Dyra HDMI kablar bättre än billiga...

Started by Rivvern_, August 21, 2009, 22:51:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Äntligen! Jag har verkligen undrat om det är någon skillnad på billiga och svindyra HDMI kablar.

Läs artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-kabel-bluffen



Hädanefter kommer jag åka till biltema och handla mina kablar.

ctrl

Att folk och lurendrejare inte ger sig.... det är en digital överföring, det finns tre lägen:

1. Det fungerar perfekt, utan en enda nolla eller etta fel...
2. Det fungerar inte, en jävla massa fel...
3. Och det mest ovanliga fallet, det fungerar dåligt mao. att det går att se men det kommer mer eller mindre störningar

Jag har länge använt en mycket billig 10m HDMI-kabel inköpt på Kjell och CO. Jag misstänker att den fungerar enligt 1. ovan :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Det man skulle kunna tänka sig är väl att en viss (dyr) kabel håller längre, men frågan är om det ens är värt att ta med i beräkningen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

En billig kabel håller hela teknikens livslängd medan den dyrare håller tre gånger så länge? ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

h.kan

Köpt härifrån, billigt o fraktfritt o för mina ögon ok bild.
http://padawan.se/produkter/

Rivvern_


Horizon

n00b-fråga: Om jag har ett grafikkort med HDMI-utgång så är det bara att dra kabel till platt-TV med HDMI-ingång så kan jag se högupplöst film som jag har på datorn, right? Är det så enkelt? Testade film från datorn via s-video för tio år sedan men fick det aldrig att fungera.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Intressant artikel. De nämner det, men jag skulle vilja påstå att om det är nån skillnad så är det i kontakten det sitter. Min erfarenhet säger att det kan variera oerhört mellan olika kablar hur bra kontakten är. Huruvida det är relaterat till pris är jag osäker på, men helt klart är att vissa kablar har sämre kontakter än andra; de sitter sämre, glappar lättare etc.

Att testet, och anmärkningsvärt ofta andra ställen där frågan dyker upp, inte tar upp kontaktfrågan utan fokuserar på bildkvalitet tror jag har att göra med att kontakter kan de flesta förstå och se om de är bra och dåliga. Bildkvalitet, är som testet påvisar, avsevärt mycket svårare... Icke desto mindre tycker jag kvaliteten på kontakten är en viktig del i bedömningen av en kabel. Och efter att ha läst testet får jag rätta mig själv - den enda delen av bedömningen.

@Horizon: ja, så har jag fattat det. Kör HDMI från HTPC till TV och har inte behövt bry mig nämnvärt om att få det att fungera. Utom på en punkt, intressant nog (och högst relaterat till topic): det glappar i kontakten....  ;D
snappahead