Använd TIR1/TIR2/FT i ArmA II - Up yours NP!

Started by KeyCat, October 21, 2009, 17:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Har inte haft något direkt emot NP tidigare men måste erkänna att deras giriga affärstaktik i samband med att DCS:BS och sedan ARMA II släpptes ändrade på det. Att inte erbjuda sina gamla TIR1/TIR2 kunder bakåtkompabilitet på sina produkter suger röv IMO (vilket också jag framfört till NP direkt vid ett par tillfällen)!

Men som tur är finns det smarta grabbar på nätet  ;D

http://forum.free-track.net/index.php?showtopic=1892&page=1

Precis provat och min TIR2 funkar OK i ArmA II 1.04 (2DOF men mer begär jag inte)! Skall även funka I DCS:BS men den har jag inte köpt pga av att jag inte kunnat använda TIR2:an där heller (och det är ju ED som förlorar på det)...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

Jag tror inte det handlar om att tjäna pengar..

Jag tror det handlar om att tekniken gått så fort fram att TIR1 och TIR2 helt enkelt är för gamla. Med ny mjukvara och teknik så är det helt enkelt inte värt resurerna det krävs för att få TIR1 och 2 att lira med de nya TIRmjukvarorna. (betatestning, buggfixande, tweakande m.m)

Kom precis att tänka på en gammal sång.
"...peta in en pinne i brasan..." <- http://open.spotify.com/track/6tII3DBTQjUhWdwiS9POet

KeyCat

#2
Quote from: RedRiver on October 21, 2009, 19:53:48
Jag tror inte det handlar om att tjäna pengar..

Man är fri att tro vad man vill men själv är jag övertygad om att det definitvt handlar om pengar eller snarare marknadsdominans/monopol (kalla det vad du vill). Sen att någon smart snubbe kan fixa så att ArmA II (och andra nya titlar) funkar med TIR1/TIR2/FT med ett hack på ~150 KB stärker bara min personliga tes.

Quote
Jag tror det handlar om att tekniken gått så fort fram att TIR1 och TIR2 helt enkelt är för gamla. Med ny mjukvara och teknik så är det helt enkelt inte värt resurerna det krävs för att få TIR1 och 2 att lira med de nya TIRmjukvarorna. (betatestning, buggfixande, tweakande m.m)

Det är vad de själv försökt använda som argument men det är bulls**t IMO, det handlar om ett affärsbeslut för de vill ju hellre sälja en ny till mig (och gärna vart annat år eller så), no doubt!

Ingen har sagt att de skall släppa ny mjukvara med nya funktioner etc. gratis! Bara att den gamla som funkade fint i ArmA etc. även skall funka i ArmA II (dvs bakåtkompabitlitet med sina egna produkter) dock med samma HW och SW begränsningar som TIR1/TIR2 har eftersom det är äldre produkter.

Som sagt, med ett litet hack på ~150 KB och min gamla TIR2 med sina gamla drivers/mjukvara funkar nu fint i ArmA II så det är dags att ta min Littlebird på en tur runt Chernarus :D

/KC

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Hårda ord om NatrualPoint men jag instämmer i en hel del...

  http://naturalpointofview.blogspot.com/p/trackir-criticism.html

PS: Min gamla TIR 2 funkar ypperligt även i ArmA II: OA ;)

/KC

>> It's all about teamwork! <<

h.kan

Om jag förstår rätt så kan man få sin gamla TIR2 att t.o.m. klara 6dof med de två hacken längst ner. Vilket innebär att man inte behöver bygga om sin webbkamera? Stämmer detta? hittar ingen info i free track forumet. Och om det stämmer behöver man bygga en 3 led givare?
http://naturalpointofview.blogspot.com/p/trackir-cameras-with-freetrack.html

KeyCat

#5
Quote from: h.kan on July 10, 2010, 01:44:58
Om jag förstår rätt så kan man få sin gamla TIR2 att t.o.m. klara 6dof med de två hacken längst ner. Vilket innebär att man inte behöver bygga om sin webbkamera? Stämmer detta? hittar ingen info i free track forumet.

Japp det är möjligt att få igång TIR1/TIR2 med 6DOF om man kör med FreeTrack mjukvaran, har dock inte testat själv (ännu).

Quote
Och om det stämmer behöver man bygga en 3 led givare?

Antingen det eller den enklare 3 punkts reflex mojängen vilka går att bygga enkelt själv.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

h.kan

Tack
ska ta och testa med 3 punkts reflex först

h.kan

Ju mer man läser om NP dessto grinigare blir man.
Ock ock ock  för att TrackIr2 ska fungera med Freetrack så måste man installera OptiTrack och det är drivrutiner från NP och gissa vadå ... jo man måste köpa dessa drivrutiner.

Har absolut ingen tanke på att göda NP så om jag inte får tag på optitrack på annat sätt så bygger jag om min webbcamera istället. Är det någon som har löst detta problem? I det här fallet så tas även "fula" lösningar emot!