidiga varianten (utan bubble canopy), i tron att det var 109:or.