News:

No significant change

Main Menu

Erik Bratt

Started by griffin, February 19, 2010, 07:43:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Satt och bläddrade i Svenskan till frukost och såg en dödsruna som drog till min uppmärksamhet då den hade en drakenprofil (J35).

Det visar sig att Erik Bratt gått ur tiden. Han blev 94 år.
snappahead

Rivvern_


Phlerp


griffin

Rivvern, dags att läsa på lite :)
Som Phlerp skriver, pappa till Draken.

Fast man kan faktiskt säga att han är en viktig grundbult i svensk flygindustri och SAAB's jetflygsarv, om jag inte fått det helt fel.
Han och Lars Brising (Lassie: farfars far till min frus äldsta dotter från tidigare äktenskap).
snappahead

F16_Filur

Bratt lär ha varit tveksam till Gripen och framför allt datoriserade styrsystem.

Sen finns de som hade önskat sig en Super-Draken istället för att utveckla ett helt nytt plan (JAS).

griffin

Det hade nog varit ett intressant plan. Vet inte exakt vad i hans skepticism för datoriserade styrsystem låg, men hur stor och betydelsefull han än må varit för svensk flygindustri lär han inte haft rätt i allt. Antar att han, trots sitt ingengörssinne, kanske inte tänkte "out of the box" tillräckligt för vad dessa styrsystem kan göra? Men som sagt, jag vet inte vad det var han var skeptisk till mer precist - han kanske hade väl befogad kritik. Hur som helst flyger ju många plan med det idag och gör det uppenbarligen både bra och säkert.

Det kanske var det där med säkerheten? Visst har det ju hänt ett antal haverier med flygplan och deras styrsystem, men hur många har varit utanför provflygningens ramar? Och hur många situationer har "räddats" av ett sådant system där ett traditionellt system hade misslyckats? Och vice versa? Jaja, bara jag som skenar. Vila i frid Erik Bratt. :)
snappahead

Phlerp

Har faktiskt aldrig hört att Bratt skulle varit kritisk till datoriserade styrsystem. Däremot var ju Sven-Olof Ridder en mycket högljudd kritiker mot Gripen, datoriserade styrsystem och flygplan med nosvinge i allmänhet. Han förespråkade länge en Super-Draken, märkligt nog med små utfällbara canarder ;)

F16_Filur

Det var nog inget officiellt uttalande från Bratt. Hörde det från en bekant vars pappa var i samma ålder som Bratt och kände honom.

Det är rätt mycket backuper som ska slås ut innan styrsystemet är helt borta, men då går det inte alls att glidglyga med Gripen? Eller instabiliteten gäller bara i överljudsfart?

Har Draken och Viggen gjort någon lyckad nödlandning i glidflykt/med utslagen motor?