News:

No significant change

Main Menu

Ny PC till Vitus

Started by Vitus, December 05, 2009, 19:35:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Om pengarna finns så är det bara att lägga till en vettig proc-kylare till Rivverns förslag så är det klart.

En ny låda behövs evetuellt om det är som jag misstänker, att din låda är en "färdig" märkeslåda och därför kanske inte har standardhål för moderkort mm. Det märker du när du ska montera och då är det bara att springa iväg och köpa en antec300, fractal desigt r3 eller annan vettig låda, finns från 500- flera tusen...
Control
87th Stray Dogs VFW

Rivvern_

Köp ett Fractal chassi. Riktigt bra för det priset! Annars väljer du något av Cooler Masters sortiment.

Jag kör standard kylare till min I7a och den är faktiskt riktigt bra. Den är av modellen större och har du tajt budget så fungerar den ypperligt.

Vitus

Återigen stort tack för all tid ni lägger på att hjälpa mig.

Jag såg att det är med en kylare till processorn både i
Ctrl och RedRivers förslag och om jag plockar bort kylaren från Ctrl:s
lista så hamnar priset på 4348:- det är ju väldigt stora
skillnader i pris på dom två paketen.

Rivverns förslag är frestande, vad som talar för att
ctrl:s förslag är förstås att det blir en del mindre pengar

Om man ställer i5 mot i7 på processorsidan, kommer jag som
spelare att märka någon skillnad vid spel med DCS A-10 och black Shark?
det är ju det värsta jag kommer att köra på ett bra tag
och vad beträffar grafikkorten så är det 768mb mot 1 gb i dom
två förslagen. Kanske skulle jag ta 1gb kortet i ctrl förslag samt 2 gb
till i minnen.

4827-479= 4348:- + 400 på gfxkort och 311:- mer för minnen = tot 5059:- ca.

Horizon

Men vafan, sluta posta såna där bilder, ni vet att jag inte kan se dem! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Du behöver inte mer minne än 4GB för spel, att man har 6GB till en i7a är för att de moderkorten kör minnena i tre kanaler, för att få full hastighet behöver du mao. tre minnesmoduler. Vill du ha mer minne till en i5a så blir det till att köpa ett paket med 2x4GB eller ett ur uppgraderigssynpunkt sämre alt: 4x2GB

Vill du gå mot ett billigare alternativ så är mitt förslag med rivverns grafikkort, det första steget upp från min ursprungskonfig.

Jag vet inte hur stor skillnad det blir i de aktuella liren men ha i baktanke att min Core2Quad med 260sli ger tillräckligt prestanda så både ett i5 och i7 baserat paket kommer att duga väl för dessa lir.

Med tanke på hur ofta Intel byter plattform nu för tiden så är det svårt att sia om framtiden, om en plattform kommer att leva längre än den andra eller inte... Jag hade tidigare en filosofi om att byta burk helt vart 4e år och om behovet finns, göra en uppgradering efter de 2 första. Om jag skulle fortsätta följa den planen så vore det dags för en helt ny burk nu men tyvärr har jag fått för många andra utgifter ;) 
Control
87th Stray Dogs VFW

Vitus

Ligger och beställer nu och det blir ett budgetpaket. Tack Rivvern och ctrl för hjälpen jag kommer
att köra på ctrl förslag då budgeten är minimal just nu.

Vitus

Ordern inlagd och bekräftad  :)
På produktbeskrivningen till processorn står det
"OBS! Vid köp av P55-moderkort kan en uppdatering av BIOS vara nödvändig för att få kompatibilitet med denna CPU, Denna CPU har ett integrerat grafikchip"

Känner att jag vill vara lite mer förberedd på vad som ska göra innan jag installerar dom nya delarna.. ska jag ladda ner ny bios och spara på hårddisken C:, bränna på skiva, eller spara på usb minne? Eller är det möjligt att ladda ner och göra detta i samband med första uppstart / installation av win 7.

Beställda produkter:

1,00 ST   581259  Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLAN, USB 3.0, On/Off. 1,00  ST reserverad på lager.
1,00 ST   576801  Intel Coreâ„¢ i5 Dual Processor i5-650 Dual Core, 3.2Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan       1,00  ST reserverad på lager.
1,00 ST   491282  Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP 1,00  ST reserverad på lager.
1,00 ST   602778  Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 675MHz      1,00  ST reserverad på lager.
1,00 ST   500017  Microsoft Windows 7 Home Premium SE OEM, 64bit                                                                  1,00  ST reserverad på lager.

/Vitus

ctrl

1. Med mer än 90% sannolikhet så kommer allt att fungera perfekt direkt, processorn har funnits ett bra tag nu och moderkort som skeppas nu borde ha en kompatibel bios i sig.
2. Om det däremot är så att bios behöver uppdateras så kan det bli problem, åtminstone på äldre moderkort så behövdes en proc för att kunna uppdatera bios.

Försök att ha en annan dator med internetuppkoppling tillgänglig när du monterar ihop denna så att du kan kommunicera med oss, tanka bios mm. Att ha senaste biosfilen på ett USB i förväg är naturligtvis bra.

Låt oss hoppas på det bästa och sen får vi hjälpas åt om det strular :-/
Control
87th Stray Dogs VFW