News:

No significant change

Main Menu

I16 Rata

Started by ft, June 12, 2002, 23:56:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ft

Någon mer än jag som är tvärförälskad i denna lilla pippi?! Rollar som inget annat med de där enorma skevrodren, vänder på en femöring och kan landa på plattan om man har lust. Den kan stallar ur till någon sorts flatspinn som är svår att häva lite väl lätt, vridmomentet får man passa sig för och en trepunktare är omöjlig men i övrigt inga anmärkningar vad flygegenskaper beträffar - bara rolig! Rena aerobatic-kärran.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

[KFD]Killahead

Visst är den döcool! Funderar på att börja flyga lite seriöst med den. Den eller nån Yak...

Däremot min kära Bf-109a som jag alltid flyger med stallar hur lätt som helst nu. Har FM ändrats eller är det bara jag som är yr?
"We come together like hell and damnation"
KFD homepage: http://kfd.crash.to

Phlerp

109:an har ändrats till det bättre IMHO. Mycket riktigt stallar den lättare, men detta är precis som det ska vara. de tyska flygplanen kunde inte mäta sig med de ryska i kurvstrider. Därför skall man aldrig gå in i en kurvstrid med en 109:a.

Vi har testat en taktik som fungerat över förväntan, men den kräver disciplin och god kommunikation samt det är inte mycket mening att prova detta helt ensam. Man flyger tätt och tvåan kan antingen ligga limmad på ettan eller om det är möjligt ligga ovanför och skydda ettans sexa.
Fördelen med att ligga högt är att tvåan kan få en klarare bild över situationen och han behöver inte oroa sig om att någon kommer in på hans sexa. Dessutom har han alltid ett energiövertag om han behöver gå in och hjälpa ettan. Nackdelen är att man lätt tappar flyplan när man försöker hålla kursen och det är svårt att ligga lagom högt så att man bibehåller energiövertaget, men inte kommer för långt ifrån planet man skall skydda.
109:ans starka sida är att den stiger bra, så det gäller dels att ha energiövertaget (prioritera höjd men förlora inte för mycket fart) samt att hålla striden på hög höjd (och det är det viktigaste). Istället för att från början jaga positioner för att skjuta ner fienden skall man snarare söka att tvinga ner honom. Får man ett någon på sin sexa är detta inte en katastrof eftersom man har sin tvåa som skall hjälpa till, så vad man än gör så skall man inte dyka - då har man redan förlorat. När man väl lyckas manövrera in på en fiende skall man inte följa honom tills man skjutit ner honom, utan det räcker med att han går ner i höjd (även hastighet fungerar). När detta inträffar bryter man och ser till att bevara sin egen energi ( =höjd). Nu har man ökat sitt initiativ genom att en av motståndarna inte längre kan agera offensivt och man kan koncentrera sig på att få ner nästa motsåndare. När man väl fått ner alla motståndare på en lägre nivå är det bara att boom&zooma tills man tagit ut alla. Här gäller det fortfarande att ha tillräcklig disciplin att inte följa med en motståndare som dyker, hur frestande det än må vara. Det viktigaste är att inte förlora höjd för allt smör i Småland.

Förljer man dessa regler kan Yakarna och Laggarna svänga bäst dom vill.

ft

Phlerp,
vilka är ni? Vore kul att vara med och flyga med er, letat efter några att flyga lite mer disciplinerat med online! Nu kanske jag rentutav har tid... :)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Fluff

Ja det är ju förstås jag, Fluff och Baloo. Men vi är med i en squadron som heter GH (Green Hearts) som från början är englsk men numera består av väldigt skilda nationaliteter och faktist en ganska stor del svenskar. Du kan ju ta en titt på vår hemsida www.greenhearts.org. Vi har kanske inte varit överdrivet aktiva nu de senaste veckorna men det kan nog skyllas på sommaren och annat sånt äckligt... Ja, Falcon är nog en stor bov i dramat oxo.
Odi profanum vulgus, et arceo

Wasp_EAF331

Ratan är verkligen en läcker kärra att flyga runt med :)

ft vi i EAF331 flyger ju nästan dagligen på HL så där hittar du säkert Mas eller någon annan från 331 att flyga med :)


Phlerp jag såg att eran Co heter trautloft vi hade en kille för några år sedan som hoppade av och tog det namnet, kan det vara samma kille???


Mas

S!

Jag blir mer och mer förtjust i denna lilla krabat och sänder därför adressen till http://www.bilkoshq.com/campaigns.htm

Där kan ni hämta en Campaign med bara I-16 plan och det är tio uppdrag totalt.

håll till godo och hoppas det faller någon i smaken.

Mas EAF331

P.s. Jag är ute i HL varje dag om någon vill hänga på.

Jotte

*Avdelningen för besserwisser detaljer slår till igen* ;)
Om man flyger I-16 tituleras den Yastrebok ("Hök") eller Ishak ("Lilla åsnan") :) Eller om man är spanjack Mosca (Fluga). :)
Flyger man MOT I-16 är det en Rata (råtta) eller Abu (Gadfly)möjligtvis, om man är japan. :D